به اختلاف سبك های تنبورنوازی دامن نزنیم

به اختلاف سبك های تنبورنوازی دامن نزنیم

سایت رسمی سیامك یزدانجو: اعضای هیات داوران درباره كیفیت و نحوه بازنگری آثار در بخش تنبور در چهاردهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان توضیحاتی را عرضه دادند.


به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از ایسنا، حیدر کاکی _ عضو هیات داوران چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش تنبور _ درباره ارزیابی آثار توسط داوران اظهار داشت: تکنیک های اجرایی، اصالت مقام ها و بیان موسیقایی قطعات، پارامترهایی هستند که در این بخش مورد ارزیابی قرار می گیرند.
وی درباره معیار داوری سبک های مختلف تنبورنوازی توضیح داد: به این مساله دامن نزنیم؛ چون مقام های تنبور مقام های واحدی هستند. گاهی امکان دارد بین اجرای دو نفر اختلاف هایی وجود داشته باشد ولی به نظرم اختلاف بین دو منطقه را برجسته نکنیم. اگر به مقام های تنبور و اصالت آنها دقت کنیم بهتر است.

این عضو هیات داوران درباره تأثیرگذاری جشنواره موسیقی جوان بر پیشرفت نوازنده ها عنوان کرد: جشنواره موسیقی جوان اساسا از مؤثرترین جشنواره هایی بوده که در تاریخ موسیقی ایران اتفاق افتاده است. این جشنواره، در همه این سال ها جشنواره بسیار پرباری بوده است و پشتوانه علمی و پژوهشی دارد. به نظرم سطح جشنواره بسیار بالاست.

کاکی در انتها درباره فعالیت این روزهای خود اظهار نمود: با اوج گرفتن کرونا برخی از کلاس هایم را به صورت آنلاین برگزار کردم. بعد با بازگشایی مجدد آموزشگاه ها خواستم کلاس ها را به صورت حضوری برگزار نماییم ولی باردیگر کرونا شدت گرفت و احتمالاً باردیگر کلاس ها را به صورت آنلاین برگزار کنم.





آرش شهریاری، یکی دیگر از اعضای هیات داوران چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش تنبور درباره بازنگری آثار اظهار داشت: نکاتی که در اصالت و صحت قطعات به لحاظ سنت موسیقایی وجود دارد و آنچه که در واقع به سنت اجرایی قدما برمی گردد، در بازنگری آثار بسیار تأثیرگذار است. تکنیک اجرایی بنا بر توانایی های فردی هر شرکت کننده و با عنایت به سن و سال آنها هم یکی دیگر از ملاک های داوران برای امتیازدهی بود. در داوری تنها صدای سازشان را می شنیدیم و برپایه اجرا نظر می دادیم.
وی افزود: فکر می کنم این تمهید بسیار خوبی بود تا به داوری ها اعتماد شود. ریتم و زمان بندی، متر مشخص و جمله بندی و بیان موسیقایی دیگر پارامترهایی بوده که داوران برپایه آنها رأی می دادند.

این داور جشنواره موسیقی جوان در مورد اختلاف سبک ها توضیح داد: برپایه یک اجرای منسجم و درست از اجرای قدمای تنبور نظر می دهیم. مثلاً اگر اجراها در بخش صحنه بر مبنای اجرای استادان و قدمای آن منطقه و در بخش گوران هم به همین منوال باشد امتیاز می گیرند.

او جشنواره موسیقی جوان را در آینده‌ی نوازندگان بسیار تأثیرگذار خواند و اظهار داشت: وقتی معیار برپایه شیوه و سبک و سیاق اجرای قدما باشد جوان ها با آن شیوه آشناتر می شوند. جشنواره موسیقی جوان در راه خود به خوبی حرکت می کند و امیدوارم در سال های آینده از این هم بهتر شود.

وی ادامه داد: جشنواره‌ی موسیقی جوان مهم است؛ چون توقع ما را هم بالا می برد. تقریباً همه شرکت کنندگان در این زمان در خانه بوده اند و می توانستند به ساز و مقام ها بیشتر توجه نمایند. همین مساله طبیعتاً توقع ما از اجراها را هم بالا می برد. فکر می کنم اجراهای بخش نهایی بهتر هم باشد.

شهریاری در انتها درباره فعالیت این روزهای خود عنوان کرد: این روزها بیشتر مشغول مطالعه روی مقام و موسیقی دستگاهی هستم. علاوه بر آن آهنگسازی هم کردم.




1399/04/31
13:45:34
5.0 / 5
435
تگهای خبر: آموزش , آهنگ , جشنواره , ساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو