معاون هنری ارشاد به مهر پاسخ داد؛

جشنواره تجسمی فجر فیزیكی یا مجازی

جشنواره تجسمی فجر فیزیكی یا مجازی

به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره چگونگی برگزاری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر توضیحاتی عرضه و تصریح کرد در این جشنواره، انتخاب فردی تبدیل به انتخاب فرآیندی شده است.



سید محمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر با عنایت به شرایط ناشی از کرونا به خبرنگار مهر اظهار داشت: حتما ما تکلیف خودمان می دانیم که به رویدادهای درجه یک در رابطه با هنرهای مختلف، با دیده برگزاری نگاه نماییم، البته این موضوع، ناشی از یک طرح تحقیقاتی است که دو سال انجام شده است. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۴۴۸ جشنواره فرهنگی و هنری برگزار می شد که بیشتر از ۲۶۰ جشنواره مورد حمایت معاونت هنری بود.
وی افزود: در عین حالی که جشنواره ها می توانند فرصت باشند، اگر زیادی باشند یا نتوانند اهداف شان را محقق کنند می توان بعنوان یک تهدید هم آنها را بررسی کرد. فکر می کنم در پاره ای از رشته ها، تعدد جشنواره ها بیشتر از اینکه فرصت آفریده باشد منجر به نوسانی شده که شاید پالایش و رسیدن به جشنواره های پرارزش و تأثیرگذار، مهم و مؤثر است ازاین رو نظام ارزیابی جشنواره ها بعنوان یک پروژه، انجام شد و جشنواره ها دسته بندی شدند و رویدادهایی مثل جشنواره های هنری فجر بر مبنای نمایه ای که از عملکردشان استخراج می شود، جشنواره های تأثیرگذاری شمرده می شوند و بنای ما هم بر این است که این جشنواره ها برگزار شوند.
برنامه ریزی ها صورت گرفته است
وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره های هنری فجر صورت گرفته، اظهار نمود: دبیران، اعضای شوراهای سیاستگذاری و مشورتی جشنواره ها مشخص شده اند؛ آئین نامه هایی که طی سه سال تصویب گردید و به اجرا رسید در حال تحقق است و بنای ما بر این است که این ظرفیت هم به صورت فیزیکی و هم به صورت مجازی، قابلیت اجرا داشته باشند.
حسینی توضیح داد: طبیعتاً اگر شرایط ناشی از کرونا در جامعه رو به بهبود بود، جشنواره ها به صورت قابل بازدید هم برگزار شوند اما اگر شرایط دشوار بود ظرفیت مجازی کم از ظرفیت در دسترس نیست کما اینکه پیش از این کشور گرفتار ابتلاء به کرونا نشده بود که بگوییم تجربه اجرایی در این حوزه داشتیم و در همین رویدادهایی که در ۱۰ ماه گذشته برگزار گردید توانستیم بعضی از خطاهای ناگزیر را بشناسیم و تلاش بر تصحیح و ترمیم آنها برآییم. برای مثال، برای جشنواره موسیقی جوان و موسیقی نواحی، پاره ای از ایرادهایی که متصور بودیم برطرف شد و در همین جشنواره موسیقی نواحی، تعداد افرادی که از راه مجازی از اجراها بازدید کردند حداقل ۴ برابر وقتی بود که در سالن اجرا وجود داشت.
معیارهای انتخاب دبیر چه بود؟
وی درباره معیارهای انتخاب علی اشرف صندوق آبادی بعنوان دبیر سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر اظهار داشت: در مورد هر انتخابی می توان هم به دید تردید نگاه کرد و هم می توان با نگاه مثبت و سوابق، به داوری رسید. خوشبختانه جشنواره های فجر، آیین نامه دار شده اند یعنی از رفتارهای سلیقه ای دور شدند و به یک نظام متصل رسیدند. پیش از این، مدیرکل مربوطه با معاون هنری به توافق می رسیدند که فردی بعنوان دبیر انتخاب گردد اما این انتخاب فردی تبدیل به انتخاب فرآیندی شده است. درواقع شورای سیاستگذاری تشکیل می شود، گزینه هایی را مطرح می کند و نهایتاً به جمع بندی می رسند.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: آیا می توان اظهار داشت که خوشنویسی در ایران سابقه ندارد یا هنر خوشنویسی باید از مجموعه هنرها حذف شود! طبیعتاً پاسخ منفی خواهد بود. انجمن خوشنویسان ایران بعنوان یک انجمن تخصصی دارای ۳۳۰ شعبه در ایران و خارج از کشور است و گستردگی فعالیتش شاید از بقیه انجمن ها بیشتر باشد؛ قدمتش هم به سال ۱۳۲۹ بر می گردد، دوسالانه بین المللی خوشنویسی هم ۸ دوره برگزار شده است. آقای صندوق آبادی هم بعنوان عضو شورایعالی انجمن خوشنویسان و یکی از افراد مؤثر در اداره این نهاد هنری بزرگ، سال هاست که فعالیت دارد و ایشان غیر از خوشنویس بودن، نقاش هم است.
حسینی در انتها اظهار داشت: ازاین رو سابقه علی اشرف صندوق آبادی و توفیق اداره انجمن خوشنویسان در کنار دیگر اعضای شورایعالی انجمن، این امیدواری را نوید می دهد که ایشان از تجربه شان نهایت استفاده را می کنند.

1399/09/25
22:29:24
5.0 / 5
908
تگهای خبر: جشنواره , موسیقی , هنر , هنری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو