گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از مهر؛

دغدغه هایی كه در خرمشهربعلاوه۳۰ قاب شدند، روایت حسرت و حماسه

دغدغه هایی كه در خرمشهربعلاوه۳۰ قاب شدند، روایت حسرت و حماسه

سایت رسمی سیامك یزدانجو: فریدون فربود هدف از برگزاری نمایشگاه خرمشهر+30 را یادآوری مقاومت جانانه مردم خرمشهر دانست كه سال هاست تنها به یك سمبل تبدیل گشته و تاكید كرد مردم این شهر لایق زندگی بهتری هستند.



خبرگزاری مهر - گروه هنر- آزاده فضلی: حماسه سوم خرداد ۶۱ یكی از رخدادهایی است كه در ذهن همه مردم ایران ماندگار شده است. یكی از رسانه هایی كه توانست آن روزها را در یاد و خاطره ها زنده نگاه دارد، عكسهایی بود كه مقاومت، دفاع و آزاد شدن خرمشهر را ثبت كردند.
هر ساله نمایشگاه های گوناگون هنری با سوژه آزادسازی خرمشهر از طرف نهادها و هنرمندان مختلف برپا می شود كه بیشتر آنها نیز نمایشگاه عكس هستند.
امسال و همزمان با چهل سالگی انقلاب اسلامی، نمایشگاه عكس و چیدمان «خرمشهر +۳۰» با حمایت اداره كل هنرهای تجسمی و به كیوریتوری فریدون فربود در گالری فرمانفرمای تهران برگزار شده است كه ۳۶ عكس و چیدمان از ۱۳ هنرمند در چارچوب آن به معرض نمایش گذاشته شده است. «خرمشهر +۳۰» یك نمایشگاه گروهی كیوریتوریال با موضوعیت خرمشهر و آنچه با گذشت ۳۰ سال از اتمام جنگ بر این شهر گذشته، است.
خلق آثار هنری بر پایه «عكس»
به گفته فریدون فربود كیوریتور این نمایشگاه، تمام آثار نمایشگاه بر پایه عكس خلق شده اند، بطور مثال در بین آثار نمایشگاه، آثاری را می بینیم كه خالقان آنها بعنوان عكاس شناخته نمی شوند اما از تصویر و عكس در خلق اثرشان بهره برده اند. مثلاً رودابه باقری نژاد از تصاویر قدیمی كه زندگی روزمره مردم خرمشهر را نشان داده است بهره برده و با چیدمانی خاص، آنرا به صورت یك «آرت ورك» یا اثر هنری بر پایه عكاسی نمایش كرده است. یا احسان ضیایی كه هنرمند چند رسانه ای است و از عكس معروف آزادسازی خرمشهر سعید صادقی كه پیش تر در رسانه ها انتشار یافته، بهره برده و با تكنیك خاص خود آنرا به یك اثر هنری متفاوت تبدیل نموده است كه صرفاً می تواند یك عكس نباشد. بدین سبب چون نوع نمایش آثار از سایز و قاب گرفته تا روش نصب آثار بر روی دیوار كمی غیرمتعارف تر از سایر نمایشگاه های عكس بود تصمیم بر آن شد تا عنوان چیدمان و عكس در نام نمایشگاه در كنار هم بیاید.

روایت نمایشگاه «خرمشهر +۳۰» به شكلی است كه از خرمشهر پیش از جنگ شروع می شود و به امروز خرمشهر نیز می پردازد. پیمان ابدالی موزیسین نیز با خلق یك قطعه موسیقی، در این نمایشگاه حضور دارد كه در طول زمان بازدید، در فضای گالری فرمانفرما پخش می شود تا مخاطب با تصاویر قرابت بیشتری را احساس كند.
نمایشگاه «خرمشهر +۳۰» وضعیت شهری را كه با گذشت بیشتر از ۳۰ سال از اختتام جنگ، هنوز از زیر بار ویرانی ها قد راست نكرده و تنها به سمبلی از مقاومت تبدیل گشته را روایت می كند سال هاست نمایشگاه های عكس با سوژه خرمشهر و آزادسازی خرمشهر با عناوین مختلف برگزار می گردند كه گاهی به تكرار هم می افتند. كمتر پیش می آید این نوع نمایشگاه ها حرف جدیدی برای گفتن داشته باشند و به روایتی از آن سال ها بسنده می كنند.
فربود درباره اینكه آیا این نمایشگاه حرف جدیدی برای گفتن دارد یا خیر، به خبرنگار مهر اظهار داشت: بله درست است، در طول سال های گذشته نمایشگاه های عكس زیادی با سوژه خرمشهر و آزادسازی آن برگزار شده اما این نمایشگاه روایتی دیگر از خرمشهر، آزادسازی آن، ساكنان آن دیار و آنچه این شهر قبل از پیروزی انقلاب تابحال پشت سر گذاشته را به ما نشان داده است و وضعیت شهری را كه با گذشت بیشتر از ۳۰ سال از اختتام جنگ، هنوز از زیر بار ویرانی ها قد راست نكرده و تنها به سمبلی از مقاومت تبدیل گشته را روایت می كند.
این هنرمند تاكید دارد: اینكه حرف جدیدی داشته یا نه را فكر می كنم باید از مخاطبان و بازدیدكنندگان نمایشگاه بپرسید، اما تا آنجا كه به من بعنوان كیوریتور نمایشگاه مربوط است، می توانم بگویم كه با همكاری هنرمندان و البته گالری اهتمام كرده ایم حرف جدیدی داشته باشیم و خرمشهر را متفاوت تر از سایر نمایشگاه ها با این مساله نشان دهیم.
یادآوری مقاومت جانانه مردم خرمشهر
وی در تشریح این رویكرد متفاوت اظهار داشت: مثلاً در كنار نمایش آثار یك موسیقی خاص توسط پیمان ابدالی برای آنچه در این سال ها بر خرمشهر گذشته، ساخته شده كه هم در فضای كلی نمایشگاه و هم به صورت جداگانه در یكی از بخش های گالری به همراه عكسهایی از بهرام محمدی فرد پخش می شود و از آنجائیكه نمایشگاه مورد توجه خیلی از مخاطبان و اساتید دانشگاه قرار گرفته و بازخوردهای خوبی از آن داشته ایم، می توانم بگویم بله بطور قطع حرف جدیدی داشته كه اینچنین به دل مخاطب هم نشسته است.

فربود همین طور درباره هدفش از برگزاری این نمایشگاه توضیح داد: چهار سال پیش وقتی برای نخستین بار به خرمشهر رفتم و دیدم در خرمشهر هنوز مردم زیادی در خانه هایی با جای گلوله بر دیوارها زندگی می كنند، بسیار دلم گرفت. از آن موقع هر سال به خرمشهر رفته ام اما متأسفانه تفاوت چندانی ندیده ام و چون معتقدم مردم خرمشهر با مقاومتشان در مقابل تجاوز عراق حق بزرگی بر گردن ایران دارند و خون های پاك زیادی كه برای حفظ این شهر بر زمین ریخته شده، هیچ گاه نمی خواستند خرمشهر ویرانه باقی بماند، تصمیم به برگزاری این نمایشگاه گرفتم كه خوشبختانه با همراهی هنرمندانی كه مثل من فكر می كردند هم روبرو شد. بدین سبب می توانم بگویم هدف از برگزاری این نمایشگاه یادآوری مقاومت جانانه مردم خرمشهر در آن ۵۷۸ روز بوده كه سال هاست تنها به یك سمبل تبدیل گشته و هم مرور وضعیت شهری است كه مردمش لایق زندگی بهتر و داشتن امكانات بیشتری هستند.
حضور هنرمندان نسل های مختلف با رویكرد متفاوت
جاسم غضبانپور، محمد فرنود و محسن راستانی سه عكاس جنگ هستند كه در نمایشگاه «خرمشهر +۳۰» تصاویر مستند خودرا از خرمشهر به معرض نمایش گذاشته اند. در بین آثار این عكاسان پیشكسوت، آثاری از هنرمندان جوان چون آرمین امیریان، احسان ضیایی و امید شلمانی نیز دیده می شود كه هر كدام به صورتی به سوژه خرمشهر پرداختند.
چون نمی خواستم در این نمایشگاه فقط تصاویری مستند یا خبری از آزادسازی خرمشهر را به نمایش بگذارم، برایم مهم بود كه هنرمندانی از نسل های مختلف و با نوع و رویكرد متفاوت نسبت به عكاسی و سوژه نمایشگاه را جمع كنم كیوریتور نمایشگاه «خرمشهر +۳۰» درباره انتخاب هنرمندان و خاصیت كه سبب شد این هنرمندان انتخاب شوند نیز به خبرنگار مهر اظهار داشت: «خرمشهر + ۳۰» روایتی است از آنچه كه در چند دهه اخیر بر خرمشهر گذشته و خاصیت انتخاب هنرمندان را در واقع خط روایی كه دنبالش بودم تعیین كرده، چون یك بخش روایت پیش از انقلاب بود كه آثار چندانی از آن در دسترس نبود و تنها هنرمندانی كه اهل خرمشهر بودند می توانستند آنرا با آثارشان بازنمایی كنند. یك بخش به اشغال خرمشهر، جنگ و آزادسازی می پرداخت كه تقریباً در این سال ها بیشترین حجم نمایشگاه ها با سوژه خرمشهر را به خود اختصاص داده بود. بخش دیگر پس از اتمام جنگ و زندگی روزمره مردم خرمشهر بود كه در این سال ها چندان به آن پرداخته نشده و بخش پایانی هم اوضاع امروز (چند سال اخیر) خرمشهر بود.
فربود تاكید كرد: چون نمی خواستم در این نمایشگاه فقط تصاویری مستند یا خبری از آزادسازی خرمشهر را به نمایش بگذارم، برایم مهم بود كه هنرمندانی از نسل های مختلف و با نوع و رویكرد متفاوت نسبت به عكاسی و سوژه نمایشگاه را جمع كنم، البته با این نگاه كه آنها هم دغدغه ای مشابه من نسبت به خرمشهر داشته باشند. بدین سبب حدود ۲ تا ۳ ماه قبل سوژه نمایشگاه را با گروه مختلفی از عكاسان و چند هنرمند غیر عكاس كه مدنظر داشتم در بین گذاشتم تا بتوانم در كنار عكسهایی مستند از خرمشهر، آزاد سازی آن و تصاویری از سال های جنگ، نگاهی مفهومی هم به خرمشهر و آنچه بر آن گذشته داشته باشم.
وی اضافه كرد: انتخاب من در ابتدا فهرست مفصلی از عكاسان مطرح، عكاسان جنگ به همراه عكاسان جوان بود، اما تعدادی به سبب مشغله نتوانستند حضور داشته باشند، چند نفری نرسیدند كارشان را به سرانجام برسانند، برخی در دسترس نبودند، برخی نیز آثارشان در اختیار انجمن دفاع مقدس بود كه امكان چاپ آثار را نداشت و در نهایت با عنایت به گپ وگفت ها و استودیو ویزیت ها به مجموعه ای منسجم رسیدم كه هم از خاصیت تنوع رویكرد به عكاسی برخوردار بود، هم نسل های مختلف هنرمندان را در بر می گرفت و هم خط روایی كه می خواستم، شكل می داد و در نتیجه نمایشگاه با ۳۶ اثر و یك قطعه موسیقی از ۱۳ هنرمند، ۲۷ اردیبهشت در گالری فرمانفرما راه اندازی شد.

هنرمند دغدغه مند باشد از هر تكنیكی برای خلق استفاده كند
فربود درباره هنرمندان حاضر در نمایشگاه توضیح داد: اساتیدی چون مهدی مقیم نژاد، جاسم غضبانپور، محسن راستانی، محمد فرنود، بهرام محمدی فرد و ساسان توكلی فارسانی كه هر یك رویكرد متفاوتی نسبت به عكاسی دارند و آثارشان، عكاسی ایده محور، عكاسی خبری، عكاسی مستند اجتماعی یا عكاسی جنگ را در بر می گیرد و هر یك در آثارشان هم خاصیت های خاص خودرا دارند، اما افزون بر این خاصیت های تكنیكی، محسن راستانی و جاسم غضبانپور متولد خرمشهر بودند و در زمان آزادسازی و سال های جنگ از خرمشهر عكاسی كرده بودند.
وی افزود: محمد فرنود و بهرام محمدی فرد هم مثل آنها از جنگ و آزادسازی خرمشهر تصاویر بسیاری داشتند، ساسان توكلی فارسانی هم كه یكی از مهمترین مجموعه های زندگی روزمره مردم ایران را در دهه ۸۰ شمسی عكاسی كرده بود و مهدی مقیم نژاد نیز گفته بود یك اثر برای نمایشگاه خلق خواهدنمود كه خوب همه این خاصیت ها موجب می شد حضور آنها در این نمایشگاه قطعی باشد و بودن شأن برایم بسیار موجب دلگرمی بود، مضاف بر اینكه آنها دغدغه ای مشابه من نیز نسبت به خرمشهر داشتند.
كیوریتور نمایشگاه «خرمشهر +۳۰» درانتها در مورد حضور و آثار آرمین امیریان و امید شلمانی كه هنرمندان نسل جدید هستند نیز به خبرگار مهر اظهار داشت: در مورد عكاسان جوانی چون آرمین امیریان و امید شلمانی باید بگویم كه حضورشان در این گروه بسیار برایم جذاب و لذت بخش بود چون این اتفاق توانست نشان دهد اگر هنرمند دغدغه مند باشد می تواند از هر رویكرد و تكنیكی برای خلق اثر و بیان دغدغه اش استفاده نماید و با وجود آنكه كارهایشان عكاسی صحنه پردازی شده است اما هر دو با رویكرد خاص خود نسبت به عكاسی، كاملاً دقیق در آثارشان به سوژه نمایشگاه پرداخته و تكنیك و رویكردشان را در خدمت بیان سوژه قرار داده اند كه این نكته به نظر من بسیار نكته مهمی بود و البته باید بگویم آثار بهروز بادروج و سعیده افروخته هم كه عكاسی مستند اجتماعی از وضعیت امروز خرمشهر و مردم آن هستند جمع آثار و روایت خرمشهر +۳۰ را كاملاً تكمیل می كند، خصوصاً آثار سعیده افروخته كه كاملاً به اوضاع شهر و احوال مردم خرمشهر پرداخته است.
نمایشگاه گروهی عكس و چیدمان «خرمشهر +۳۰» تا ۱۰ خرداد ماه در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان كریمخان زند، خردمند شمالی، كوچه اعرابی ۲ برپاست.


منبع:

1398/03/06
20:52:10
5.0 / 5
702
تگهای خبر: ساز , موسیقی , نمایش , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو