گفت وگو با یك نوازنده به بهانه سالروز درگذشت ابراهیم شریف زاده،

غسال بودنش، مانعی برای كسب درجه دكترای هنری شد

غسال بودنش، مانعی برای كسب درجه دكترای هنری شد

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو خراسان رضوی یك نوازنده و فعال موسیقی سرحد شرق خراسان در تایباد اظهار داشت: عدم توجه و حمایت مسئولان از هنر موسیقی تا حدی است كه شغل غسال بودن برای یك هنرمند مشهور در شرق خراسان بزرگ او را از كسب درجه دكترای هنری محروم كرد و این درجه بعد از مرگ او به دخترش رسید.


سلمان سلیمانی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: متاسفانه درجه دکترای هنری مرحوم شریف زاده با پیگیری های استاد درویشی بعد از مرگ وی در لحظه خاکسپاری تحویل دخترش شد و این مهم یک لطمه برای هنر منطقه سرحد شرق خراسان است.
وی با اشاره به اینکه دختر استاد از اعطای این درجه بسیار ناراحت است و این مدرک را در این زمان بی ارزش می داند، اضافه کرد: البته این کوتاهی مسئولان در عرصه هنر و محروم کردن استادی که در موسیقی مقامی زبانزد هنرمندان است از دریافت این درجه چیزی از ارزش هنری مرحوم شریف زاده کم نکرد برای اینکه او بدون داشتن هیچ درجه و مقامی توانسته بود در این عرصه نام خراسان بزرگ را در دنیا پرآوازه کند تا جایی که نسل های بعد هم خراسان را به موسیقی مقامی خواهند شناخت، فقط امیدواریم مسئولان ما به این درک برسند که هنرمندان زمان زنده بودنشان نیازمند حمایت هستند.
وی افزود: این استاد بزرگوار اهل باخرز بوده و در ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۵ در صورتیکه حدود ۱۰۰ سال عمر کرد فوت کرد و صدای ماندگارش را برای نسل های بعد به یادگار گذاشت.
او با اشاره به عدم حمایت مسئولان از هنر موسیقی بیان کرد: مرحوم شریف زاده سال ۱۳۹۴ توسط کارشناسان موسیقی نواحی که شورای عالی ارزشیابی هنرمندان کشور در حوزه موسیقی که از زیرمجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است برای کسب درجه دکترای هنری دعوت شد اما در آخر جلسه و زمان اهدای درجه به سبب تفکرات پایین مسئولان و تنها به سبب اینکه این مرد موسیقی مقامی کشور "مرده شوی" بود از دریافت این سمت محروم شد.
سلیمانی اظهار نمود: شریف زاده از صدای خاصی برخوردار بود که تاثیر به سزایی در ذهن مخاطب ایجاد می کرد، سال ۱۳۹۲وی به جشنواره موسیقی در سرخس بعنوان پیشکسوت موسیقی مقامی برای اجرا دعوت شد؛ با آنکه تنها چند دقیقه به صورت تک خوانی آواز "هزارگی" را خواند اما تک تک میهمان ها را به وجد آورد.
او در ادامه توضیح داد: مرحوم علاوه بر تبحر در موسیقی مقامی با صدای دلنوازی که داشت یکی از بهترین اذان ها را قرائت می کرد طوری که مورد توجه بیشتر موسیقدان های بزرگ و نام آور قرار گرفته است؛ اما در فاصله سالهای ۱۳۹۳ الی ۱۳۹۵ که سالهای پایانی عمر ایشان بود کهولت سن و اندکی آلزایمر عاملی شد تا دیگر اذان نگوید.
این جوان فعال موسیقی مقامی در تایباد اشاره کرد: نسل ما باید تلاش نماییم برای ادا کردن دِین خود به موسیقی مقامی که خاص مناطق شرق خراسان است آنچه در این عرصه فرا گرفته ‎ایم با استناد به داشته های اساتیدی همچون نظر محمد سلیمانی، ابراهیم شریف زاده، علی اصغر افراز، کربلایی محمد و... در اختیار نسل آینده بگذاریم و برای آموزش آن پیشگام باشیم.
وی اظهار نمود: استاد کربلایی محمد و استاد افراز یکی از مهم ترین سازنده های دوتار در منطقه سرحد شرق خراسان "تایباد" بودند و بعد از آنها متاسفانه الگو و شکل اصلی این ساز به درستی مورد توجه قرار نگرفت و اگر فردی هم برای ساخت آن اقدام نمود در سیما و صدای اصلی ساز تغییراتی ایجاد کرد.
این نوازنده مطرح کرد: بنده به نوبه خودم که در این عرصه فعالیت دارم و تلاش کردم برای ادای دِینم به موسیقی مقامی بعد از درگذشت این اساتید در این حوزه گام بردارم و بدون کوچکترین تغییری در صدا و سیما و الگوی دوتارهای قدیمی با قدمت ۱۵۰ ساله آنرا ساخته و در اختیار هنردوستان قرار دهم.
سلیمانی در آخر با گلایه از مسئولان درباب عدم پشتیبانی از هنر موسیقی اظهار داشت: استاد شریف زاده با وجود اینکه برای زنده نگه داشتن نام موسیقی شرق خراسان در جهان کوشش کرد اما به سبب عدم حمایت مسئولان زندگی بسیار سختی را گذراند و همچنان در محرومیت درگذشت و فوت بسیار غم انگیزی داشت.




منبع:

1399/08/25
12:16:01
5.0 / 5
250
تگهای خبر: آموزش , آواز , جشنواره , ساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو