ردپای معماری و هندسه در نقاشی خط های دور گردون

ردپای معماری و هندسه در نقاشی خط های دور گردون

سایت رسمی سیامك یزدانجو: «دور گردون» عنوان نمایشگاه نقاشی خط امید خاكباز است كه در آن 12 اثر با فرم دایره و حركت اسپیرالی برگرفته از هندسه موجود در هنرهای سنتی و كلاسیك ایرانی خصوصاً معماری به معرض نمایش گذاشته شده است.


امید خاكباز، هنرمند نقاش درباره نمایشگاه «دور گردون» كه این روزها در گالری آتبین برگزار است به ایسنا اظهار داشت: حدود پنج سال است كه به شكل تخصصی به این حوزه ورود كرده و همواره این دغدغه را داشته ام كه كار نو و جدیدی را در رشته نقاشی خط ارائه بدهم؛ چونكه به نظرم این روزها بازار و حوزه نقاشی خط خیلی مشوش و در حال در جا زدن است.
او افزود: به شخصه همواره تلاش نموده ام كه از این تشویش دوری كنم و شاید هم به همین خاطر است كه در همه این سال ها هیچ گاه نمایشگاه انفرادی برگزار نكرده ام؛ چونكه فكر می كردم تا زمانی كه یك فكر و ایده برای برگزاری یك نمایشگاه استاندارد را در ذهنم نپرورانده باشم، نباید به خودم اجازه برگزاری نمایشگاه انفرادی بدهم.




این هنرمند همین طور درباره ایده نمایشگاه «دور گردون» توضیح داد: علاوه بر اینكه علاقه زیادی به حوزه های نقاشی، نقاشی خط و خوشنویسی دارم، از هنر كلاسیك نیز بسیار تاثیر گرفته ام. هنرهایی همانند نگارگری، مینیاتور، خوشنویسی و هنرهای سنتی كه بیشتر به صنایع دستی مشهور است كه تجلی همه آنها به صورتی در معماری اتفاق افتاده است. معماری كلاسیك ایران بی نظیرترین هنری است كه در دنیا مورد توجه قرار داشته و متاسفانه الان در حال از بین رفتن است.
خاكباز اشاره كرد: بر همین مبنا هم سفرهای داخلی زیادی به شهرهای مختلف ایران داشتم و از اماكن تاریخی و معماری كلاسیك و سنتی تاثیر گرفتم و خیلی دوست داشتم كه بتوانم به نحوی این دغدغه را در آثارم نیز به نمایش بگذارم. درست است كه از معماری سررشته خاصی ندارم، اما واقعا دوست داشتم آنرا در كارهایم دخیل كنم و اهمیت فرم دایره را علاوه بر ادبیات و فلسفه و غیره در معماری نیز نشان دهم و نیمی از آثاری هم كه در نمایشگاه «دور گردون» وجود دارد برداشت انتزاعی من از اماكن تاریخی كلاسیك ایرانی است.
او اضافه كرد: نگاه من به مقرنس كاری ها، كاشی كاری ها، آینه كاری ها و فرم گنبدها موجب شد تا آثار این نمایشگاه به صورت دایره شكل بگیرند كه با استفاده از كلمه «هو» به صورت اسپیرالی و دایره وار این حس را منتقل می كنند كه انگار زیر یك گنبد ایستاده ایم. البته این نگاه كاملا انتزاعی است و نباید انتظار داشت كه گنبد و گلدسته را در آثار ببینیم. در این میان به مدیوم آینه و آینه كاری كلاسیك نیز ورود كرده و موتیف هایی مینیمال از آنرا همانند استادان بناكار روی بوم آیینه كاری كرده ام.




خاكباز همین طور درباره استفاده از كلمه «هو» در آثارش، توضیح داد: همه استادان و هنرمندان رشته نقاشی خط به نحوی از این كلمه در آثارشان بهره برده اند و برخی نگاهی فلسفی و عرفانی به این كلمه دارند، اما برای من كاملا نگاه فرم گرا و فیگوراتیو مطرح بوده است. اساسا «ه» یكی از پُرپتانسیل ترین حروف فارسی است و تلفیق آن باحرف «و» می تواند با عنصر تكرار فضای خوب و تركیب بندی منسجمی را به وجود آورد. بر فرض مثال اگر حس كنم كه با دو حرف «و» و «ن» نیز می توانم این انسجام را رقم بزنم حتما این كار را انجام خواهم داد. بااینكه كلمه «هو» معنای و مفهومی دارد كه من نیز در ذهنم بوده است.
او تصریح كرد: یكی از دغدغه های اصلی من برای برگزاری این نمایشگاه كه نمی دانم به آن رسیدم یا خیر، این است كه دوست دارم هنر كلاسیك و سنتی را با هنر مدرن تلفیق كنم و مدرنیته و سنت را با هم در آثارم به نمایش بگذارم. این نگاه پیش تر نیز در آثار پیشروان هنرهای تجسمی در چارچوب جنبش سقاخانه ای رنسانسی در هنر معاصر ایران به حساب می آید كه مورد توجه جامعه هنری جهانی قرار گرفت. بطور كلی معتقدم كه این نگاه می تواند هنر و هنرمند ایرانی را منحصر به فرد كند و بوسیله آن می توان پا از مرزها فراتر گذاشت. می دانم راه دشواری است، اما به شخصه تلاش می كنم در این راه قدم بردارم.



كیانوش معتقدی نیز به بهانه ی نمایشگاه «دور گردون» استیتمنتی برای این نمایشگاه نوشته كه در قسمتی از آن آمده است: «در این دوره از كارهای هنرمند، شكل گیری و تنوع در پروسه نقاشی با خط، در نتیجه شناخت دقیق او از هندسه ی موجود در معماری سنتی گنبدها با نگاهی اقتباسی از ضرباهنگ موجود در موسیقی صوفیانه و رقص سماع و بافتاری درهم تنیده از چیدمان دایره وار حروف است. در این میان، هنرمند با چیدمان نوشتار در ساختاری دایره وار و استفاده از عنصر «تكرار» (كه خاصیت اصلی در هنر و معماری ایرانی ست)، بیان تصویری خودرا محدود به یك عنصر پایه می كند، اما حركت سریع و بداهه ی قلمش، عاملی تعیین كننده در ایجاد ریتم و ضرباهنگی پویا در ساختار اثر می شود.
در این مجموعه دستمایه ی اصلی، همان كلمات و مفردات خوشنویسی فارسی هستند كه در هم پیچیده و سیالند، اما اینجا دغدغه ی خاكباز چیزی فراتر از نگارش یك متن خوانا یا تركیبی تكراری یا از پیش تعیین شده همچون سنت سیاه مشق نویسی ایرانی ست. او هوشمندانه زیبایی شناسی نهفته در پیوند میان معماری، موسیقی و خوشنویسی ایرانی را با اصول نقاشی مدرنیستی پیوند زده و ماحصل آن یك سنت شكنی فرمالیستی شده است. نگرش خاكباز در این مجموعه كه به مثابه ی نقاشی های آبستره است، نتیجه مكاشفات هنرمند در بكارگیری رنگ و وارد كردن اصول نقاشی مدرن در ساختار خط نگاره های عاری از معناست.»






منبع:

1398/07/23
14:48:22
5.0 / 5
724
تگهای خبر: موسیقی , نمایش , نمایشگاه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو