گفت وگوی سایت رسمی سیامك یزدانجو با موزیسین آلمانی حاضر در جشنواره فجر

چه انگیزه ای پیانیست آلمانی را به ایران آورد؟

چه انگیزه ای پیانیست آلمانی را به ایران آورد؟

یکی از هنرمندان بخش بین الملل سی وششمین جشنواره موسیقی فجر درباره تأثیرات مخرب کرونا بر وضعیت موسیقی در دنیا و راه های جلوگیری از این لطمه ها، اظهاراتی را بیان کرد.


موریس ارنست ـ تکنواز پیانو از آلمان ـ امسال برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کرده است و روز شنبه ـ دوم اسفند ماه ـ در سانس ساعت ۲۰ اجرای او برای مخاطبان پخش خواهد شد.
این هنرمند که برای ضبط اجرای خود به ایران آمده، در گفت و گویی با خبرنگار مترجم ایسنا حاضر شد.
موریس ارنست در بخش اول این گفت و گو در پاسخ به پرسشی دراین زمینه که آیا موافق است، با شیوع ویروس کرونا قدرت موسیقی بار دیگر بر همگان نمایان شد؟ اظهار داشت: موسیقی یک زبان جهانی است که با روح انسان صحبت می کند. به سبب قرنطینه و تعطیلی هایی که به سبب شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان صورت گرفت، مردم متوجه شدند که موسیقی تا چه حد بخش مهمی از زندگی آنهاست. اشتیاق مخاطبان که به سمت جریان های زندگی و کنسرتهای آنلاین روی می آورند، نشان دهنده پشتیبانی قدرتمندی از موسیقی و یک نیاز درونی آشکار انسان است.
او همین طور در پاسخ به اینکه چه انگیزه ای سبب شد در وضعیت کرونا و در صورتیکه مرز خیلی از کشورها هنوز به روی هم بسته است و از سویی اجرای مجازی از کیفیت اجراها می کاهد، در سی وششمین جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کند؟ اظهار نمود: بااینکه جشنواره موسیقی فجر علت اصلی حضور من در ایران است، ولی به لطف ارتباطات خویشاوندی که دارم، همیشه و به صورت مکرر از این کشور زیبا بازدید می کنم. موسیقی هم اکنون یک راه ارتباطی است و به طوری کلی برگزاری کنسرتهای آنلاین و مجازی بهتر از این است که کلا هیچ کنسرتی برگزار نشود.
این موزیسین آلمانی در عین حال توضیح داد: توقف اجراهای عمومی قسمتی از مسئولیت هنر در قبال جامعه بود، ولی ارائه گزینه های جایگزین، الزامی است؛ برای اینکه از بین رفتن آنها آن هم بسادگی، نشان دهنده وظیفه نشناسی ما هنرمندان در مقابل جامعه خواهد بود.
این نوازنده پیانو درباره پیامی که می خواهد با اجرای خود به مردم ایران منتقل کند، اشاره کرد: موسیقی، زبانی بدون کلمات است و مستقیما با شنونده ها صحبت می کند. موسیقی حاوی یک پیام عمیق انسانیت است و آنرا منتقل می کند که البته تنها آهنگسازان محدودی همانند باخ توانسته اند این کار را به انجام برسانند. در حقیقت قطعه ای که قصد اجرای آنرا دارم، اثری خاص برای یک انسان رنج دیده است و به عبارت دیگر، قطعه ای عالی برای موقعیت هایی اینچنین (شرایط کرونا) است.
او همین طور درباره میزان آشنایی خود با موسیقی ایرانی اظهار داشت: موسیقی ایرانی چیزی است که در چند سال اخیر درصدد درک آن هستم. موسیقی ایرانی چیزی است که عمیقا آنرا فریبنده، الهام بخش و بیان کننده یک میراث عظیم فرهنگی یافتم.
«در این روزهای کرونائی وضعیت موسیقی در کشور شما (آلمان) به چه صورت است؟» موریس ارنست عنوان کرد: وضعیت موسیقی در آلمان تفاوت چندانی با وضعیت موسیقی در ایران ندارد. در آلمان اهتمام می نماییم موسیقی را با کنسرت ها و تدریس آنلاین زنده نگه داریم و توسط طیف عظیمی از مردم که مشتاقانه منتظر بازگشایی مجدد تئاترها، سالن های کنسرت و سینما هستند، احساس دلگرمی می نماییم.
این هنرمند همین طور درباره باور خود به اینکه موسیقی تا چه حد می تواند حال مردم را در این شرایط بهتر کند، اظهار داشت: هم اکنون کنسرتهای آنلاین، تنها راه برقراری ارتباط با شنوندگان و زنده نگه داشتن روند ساخت موسیقی است. عمیقا معتقدم که موسیقی و بطور کلی هنر، دارویی برای روح انسان است که به شدت هم مورد نیاز است؛ در وضعیت کنونی نیز این دارو باتوجه به انزوا و لزوم رعایت فاصله اجتماعی، بیشتر مورد اهمیت است. با این وجود علاقمند هستم که ببینم آیا فرم جدیدی از هنر یا تلفیقی از جنبه های مثبت کنسرت و فیلم پدیدار می شود تا خودش را در کنار روند سابق برگزاری کنسرت ها تثبیت کند.
موریس ارنست در آخر گفت و گو با ایسنا به این پرسش که موسیقی و هنرمندان آن در دوران کرونا چقدر در کشور او لطمه دیدند و برای بهتر شدن این وضعیت چه راهکاری می توان اندیشید؟ چنین پاسخ داد: با وجود حمایت گسترده و عظیم مالی از هنر در آلمان، خیلی از هنرمندان موفق نخواهند شد این بحران را پشت سر بگذارند. مقاله ای درباره برلین خواندم که نقل می کرد ۳۰ درصد از موسیقیدان ها در حال تغییر شغل خود هستند. این شرایط برای آن دسته از موسیقیدان هایی که بتازگی کار خودرا آغاز نموده بودند، تخریب و فجایع بیشتری به بار آورد. فقط می توان امیدوار بود که واکسیناسیون های مداوم به همان سرعتی که هم اکنون به نظر می رسند سریع و قدرتمند باشند. بدین سبب بازگشت به حالت عادی دیگر مسئله «اگر» نیست، بلکه مسئله «چه زمانی؟» است. با دانستن این مساله که مخاطبان از ما حمایت خواهند کرد، بسیار خوشبین هستم.



1399/12/02
20:35:32
0.0 / 5
867
تگهای خبر: آهنگ , پیانو , جشنواره , ساز
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو