گفتگو با بیژن بیژنی درباره خوشنویسی با گریزی به موسیقی

گفتگو با بیژن بیژنی درباره خوشنویسی با گریزی به موسیقی

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو بیژن بیژنی تاكید می كند كه متولیان حوزه فرهنگ باید برای رونق هر چه بیشتر هنر خوشنویسی در كشور راهكاری پیدا و برنامه ریزی كنند و مثال می زند: اگر در حوزه موسیقی درنگ می كردیم، این سازها كه در ایران متولد شده اند به نام كشورهای دیگر ثبت می شد.


بیژن بیژنی، هنرمند کشورمان که هم در زمینه خوانندگی و هم در حوزه خوشنویسی فعالیت دارد، به بهانه مطرح شدن پیشنهاد ثبت هنر خوشنویسی به نام کشور ترکیه، در گفت وگویی با مبحث خوشنویسی با ایسنا شرکت و سخنانش را در این حوزه چنین آغاز کرد: اگر ما در حوزه خوشنویسی درنگ نماییم همین اتفاق می افتد و این در شرایطی است که هنر خوشنویسی ایران از جایگاهی استثنایی برخوردار می باشد.
این هنرمند درباره جایگاه هنر خوشنویسی در دنیای امروز هنرهای تجسمی کشور، با تاکید بر اینکه «خوشنویسی یکی از اصیل ترین هنرهای ایران است»، اظهار داشت: به هر موزه ای که در دنیا بروید و نقشی از ایران را در آنجا ببینید، حتما یکی از هنرهای درخشان خوشنویسی که از گذشته به جای مانده اند را می بینید.
او افزود: آثار خوشنویسی کهن و کتاب هایی که خوشنویسان کتابت کردند و نمایش آنها در موزه های داخلی و خارجی نشان داده است که خوشنویسی در گذشته بسیار مورد احترام بوده است. البته هنوز هم خط خوش در بین مردم با اقبال مواجه می شود و می تواند بسیار اثرگذار باشد، اما متاسفانه دیگر این هنر همچون گذشته رونق ندارد.
بیژنی که از خوشنویسان ممتاز انجمن خوشنویسان ایران است، در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در واقع می توان گفت تا زمانی که هنوز هنر خوشنویسی دیجیتال نشده بود، وضعیت این هنر و هنرمندان آن بسیار بهتر بود. طبیعتا از زمانی که خوشنویسی دیجیتال شد، سفارش خوشنویسان بسیار کاهش پیدا کرد. پیش از این عبارتی را که می خواستند خوشنویسی کنند به خوشنویسان و خطاط ها سفارش می دادند، اما الان دیگر این سفارش ها وجود ندارد و به صورت دیجیتالی انجام می شود. احساس می کنم که آرام آرام به این سمت پیش می رویم که درحالی که خوشنویسان در خلوتشان کار می کنند، کتاب های اشعار حافظ، شاهنامه، خیام و... به شیوه دیجیتالی خوشنویسی می شود.
این هنرمند خوشنویس همینطور با اشاره به انتقادهایی که در خصوص به روز نشدن هنر خوشنویسی مطرح می شود، اظهار نمود: به صورت کلی نمی توان اصالت هنرهای کهن را تغییر دارد، بلکه باید برای حفظ و پیشرفت آنها تلاش کرد؛ بعنوان مثال موسیقی اصیل ایرانی که جان مایه سرزمین و هویت ملی ما است، از ارزش بسیار بالایی برخوردار است، اما امروز نسل جوان بیشتر به سمت موسیقی های مصرفی می رود.
او افزود: یا اینکه نباید با آمدن فرش های ماشینی، اصالت و زیبایی فرش های دستباف را زیر سوال برد. فرش دستبافت جانی در نقوش خود دارد و تار و پودهایی که توسط سر انگشتان هنرمندان گره خورده است، حس خوبی را به انسان منتقل می کند. بر همین مبنا هم خوشنویسی اصیل با خوشنویسی دیجیتال بسیار متفاوت می باشد. به هر حال باید این نکته را هم در نظر داشت که خوشنویسی دیجیتالی از خلاقیت چندانی برخوردار نیست. بعنوان مثال «ن» در خوشنویسی دیجیتال در همه جا شکل یکسان دارد و ساختار آن مشخص است؛ اما خوشنویسی که با قلم می نویسد در هر جایی تمهیداتی برای ترکیب بندی ها و زیبایی اثر استفاده می نماید که در همان لحظه اتفاق می افتد.
این هنرمند خوشنویس با اشاره به اینکه «یادگیری هنرهای اصیل بسیار پر زحمت و رسیدن به کمال آن بسیار دشوار است»، تصریح کرد: خوشنویسی هم همچون هنرهایی است که یادگیری آن فرایند زمان بر و البته دشواری است. بعنوان مثال یادگیری خط نستعلیق و رسیدن به کمال این هنر، کار ۵ یا حتی ۱۰ سال نیست و باید سال های بیشماری را کار کنید تا در بتوانید در این هنر به کمال برسید. اما متاسفانه در دنیای امروز هنرمندی که سال ها کوشیده تا هنرش را به کمال برساند، هیچ سفارش و پیشنهاد کاری ندارد. هم اکنون تقاضا از هنرمندان خوشنویس کمتر اتفاق می افتد و سوال این است که تا زمانی که سفارشی نباشد خوشنویسان چه باید بکنند؟
بیژنی بعد از طرح این پرسش، خاطرنشان کرد: متولیان فرهنگ و بخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی هنرهای تجسمی در کشور است، باید برای رونق هر چه بیشتر این حوزه راهکاری پیدا و برنامه ریزی کنند. اگر در حوزه موسیقی درنگ می کردیم و برخی از سازها را به ثبت ملی نمی رساندیم یا در یونسکو به ثبت نمی کردیم، این سازها که در ایران متولد شده اند به نام کشورهای دیگر ثبت می شد.
به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از ایسنا، مشهورترین اثر بیژن بیژنی در حوزه موسیقی آهنگ «نهانخانهٔ دل» است که بازخوانی ترانه خراسانی نوایی نوایی غلامعلی پورعطایی است.
افسانه سرزمین پدری ام با آهنگسازی ارسلان کامکار (۱۳۶۷) و آینه در آینه با آهنگسازی کامبیز روشن روان (۱۳۷۰) از دیگر کارهای این هنرمند در مقام خواننده است.




منبع:

1399/05/07
22:27:27
5.0 / 5
1200
تگهای خبر: آهنگ , ترانه , خواننده , ساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو