ایران در قطر چه مأموریت ویژه ای دارد؟

ایران در قطر چه مأموریت ویژه ای دارد؟

به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو استفاده از تجربه ی ایران برای احیای صنایع دستی قطر، یکی از موضوع هایی است که همزمان با سفر وزیر فرهنگ قطر به کشورمان، از جانب وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعنوان یک مأموریت ویژه بر آن تاکید شد؛ اما با عنایت به مشکلات تولیدکنندگان صنایع دستی، آیا ایران از ظرفیت مناسبی برای به انجام رساندن این «مأموریت ویژه» برخوردار است؟


به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از ایسنا، سید عزت الله ضرغامی در دیداری با عبدالرحمن بن حمد بن جاسم آل ثانی، وزیر فرهنگ قطر با تاکید بر استفاده از فرصت جام جهانی در این کشور برای ارتقاء همکاریهای عمیق در سه حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی، به راه اندازی کارگاه های صنایع دستی و در اختیار گذاشتن تابلوهای تبلیغاتی برای معرفی ظرفیت های ایران هم اشاره نمود.
او سپس به ۳۰۰ عنوان رشته صنایع دستی در ایران پرداخت و اضافه کرد: بخش زیادی از آنها از نظر فرهنگی قرابت نزدیکی با قطر دارند و میتوان برای انتقال تجربه های هنرمندان ایرانی به هنرمندان قطری برنامه های گروهی برگزار کرد.
مأموریت ویژه وزیر به معاون صنایع دستی برای احیای رشته های صنایع دستی قطر توسط کارشناسان ایرانی، یکی از موضوعات مهمی بود که در این جلسه عنوان شد.
اما این موارد در حالی بر روی آن تاکید می شود که این روزها هنرمندان صنایع دستی در کشور با مشکلاتی چون بالا رفتن قیمت مواد اولیه و رکود در بازار فروش مواجه اند.
یک دانشجو پیشتر درباره این مسأله به خبرنگار ایسنا چنین اظهار داشته بود: «تمامی مسائل از قیمت مواد اولیه تا بحث بیمه برای همه هنرمندان چه باسابقه، چه کم سابقه تر وجود دارد؛ هر کدام به شکلی درگیر این مشکلات هستند و افرادی که وارد این حوزه می شوند، اگر یک سرمایه اولیه نداشته باشند، واقعا برایشان دشوار می باشد، چون مواد اولیه یا گران شده یا اصلا در دسترس نیست.»

بر این اساس، فارغ از مزایای احتمالی تعامل هایی از این دست با قطر و دیگر کشورها، آنچه بعنوان سوالی اساسی ذهن را درگیر می کند، این است: با توجه به مشکلات موجود در فضای فعلی صنایع دستی کشورمان، آیا ایران از ظرفیت لازم برای به انجام رساندن این «مأموریت ویژه» برخوردار است؟

برای یافتن پاسخ این پرسش، به گفتگو با زهره مرادی، عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان در رشته صنایع دستی پرداختیم تا این مسأله را از دید یک کارشناس بررسی نماییم.
او با اشاره به تاریخچه صنایع دستی کشورهای حاشیه خلیج فارس اظهار داشت: «قطر و کلا کشورهایی که در حاشیه خلیج فارس هستند، بخش بزرگی از اهالی آنها را افراد بومی می سازند که از خود استان هرمزگان به این کشور رفته اند؛ برای مثال ما محله هایی داریم که عینا اسمشان هم در قطر از محله های شهر لنگه یا شهرهای دیگر گرفته شده است.»
او افزود: «این افراد حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال پیش مهاجرت کرده و به این کشورها رفته اند. یکی از اتفاقاتی که افتاده این است که صنایع دستی استان هرمزگان را به آن منطقه برده اند و در آنجا رواج داده اند؛ ازاین رو شما زمانی که به صنایع دستی کشورهای حاشیه خلیج فارس نگاه می کنید، گویی که به صنایع دستی خود استان هرمزگان نگاه می کنید.»

این استاد دانشگاه درباره ی امکان پذیر بودن یا نبودن این برنامه اظهار داشت: «بهترین کاری که ما می توانیم انجام دهیم در حوزه نیروی انسانی مان است. مشکلات اصلی هم اکنون این است که مواد اولیه ای که در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرند یا خیلی گران هستند و یا آن کیفیتی که باید داشته باشند را ندارند.»

او افزود: «صنعتگری که در ایران وجود دارد، اصلا آینده ای برایش متصور نیست؛ چونکه نه کسی از او حمایت می کند و نه بیمه می شود و از سویی جایی برای عرضه ندارد؛ ولی فرض کنید اگر کشور قطر مواد اولیه را مهیا کند، از فرد صنعتگر هم حمایت کند، یعنی موانع اولیه کامل برداشته شوند، آن صنعتگر آنقدر خلاق هست که بتواند کار خودش را ارائه نماید. ازاین رو اگر این کشور بتواند مواد اولیه ای را در اختیار هنرمندان قرار دهد، بطور قطع این مأموریت برای صنایع دستی ایران و هنرمندان آن یک حرکت رو به جلو خواهد بود.»

مرادی همینطور در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر است برای این برنامه روی رشته خاصی تمرکز شود یا خیر؟ اظهار داشت: «ببینید من همواره به این نکته تاکید کرده ام که اگر صنایع دستی را ملی در نظر بگیریم، تعداد رشته ها خیلی زیاد می شود. اگر بومی هر منظقه در نظر بگیریم، هر منطقه باز هم به قدری رشته دارد که دایره آن گسترده باشد. برای مثال مهم ترین بحث ما در صنایع دستی دانشگاه هرمزگان این بود که واحدهایی به دانشجویان عرضه نماییم که در ارتباط با خود استان باشد؛ ولی متأسفانه تا هم اکنون به نتیجه ای نرسیدیم.»

این استاد دانشگاه در آخر چنین اظهار نمود: «اگر در هر منطقه ای صنایع دستی آن منطقه هم به صورت آکادمیک درآید و هم بر خلاقیت متکی باشد، سبب می شود ماندگاری آثار بیشتر باشد.»




1401/03/07
08:17:14
5.0 / 5
186
تگهای خبر: ساز , هنر , هنرمند , هنرمندان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو