با لودر به جان موسیقی نواحی افتاده اند!

با لودر به جان موسیقی نواحی افتاده اند!

یكی از هنرمندان موسیقی نواحی می گوید: امروزه شرایطی به وجود آمده است كه افرادی با لودر در حال تخریب موسیقی نواحی هستند. ولی باید جلوی از بین رفتن موسیقی نواحی را گرفت و از پیشكسوتان حمایت كرد.


حسین علی حسینی ـ نوازنده چگور و خواننده موسیقی نواحی ـ در گفت وگویی با ایسنا درباره فعالیت هنری خود توضیح می دهد: کارم موسیقی نواحی است ولی بیشتر روی موسیقی ایلم تمرکز می کنم و با آن زنده هستم. موسیقی ایلم حرفی برای گفتن دارد و از نواها و موسیقی پر است. اهتمام می کنم موسیقی ایلم و گنجینه های آنرا که در حال از بین رفتن است را به مردم معرفی کنم.
او ادامه می دهد: امروزه شرایطی به وجود آمده است که افرادی با لودر در حال تخریب موسیقی نواحی هستند ولی باید جلوی از بین رفتن موسیقی نواحی را بگیریم و دست پیشکسوتان موسیقی نواحی را ببوسیم. اگر امروز موسیقی نواحی داریم، باید بدانیم پشت هر کدام از آنها حماسه و داستانی است.
علی حسینی اضافه می کند: از کودکی با موسیقی بزرگ شدم. نوازنده ای به نام اکبر شجاع بود که سرنا می نواخت. همیشه از سرنای او یک نی آویزان بود. آن نی ذخیره بود که اگر قبلی شکست آنرا جایگزین کند. چون بچه بودم فکر می کردم فراموش کرده که نی را بردارد و همیشه نگاه می کردم که بیفتد تا بروم آنرا بردارم. زمانی که بزرگ شدم اهتمام کردم موسیقی ام بدون هدف نباشد. موسیقیِ چوپان ها و مادرانه داستان و فلسفه دارند. بیشتر موسیقی ما، موسیقی مادرانه است. ما موسیقی را از مادران به ارث برده ایم. بیشتر آهنگ های ما حزن دارند حتی اگر ریتم شادی داشته باشند.
او همین طور بیان کرد: اگر صندوق پشتیبانی از هنرمندان داریم واقعا باید حمایت صورت بگیرد؛ در غیر این صورت بهتر است که اسم آنرا صندوق پشتیبانی از هنرمندان نگذارند. اگر برای پشتیبانی از هنرمندان است باید به ما توضیح بدهند که چه حمایتی صورت می گیرد؟ ماهیانه ۴۴۰ هزار تومان بابت بیمه پرداخت می کنم. اگر سالانه آنرا جمع می کردم می توانستم سالی پنج میلیون داشته باشم ولی در سال در این حد هزینه های پزشکی ندارم. بسیاری از مسئولان تنها به ظاهر از هنرمندان حمایت می کنند و به دنبال این هستند که با ثبت تصویری به همراه هنرمندان، از حمایتشان از این قشر بگویند. سال قبل در جلسه ای یکی از این مسئولان به یکی از پیشکسوتان موسیقی گفته بود که چرا ناراحت است؟ او نیز پاسخ داده بود که مشکل مالی دارد. فرد مسئول نیز گفته بود که می گویم ماهیانه به تو مستمری بدهند ولی آن هنرمند فوت کرد و مستمری هم دریافت نکرد.
حسین علی حسینی بعنوان خواننده در سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی حضور پیدا کرد. این هنرمند از منطقه علی آبادکتول واقع در استان گلستان برای اولین بار به جشنواره نواحی آمده بود.
علی حسینی درباره جشنواره موسیقی نواحی به ایسنا می گوید: جشنواره به خوبی برگزار شد، با وجود اینکه بدون حضور تماشاچیان بود. یکی از خصوصیات مهم برگزاری جشنواره این بود که پروتکل های بهداشتی را به خوبی رعایت کرده بودند.
او با اعلان اینکه موضوع جشنواره که دوبیتی بود، از قبل برنامه ریزی شده و به صورت علمی برگزار شد، بیان می کند: حضور ایل «شاهسون» برای نخستین بار در جشنواره، موجب شد که ما با دست پر شرکت نماییم. در جشنواره شعرهای هفت هجایی را که در آذربایجان معروف به «بیاتی» است را اجرا کردیم. این شعرها در ایل شاهسون «ترینگه» (به عنوان تصنیف در آهنگ های شاد به صورت فردی و با ساز و آواز اجرا می شود) و «لیلانا» (به صورت دو نفره و بدون هیچ نوع ادوات سازی اجرا می شود) خوانده می شوند.
علی حسینی درباره «لیلانا» توضیح می دهد: «لیلانا» آواها و نواهایی با ریتم دو چهارم است و خواننده ضرب آهنگ آنرا با کف زدن می گیرد و آغاز به خواندن می کند. درواقع دو خواننده در ابتدا دست می زنند و بعد از آن که ریتم را گرفتند، دست یکدیگر را می گیرند و یا به شانه هم می زنند و آغاز به شعر گفتن می کنند. هر بار یک نفر از آنها یک مصرع را به صورت شعرهای بداهه هفت هجایی یا شعرهایی از قبل تعیین شده می خواند.
او ادامه می دهد: در مقابل این دو خواننده آیین «هالای» اجرا می شود؛ آیینی که شکرانه یا حماسه است. یک نفر دو دستمال و نفر دیگر یک دستمال به دست می گیرد و بقیه دست آنها را می گیرند. حال اشخاص دیگر می توانند هم زن و مرد باشند و یا تنها مرد و یا تنها زن.
علی حسینی می گوید که پیش تر قصد داشته آیین «لیلانا» را ثبت ملی کند و کارهایی هم در این راستا انجام داده بود ولی آخرین بازمانده ایل شاهسون در سال ۷۳ درگذشت و الان تنها یک نفر باقی مانده است که رقیبی ندارد که با او اجرا نماید. درواقع حسینی بیان می کند که خود او گاهی با او اجرا می کند ولی حریفش نمی گردد. این فرد به شکلی مهارت دارد که می تواند چندین ساعت شعر بخواند.
در اختتام از او سوال می نماییم آیا انتقادی نسبت به جشنواره موسیقی دارد؟ پاسخ می دهد: یکی از اقدامات مهم جشنواره موسیقی نواحی این است که موجب تبادل فرهنگی بین اقوام می شود. در چنین حالتی اشتراکات، محاسن و خاصیت ها مشخص می شود. همین که این جشنواره مثلا از مدعیان هفت هجایی که حرفی برای گفتن دارند، دعوت به حضور کرد، نکته مثبتی است.



1399/08/24
14:12:29
5.0 / 5
1094
تگهای خبر: آهنگ , آواز , جشنواره , خواننده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو