عكس به مثابه هنر معاصر منتشر گردید

عكس به مثابه هنر معاصر منتشر گردید

سایت رسمی سیامک یزدانجو: کتاب «عکس به مثابه هنر معاصر» نوشته شارلوت کاتن(نویسنده و کیوریتور شهیر انگلیسی) با ترجمه کیارنگ علایی منتشر گردید.


به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از ایسنا، این کتاب در قطع رقعی با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۵۸هزار تومان توسط نشر حرفه هنرمند انتشار یافته است.
در معرفی کتاب «عکس به مثابه هنر معاصر» عنوان شده است: در این کتاب که هفدهمین کتاب در کارنامه کیارنگ علایی است، به شکل های مختلف به توسعه عکاسی در هنر معاصر از ژانر پرتره تا شاخه استیجد پرداخته می شود و در خلال معرفی فشرده و گوناگون مجموعه های عکاسان معاصر، از عکاسی بعنوان رسانه ای مهم برای انتقال فرهنگ و تمدن یاد می شود. ترجمه کیارنگ علایی با اندکی تلخیص، از روی سومین ویرایش این کتاب صورت گرفته که در سال ۲۰۱۴ انتشار یافته است. چهارمین ویرایش این کتاب نیز در سپتامبر سال جاری توسط آمازون توزیع شده است. کتاب در ۱۸۴ صفحه، هفت فصل و یک ضمیمه رنگی به موضوعاتی چون: روایت و داستان سرایی در عکاسی، چیدمان های میکس مدیا، دست کاری در طبیعت، رویکردهای برخاسته از هنر مفهومی، کارکرد عکاسی فاین آرت در دوران معاصر و تغییر موضع عکاسی از اوایل دهه ۱۹۷۰ به این سو می پردازد. این کتاب که تا حالا به ۱۰ زبان دنیا پخش شده، مرجعی فشرده و موجز برای آشنایی با روند عکاسی در دوران معاصر است و ضمن ارجاعات تاریخی به پیشینه شکل گیریِ نحله های دوران مدرن، به تغییر موضع عکاسی در مقابل رویه سنتی حاکم در قرن گذشته می پردازد.
کیارنگ علایی در قسمتی از مقدمه کتاب نوشته است: «عکاسی معاصر همیشه عبارتی جذاب اما الکن و مبهم بوده است، کمبود منابع تحقیقاتی و بحث های مستدل دراین زمینه به همراه راه نیافتن این مضمون در طرح درس های مالوف دانشگاهی، هیچگاه عطش علاقه مندان جدی این حوزه را سیراب نکرده است. سهم ناچیز این جریان در جشنواره ها و کمبود نمایشگاه های هنر معاصر در کشور ما بر ابهام آن افزوده است و سلیقه عمومی به سمت حوزه هایی گرایش داشته که محصولات دوران مدرن در ساخت آن دخیل بوده اند. همیشه فکر کرده ام گذر از دوران مدرن در عکاسی، به کنار زدن نقش مولف گونه عکاس انجامیده، اما گسست کامل از دورانی که عکاسی قاطعانه و مصرانه کوشید خصوصیات اصلی خودش را برجسته کند و بیش از همیشه شبیه خودش رفتار کند، نه فقط به میدان دادن به مفاهیم جدیدی برای قرار گیری در لباس و قامت عکاسی انجامید، که نیت مندی عکاس در پرداختن به این دسته از موضوعات که قبل تر وجاهت لازم را برای عکاسی نداشت، دارای اهمیت فوق العاده ای شد و رابطه ماهوی عکاس با موضوعاتش محلی برای ارجاع به تصویر و بازشناسی نشانه ها و شناخت رمزگانی شد که امروز به تصویر، زندگی جدیدی بخشیده اند.»
کیارنگ علایی، عکاس، نویسنده، مترجم، فیلمساز و معلم عکاسی است. مجموعه های داستان کوتاه «باد در یک خیابان مستقیم»، «شفا در بین ما نفس می کشد» و «طبیعت زنده چند بانو» و مجموعه تصاویر «یک شرجی آرام»، «جایی دورتر»، «پرده دوم اتفاق»، «حتی وقتی نمی دانیم»، «من دور بودم»، «نیمه تراوا» و «وضعیت چهارم» بعضی از آثار منتشرشده اوست. علایی تا حالا برنده جایزه هایی شده است. همین طور مجموعه های اخیر وی در پنج سال قبل در کشورهای فرانسه، آلمان و فنلاند به روی دیوار رفته و عکس هایش در مجلاتی چون پرایوت و زایت ویسن انتشار یافته اند.




منبع:

1399/09/21
12:52:32
5.0 / 5
289
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو