در صباهنگ رادیو صبا مطرح شد؛

چند نکته درباره قراردادهای استعمارگونه در موسیقی

چند نکته درباره قراردادهای استعمارگونه در موسیقی

یکی از آهنگسازان کشورمان در تازه ترین برنامه رادیویی صباهنگ ضمن تشریح تازه ترین فعالیتهای خود برای نخستین بار از علل قطع همکاری خویش را سالار عقیلی بعد از تولید آثار ماندگار سخن گفت.



به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از مهر، بابک زرین از آهنگسازان شناخته شده کشورمان که طی سالهای اخیر علاوه بر آهنگسازی چندین سریال پرمخاطب تلویزیونی با خوانندگان گوناگونی هم همکاری داشته در تازه ترین برنامه رادیویی «صباهنگ» شبکه رادیویی صبا ضمن تشریح تازه ترین کارهای خود در عرصه موسیقی بیان کرد: طبیعتا بین کارهایی که در حال انجام می باشد با کارهایی که پیش روی مخاطبان قرار گرفته تفاوت های زیادی وجود دارد، اما درباره آن دسته از تولیداتی که بتازگی به مخاطبان عرضه شده می توانم به موسیقی تیتراژ سریال «خوشنام» به آهنگسازی خودم و خوانندگی سعید شریعت (از خواننده های خودم) اشاره کنم. این خواننده همچون هنرمندانی است که حدود دو سالی است با من فعالیت خویش را آغاز نموده و از خرداد ماه هم شاهد برگزاری کنسرتهای او خواهیم بود.
وی اضافه کرد: در شبکه پنج هم سریال «مسافران شهر» را داشتم که موسیقی تیتراژ اول آنرا پرواز همای و موسیقی تیتراژ پایانی اثر را هم امیرتسلیمی از دیگرخوانندگان جوان کشورمان که بتازگی با من همکاری می کند، به عهده داشته است. در حوزه تولید آلبوم هم کارهایی را آغاز نموده ام که بزودی درباره این عرصه هم اطلاع رسانی لازم را انجام خواهم داد.
«خواننده های خودم» یعنی چه؟
این آهنگساز در پاسخ به پرسش مجری برنامه که از او درباره کلیدواژه «از خواننده های خودم» پرسید، توضیح داد: ما بعنوان آهنگساز یا تهیه کننده چند مدل کار داریم. وقتی در مقام آهنگساز هستیم طبیعتا یک سری خواننده به ما رجوع می کنند که حق و حقوق مربوط به اجراهای زنده یا سایر تولیداتشان به عهده خود یا تهیه کنندگانشان است. یک سری از خوانندگان هم هستند که شما بعنوان آهنگساز بعنوان تهیه کننده هم روی آنها تمرکز بیشتری دارید که مسئولیت هنری پروژه هایشان به عهده من است. اینها خوانندگانی هستند که بنده آنها را انتخاب و با حضور سرمایه گذارکارها را دنبال می نماییم.
زرین در جواب سؤال دیگر مجری در خصوص اوضاع و احوال تهیه کنندگی در زمینه موسیقی و به میان آمدن عبارت هایی چون باندبازی و موارد مشابه اظهار داشت: برای ما به طور قطع صدا زیاد ارسال می شود تا بتوانیم با این افراد همکاری نماییم. طبیعتا من بعنوان آهنگساز تلاش می کنم تا ضمن گوش دادن به همه صداها به تمامی نشانه ها و خصوصیت های خواننده شدن افراد، غیر از عنصر صدا هم نگاه کنم. برای من بطور قطع صدا، تیپ ظاهری و دیگر نشانه ها دربرگیرنده یک خواننده واحدی است که در تمام دنیا چنین نگاهی از جانب تهیه کنندگان رعایت می شود. یعنی میتوان گفت صدا یکی از اولویت های انتخاب خواننده است. کما این که ما در دورانی خوانندگانی داشتیم که شاید از تیپ و ظاهر چندانی برخوردار نبودند، اما دارای صدایی بودند که ما بواسطه آن صدای خوب، آنها را گوش می دادیم. اما طبیعتا اگر همین افراد با همین تیپ بیایند روی صحنه شاید کسی از اثرش استقبال نکند. پس در این شرایط است که تهیه کننده تلاش می کند از فرد هنرمند در رویکرد های استاندارد به روز و جهانی انتخاب خویش را انجام دهد.
بابک زرین، قراردادهای استعمارگونه و چند داستان دیگر
وی در بخش دیگری از این گفتگوی رسانه ای بود که در پاسخ به سوال مجری پیرامون فرایند تهیه کنندگی در زمینه موسیقی و رایج شدن کلیدواژه هایی چون قراردادهای استعمارگونه با خوانندگان جوان اشاره کرد: من بازهم تاکید می کنم درتمام دنیا تفکرات تهیه کنندگی وارد جریان تازه ای شده که ممکنست در ایران خیلی از تهیه کنندگان قائل به انجام آن نباشند. وقتی شما بعنوان یک تهیه کننده تلاش می کنید و فلان هنرمند را از صفر به بالاترین درجات می رسانی طبیعتا مستلزم تلاشی است که یک تهیه کننده از عهده آن برآمده است. آیا استعداد هنرمندی که تا پیش از همکاری با فلان تهیه کننده پیش روی مخاطب قرار گرفته بود، به همان میزانی بابک زرین: در قراردادهای مربوط به بنده، درصد مالی سهم خواننده از میزان بالایی برخوردارست. یعنی از همان ابتدایی که کنسرتهای خواننده شروع می شود وی درصد خوبی از کل مبلغ را دریافت می کند که تهیه کننده در آن دخیل بوده، توانسته پیش روی جامعه بیشتری از مخاطبان معرفی شود؟ آیا این هنرمندان می دانسته اگر فلان تیپ یا فلان طراحی چهره را داشت می توانست بیشتر به مخاطبانش معرفی شود؟ پس می بینید که بطور قطع یک تیم حرفه ای پشت یک استعداد موسیقایی قرار می گیرند تا او بتواند در فرایند حرفه ای موسیقی گام به گام به سمت بالا رفتن کارهای مورد نظر را انجام دهد. این فرآیندی که به آن اشاره کردم در تمام دنیا پیاده می شود و من نمی دانم چرا در اینجا برخی ها به آن استعمار می گویند. کما این که شما می توانید بعنوان یک هنرمند این قرارداد را امضا نکنی.
زرین اضافه کرد: در بعضی مفاد قراردادهایی که خوانندگان من با من امضا می کنند ماجرا به این شکل تنظیم شده که خواننده از صفردر کنار من حضور دارد که حضورش در عرصه های حرفه ای می بایست با هماهنگی تهیه کننده ای باشد که او را به مرحله درستی از کار حرفه ای رسانده است. می دانید کدام قسمت از بعضی قراردادها ممکنست بچه ها را اذیت کند؟ من به شما صادقانه می گویم آن بخشی که درصد کمی به خواننده می رسد به احتمال زیاد باعث ناراحتی و دلخوری می شود. کما این که در قراردادهای مربوط به بنده، درصد مالی سهم خواننده از میزان بالایی برخوردارست. یعنی از همان ابتدایی که کنسرتهای خواننده شروع می شود وی درصد خوبی از کل مبلغ را دریافت می کند.
این آهنگساز در جواب سوال دیگری که از زرین درباره برخی اختلافات تهیه کنندگان با بعضی از خوانندگان درباره «مالکیت نام هنری» اظهار داشت: به نظرمن نباید به بعضی از تهیه کنندگان خرده گرفت. بعنوان مثال اگر شما اسمی بعنوان خواننده داشتید تا پیش از انتخاب نام هنری، طبیعتا به شکلی آن اسم را انتخاب کردید که نتوانسته در جلب مخاطب موفق عمل کند اما وقتی اسم تغییر پیدا می کند طبیعتا این تغییر عنوان که باعث استقبال مخاطب هم شده، به لحاظ مادی و معنوی در اختیار تهیه کننده است. این شرایط متاسفانه در ایران فراموش شده است. پس طبیعتا در بعضی قراردادها مبحث اسم هنری هم مطرح می شود که حق قانونی زنده نگه داشته شود.
آهنگساز سریال «معمای شاه» در بخش دیگری از مصاحبه خود بود که به بهانه پخش سرود رسمی تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی روسیه در این برنامه اظهار داشت: من یادم می آید وقتی این سرود پخش گردید خیلی از دوستان از کار ما تعریف و بسیاری هم ما را کوبیدند. خیلی ها می گفتند این موسیقی، موسیقی فوتبالی نیست اما وقتی سالها گذشت و ما در آستانه جام جهانی قطر قرار گرفتیم، دیدم که این موسیقی در هر بازی تیم ملی فوتبال کشورمان در رویدادهای مختلف پخش می شود. من شاید می دانستم مشغول چه کاری هستم اما نمی دانم بعضی از دوستان فقط به آن لحظه نگاه کرده و این اثر را مورد قضاوت تند خود قرار دادند.
شرایط همکاری با سالار عقیلی فعلاً مقدور نیست
زرین در ادامه همین بخش بود که در پاسخ به پرسش مجری در خصوص عدم استمرارهمکاری موفق او با سالارعقیلی توضیح داد: خیلی نمی توان پیرامون این مساله درباره نکته خاصی حرف زد، البته که سالار عقیلی همواره به من لطف دارد و خیلی از ملودی های من را او با صدایش به مردم معرفی کرده که اتفاقا هم آثار پرطرفداری بودند. اما هم اکنون احساس می کنم هم اکنون که علاوه بر اهنگسازی به تهیه کنندگی هم مشغول هستم شرایط همکاری با سالار عقیلی فعلاً مقدور نیست. البته من از سال ۱۳۹۷ تا به امروز اثر مشترکی را با آقای عقیلی نداشتیم و هرچه بوده از قبل بوده است. به طور قطع هم از جانب من و هم از جانب سالار عقیلی علاقه به همکاری وجود دارد اما دلایلی وجود دارد که فکر می کنم طرح این اختلاف نظرها در برنامه مناسب نباشد. اما هرچه هست فعلاً ترجیح بر این است که فعلاً همکاری وجود نداشته باشد. اما همچنان تاکید می کنم که من بهترین کارها را با سالار انجام دادم و حتی اگر من هم با او همکاری نداشته باشم، این همکاریهای درخشان ثبت شده است. من دنبال فضاهای متفاوت هستم و اگر سالار این کارهای متفاوت را بخواند طبیعتا همکاریهای من و او ادامه پیدا خواهدنمود.
وی در بخش پایانی صحبت های خود درپاسخ به سئوالی در خصوص ورود به عرصه خوانندگی بر مبنای آثاری که پیش از آن انتشار یافته اظهار داشت: خوانندگی را شروع نکرده بودم که بخواهم خوانندگی را کنار بگذارم، اگر از همان اول هم می خواندم واقعا حرکتی برآمده از دل بوده که اگر دال بر این مساله بود که می خواهم خواننده شوم، مبتنی بر این شرایط بود که بعضی از صاحبان کمپانی ها و موسسات تولید موسیقی به من پیشنهاد می کردند که کار خوانندگی را ادامه بدهم. ولی بعد دیدم که نمی خواهم چنین شرایطی برایم پیش بیاید. حتی من همین هم اکنون هم چند کار آماده برای انتشار دارم اما واقعا هنوز دلم نیست که بخواهم آنها را منتشر کنم. شاید دو سال دیگر این انگیزه را پیدا کنم اما خودم هنوز روی تراک های خودم تبلیغی نکردم که بخواهم روی آن مانور رسانه ای بدهم.


منبع:

1401/02/23
12:31:21
5.0 / 5
471
تگهای خبر: آلبوم , آهنگ , خواننده , ساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو