راز نقاشی های كیارستمی برملا شد

راز نقاشی های كیارستمی برملا شد

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو نمایشگاه نقاشی های زنده یاد عباس كیارستمی مقرر است برای نخستین بار در گالری گلستان به معرض نمایش گذاشته شود؛ نقاشی هایی كه به قول لی لی گلستان زمانی برای گذران زندگی این هنرمند به فروش گذاشته شده بودند، اما حالا از روی دیوارهای خانه های مختلف جمع آوری شده اند تا برای مدت دو هفته بعد دیگری از عباس كیارستمیِ فیلم ساز و عكاس به معرض نمایش گذاشته شود.


به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از ایسنا، نشست رسانه ای نمایشگاه نقاشی های زنده یاد عباس كیارستمی در گالری گلستان، بامداد روز یكشنبه (۱۲ آبان ماه) با حضور لی لی گلستان (مدیر گالری) و محمود بهمن پور (مدیر نشر نظر) اجرا شد.
در این جلسه اطاعاتی درباره اولین نمایشگاه نقاشی های زنده یاد عباس كیارستمی و كتاب «مداد عباس» كه به همراه این نمایشگاه انتشار یافته است، عرضه شد.
در ابتدا لی لی گلستان، مجموعه دار و مدیر گالری «گلستان» از اهمیت نقاشی های كیارستمی سخن گفت و تصریح كرد: آقای كیارستمی از دوستان قدیمی و خوب من بودند و همیشه به من افتخار می دادند و نمایشگاه عكس هایشان را در گالری گلستان به نمایش می گذاشتند. در آن سال ها همیشه به ایشان می گفتم حیف است كه نمایشگاه نقاشی نمی گذاری و او همیشه جواب می داد كه باید وقت بگذارم و كارهای جدید را هم اضافه كنم كه متاسفانه این اتفاق نیفتاد.
او افزود: پس از فوت ایشان باز هم به این فكر بودم كه برای آقای كیارستمی نمایشگاه نقاشی برگزار كنم و در همین راستا با پسرهایشان هم صحبت كردم تا كارهای او را جمع آوری نماییم. حدود ۱۲ اثر در خانه خودشان بود و سایر كارها را هم با پرس وجو پیدا كردیم. هم اكنون ۳۳ اثر در نمایشگاه عرضه خواهد شد كه البته ممكنست با پیدا شدن كارهای جدید همچنان بر این تعداد افزوده شود. در كتاب «مداد عباس» هم ۳۲ تثر موجود است و یكی از آثار نمایشگاه در آن موجود نیست؛ چونكه همین روز گذشته فردی تماس گرفت و گفت اثری از كیارستمی دارد.
گلستان همین طور درباره ی آثار نقاشی زنده یاد كیارستمی، اظهار نمود: همه كارها مدادرنگی است به غیر از یك اثر كه با آبرنگ كار شده است. سه اثر را هم در خارج از كشور پیدا كردیم كه نتوانستند بفرستند و عكس با كیفیت از آثار را ارسال كردند و ما هم چاپ كردیم و در كنار سایر آثار گذاشتیم. همین طور تمامی آثار امانی هستند و برای فروش نیستند.
او جایگاه آثار نقاشی كیارستمی را در بین آثار خوب حوزه مدادرنگی و آبرنگ مطلوب برشمرد و اشاره كرد: آثار نقاشی او از جایگاه خوبی برخوردارست و حتی در مقایسه با آثار هنرمندان خوب حوزه آبرنگ هیچ چیز كمی ندارد. اگر اسم كیارستمی روی این نقاشی ها نبود باز هم به نظرم نقاشی های بسیار خوبی هستند كه می توان برای آنها نمایشگاه برگزار كرد.
مدیر گالری گاستان همین طور با تاكید بر اینكه آثار نقاشی زنده یاد كیارستمی برای نخستین بار به معرض نمایش گذاشته می شوند، اظهار نمود: فكر می كنم این نمایشگاه هم همانند نمایشگاه افتتاحیه گالری گلستان با عرضه آثاری از سهراب سپهری به اندازه ای شلوغ شود كه خیابان های آن محدوده بسته شود.




در ادامه محمود بهمن پور، مدیر نشر نظر هم در سخنانی درباره برگزاری نمایشگاه نقاشی های عباس كیارستمی، اظهار نمود: این مجموعه نشان دهنده تداوم همان كسی است كه در تمام آثارش از فیلم گرفته تا شعر و عكس به عشق طبیعت دامن می زند. روش كار آقای كیارستمی اینچنین بود كه عكاسی می كرد و مدتی بعد آن عكس ها را به نقاشی تبدیل می كرده است. وی در مصاحبه ای كه پیش تر انجام داده بود و مقرر است بزودی منتشر شود، از عشق خود به طبیعت و نقاشی كردن بسیار سخن گفته است. وی در قسمتی از خاطراتش اشاره می كند كه گاهی آنچنان در گندم زارها مبهوت می شده است كه در همان جا خوابش می برد. این عشق به طبیعت كه به صورتی سلوك دائمی آقای كیارستمی بود، در نقاشی هایش هم دیده می شود.
وی همینطور تصریح كرد كه اسم كتاب یعنی «مداد عباس» توسط بهمن كیارستمی، فرزند زنده یاد عباس كیارستمی پیشنهاد شد و یادآور كتابی از اوست كه با مبحث مداد قرمز كه در دهه ۶۰ و در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان انتشار یافته بود.
مدیر نشر نظر با اشاره به پروسه پیدا كردن آثار نقاشی عباس كیارستمی، اظهار داشت: در مراحل جمع آوری كتاب داستان های جالبی پیش آمد. بعنوان مثال متوجه شدیم كه خانمی چون از قاب یك نقاشی خوشش آمده بود، اثری را خرید و بعد متوجه شد كه آن اثر برای عباس كیارستمی بوده است. خانم دیگری هم یك نقاشی به ما دادند و دو نقاشی پس گرفتند؛ ما وقتی نقاشی را گرفتیم و باز كردیم متوجه شدیم كه یك پرتره ای از خود آقای كیارستمی (كه توسط فرد دیگری كشیده شده بود) هم پشت نقاشی وجود داشت.
بهمن پور اشاره كرد: آقای كیارستمی به نقاشی عشق داشتند و هیچ گاه ادعایی هم در این زمینه نداشتند. تمركز اصلی او روی نقاشی در سال های نخست پس از انقلاب بود كه اجازه فعالیت چندانی نداشتند و به همین خاطر هم روی نقاشی متمركز شدند. زنده یاد كیارستمی گاهی به این مساله اشاره كرده بودند كه هدف از كشیدن این نقاشی ها امرار معاش بوده است. او حتی روی بشقاب هم نقاشی می كرد و آنها را می فروخت. در واقع بازگشت به نقاشی به سبب شرایط سخت زندگی در آن دوران بوده است. باآنكه آن زمان آثار قیمت چندانی نداشتند، ولی فروش آنها به گذران زندگی این هنرمند كمك می كرده است.
گلستان هم در ادامه این صحبت ها، بیان كرد: او اوایل انقلاب به خاطر امرار معاش نقاشی می كرد و حتی زمانی هم با چوب كار و صندوق درست می كرد كه خیلی هم كارهای خوب و حرفه ای بودند. با این وجود آقای كیارستمی او هر كاری كه انجام می داد به آن علاقمند بود.
بهمن پور هم در بخش دیگری از سخنان خود از مشكلات و دغدغه های انتشار كتاب های هنری سخن گفت و تصریح كرد كه در ۲۰ سال اخیر هنر از تفنن اجتماعی به یك مبحث محوری تبدیل گشته است و به شكل حرفه ای تری به این مقوله نگاه می شود و در محصولات این بخش هم در این سال ها راحت تر مخاطبان خودشان را پیدا می كنند.
نمایشگاه نقاشی های زنده یاد عباس كیارستمی از ۱۷ تا ۲۹ آبان ماه در گالری گلستان برگزار است.



1398/08/14
09:53:37
5.0 / 5
693
تگهای خبر: ساز , شعر , نمایش , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو