شهروز حقی با مهر مطرح كرد؛

سرود چگونه به ویترین فجر ۳۶ رسید؟

سرود چگونه به ویترین فجر ۳۶ رسید؟

سایت رسمی سیامک یزدانجو: مدیر بخش سرود سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با ابراز خرسندی از اضافه شدن این بخش به یک رویداد ملی به طرح نکاتی درباره اهمیت سرود در جشنواره موسیقی فجر پرداخت.



شهروز حقی آهنگساز و مدرس موسیقی که مدیریت بخش سرود سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر را به عهده دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به لزوم گنجانده شدن این بخش در جشنواره فجر بیان نمود: بنده به جهت همکاری هایی که پیش از این با دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم در حوزه سرود هم فعالیتهایی را انجام می دادم که همین مبحث بهانه ای شد تا پس از دو سه سال رایزنی و عرضه پیشنهاد برای گنجانده شدن بخش سرود به جشنواره موسیقی فجر، بالاخره این بخش در دوره سی و ششم به جشنواره اضافه شود.
وی اضافه کرد: اضافه شدن بخش سرود به جشنواره موسیقی فجر یکی از مهم ترین دغدغه های من و برخی از همکاران در سالهای گذشته بود که همواره به مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد پیشنهادات و طرح هایی در این حوزه عرضه می شد. اما متأسفانه بنا به دلایلی این اقدام صورت نمی گرفت. خوشبختانه بالاخره این عزم به وجود آمد که مبحث سرود و آهنگ های انقلابی در جشنواره سی و ششم موسیقی فجر مورد توجه قرار گرفته و ما در این دوره شاهد حضور این گونه موسیقایی باشیم.
حقی افزود: البته در این حوزه تصمیم بر این بود که این بخش بعنوان یک بخش «رقابتی» در جشنواره حضور داشته باشد اما به علل مختلف همچون شرایط کرونایی این مورد میسر نشد و ما به خاطر همین وضعیت محدود سعی کردیم در یک قالب جمع و جور از چند گروه جهت شرکت در جشنواره دعوت نماییم.
این آهنگساز بیان نمود: آنچه در جشنواره موسیقی فجر دوره سی و ششم اتفاق افتاده، ورود محدود سرود بعنوان یک گونه موسیقایی مهم به جریان یک جشنواره مهم می باشد و به اعتقاد من شروع خوبی است که می تواند در دوره های بعدی برگزاری جشنواره مورد توجه دست اندرکاران قرار گیرد. البته این استمرار هم در شرایطی است که وضعیت کرونا هرچه سریعتر حل شود تا نسبت به برگزاری این بخش شرایط جدی تری پیش روی برنامه گذاران قرار گیرد. به هر حال در بعضی ادوار برگزاری جشنواره موسیقی فجر یا امکانی برای اضافه شدن بخش سرود به جشنواره وجود نداشته و یا نگاه بعضی از مدیران برگزاری این رویداد مبتنی بر سلیقه بوده است. همین مبحث هم سبب شد تا بحث سرود و نگاه رقابتی به آن تا کنون آن گونه که باید در جشنواره حضور پر رنگی نداشته باشد.
حقی در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن اشاره به اهمیت سرود و آهنگ های انقلابی در جریان فعالیتهای هنری کشور اظهار نمود: تمام تلاش ما مبتنی بر این نکته است تا بتوانیم با همین حضور محدود گروه های سرود فضای گسترده تری را برای بخش سرود در جشنواره های بعدی موسیقی فجر ایجاد نماییم. به هر حال مقوله سرود مقوله بسیار مهمی است که حتی می تواند فراتر از گروه های دانش آموزی هم مورد توجه قرار گیرد. با اینکه ما در این چارچوب هنری گروه های کُر بسیار فعالی داریم که در حوزه آواز جمعی فعالیت مؤثری دارند اما در همین فضا هم امکان رقابت گرفته شده است.
هماهنگ کننده بخش سرود سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر درباره تفاوت هایی که میان یک گروه سرود و یک گروه کُر وجود دارد، خاطرنشان کرد: به اعتقاد من تفکیک بین گروه سرود با یک گروه کُر بزرگسال در تفکیک محتوایی آنهاست. یعنی آنچه در سرود بیشتر به چشم می خورد، توجه به مضامین ملی، ارزشی و مذهبی است که در فارسی نام سرود روی آن گذاشته شده و جنبه ها و ساختارهای مردم پسندتری دارد. البته در همین بخش شاهد ورود موسیقی پاپ هم به گونه سرود هستیم که می تواند تفاوت های میان کُر و سرود را روشن تر کند و من امیدوارم ماجرای سرود آنچنان اهمیت بیشتری پیدا کند که بتوانیم در دوره های بعد روی این موضوعات و مباحث تخصصی هم به بحث و تبادل نظر بپردازیم و شرایط کیفی تری را برای این عرصه مهیا نماییم.


منبع:

1399/12/03
12:34:52
0.0 / 5
899
تگهای خبر: آهنگ , آواز , پاپ , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو