غدیر در آینه فرهنگ و هنر، ۴؛

نمایش آثاری فراملی با رنگ غدیر

نمایش آثاری فراملی با رنگ غدیر

سایت رسمی سیامک یزدانجو: مریم گودرزی هنرمند نگارگر و بهنام شیرمحمدی هنرمند نقاش درباره خلق آثار غدیری در نمایشگاه بهشت غدیر توضیحاتی ارائه کردند.



به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از مهر، نمایشگاهی متشکل از ۱۲ پرده نقاشی، نگارگری و چاپ سنگی که هر کدام یک روایت از غدیر است، با عنوان «بهشت غدیر» روز پنج شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۱ در گالری خوشزاد نگارخانه گنج پنهان راه اندازی شد.
در این نمایشگاه که جزئی از پروژه «بهشت غدیر» است، ۱۲ پرده از واقعه غدیر خم؛ شامل ابلاغ پیام غدیر به پیامبر اکرم (ص) در معراج، تا ماجرای شب سیزدهم ذیحجه و اعلام جانشینی حضرت امیرالمومنین (ع) و پرده بیعت تا کوفه و تظلم خواهی حضرت علی (ع) به تصویر کشیده شده است. «معراج»، «امیر امانتدار»، «آسمان در دست آسمان»، «فرمان غدیر»، «آوای شیطان»، «شیاطین در کمین»، «ساز ناکوک»، «بیعت» و «بهشت غدیر» عناوین این آثار است.
«بهشت غدیر» مخاطبانی فرا ملی، فرا مرزی و حتی فراتر از زمان حاضر دارد
حجت الاسلام حسین معماریان کارشناس علمی «بهشت غدیر» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وظیفه اش در این پروژه بیان کرد: در «بهشت غدیر» وظیفه تهیه گزاره های تاریخی، تحلیل آنها و افزودن جزییات تاریخی به نقل ها و مشاوره به هنرمندان را عهده دار بودم. پایه اصلی طراحی ها و نقاشی ها، گزارش های تاریخی بود که به لطف خدا از اسناد تاریخی استخراج شد. تلاش شد تا آنچه برای دقت بیشتر طرح ها مورد نیاز است، از تاریخ استخراج شود.
وی با اعلان اینکه این کار مخاطبانی فراملی، فرامرزی و حتی فراتر از زمان حاضر دارد، اشاره کرد: هنر مانایی خودرا دارد و کارهای هنری فارغ از جریان ها و گروه ها راه خودرا پیدا می کنند. از همین روی، اهمیت این کار کاملاً ملموس است.
معماریان همین طور اصرار کرد که هنر هنرمندان است که زبان تاریخ را به زبان روز تبدیل نموده است.

عادله سلیمی کارشناسی ارشد هنرهای اسلامی از دانشگاه سوره و مدیر هنری پروژه «بهشت غدیر» درباره این پروژه به خبرنگار مهر اظهار داشت: هنر نقاشی و نگارگری ایرانی از دیر باز پیوند ناگسستنی با وقایع تاریخی داشته است، با بررسی آثار قدما به این مساله پی می بریم که تصویرگری وقایع تاریخی و حماسی همیشه مورد توجه هنرمندان و مخاطبان بوده است. باتوجه به این سابقه تاریخی و اصالت هنر ایرانی بنا شد تا با پیشنهاد مؤسسه سرو امید ۱۲ پرده از ناگفته های واقعه غدیر را به تصویر بکشیم.
وی بیان کرد: نکته مهم «بهشت غدیر» تصویرسازی با شیوه های مختلف هنر ایرانی همچون نگارگری، چاپ سنگی و نقاشی به روش های سنتی و دیجیتال است که به ما این امکان را می داد برمبنای موضوع هر واقعه بتوانیم بهترین تکنیک را برای جذب مخاطب و رساندن مطلب واقعه در مجموعه «بهشت غدیر» خلق نماییم.
سلیمی اشاره کرد: گاهی به جهت اینکه بتوانیم بهترین طرح را استخراج نماییم، چند تکنیک اجرا شد و همه تکنیک ها مورد بررسی قرار گرفت. در بعضی تصاویر با چند هنرمند همزمان کار انجام شد تا بتوانیم بهترین اثر را به جهت ماندگاری خلق نماییم.
پرده های «معراج» و «غدیر خم» چطور خلق شدند
مریم گودرزی هنرمند نگارگر که دو اثر «معراج» و «غدیر خم» از آثار پروژه «بهشت غدیر» را با تکنیک نگارگری خلق کرده است، درباره این آثار بیان کرد: من دو اثر نگارگری با عنوان «معراج» و «غدیر خم» برای پروژه «بهشت غدیر» کار کردم که اثر اول در حقیقت ابلاغ پیام غدیر به پیامبر اکرم (ص) در معراج است و خلق اثر باتوجه به خاصیت های نگارگری عرفانی، در رنگ و چیدمان و ترکیب بندی شکل گرفت. همین طور این اثر باتوجه به واژه واژه متن معراج نامه (به جهت و جانمایی عناصر تصویری در کادر آسمان) خلق شده است. خلق اثر دوم با عنوان «غدیر خم» باتوجه به خاصیت های نگارگری معاصر، محدودیت رنگ ها و مدرن بودن ساخت و ساز، چیدمان و ترکیب بندی ایرانی، به جهت و جانمایی عناصر تصویری و کادرهای تودرتو و در یک کادر اصلی که از خاصیت های هنر ایرانی است، خلق شده است.

وی درباره اثر «معراج» و این که نگاه فراملی نسبت به آن داشته است یا خیر، اظهار داشت: این اثر باتوجه به نگاهی ملی و ایرانی و قابل قبول طبع فرامنطقه ای به جهت علمی بودن خاصیت های نقاشی ایرانی، طراحی و اجرا شده است اما عناصر و چیدمان و شیوه ارائه ایرانی است. ساخت وساز و رنگ بندی معاصر و با محدود کردن رنگ به هدف نزدیک شدن به فضای خلوص و جلوه معنوی کار انجام شده است.
خلق اثر با ارادت به حضرت امیرالمومنین مقابل السلام
بهنام شیرمحمدی هنرمند نقاش که آثار دیجیتال بسیاری در حوزه تاریخ اسلام و زندگینامه شهدا در کارنامه دارد، در این پروژه ۲ اثر نقاشی را خلق کرده است، درباره این آثار به خبرنگار مهر اظهار داشت: بسیار مفتخرم که توانستم قدمی در تبلیغ غدیر بردارم و توفیق خلق دو اثر برای پروژه «بهشت غدیر» را داشتم؛ اولی با موضوع نقشه های شوم کفار برای ترور پیامبر (ص) و دومی اجتماع شیاطین در روز غدیر برمبنای روایات. آثاری با چنین موضوعات، سبک و تکنیک در همه جای دنیا شناخته شده است و خواهان دارند، تا جایی که حتی با انتشار قسمتی از این آثار در صفحه شخصی ام، شاهد میل و رغبت شدید مخاطبان ایرانی، عراقی، لبنانی، هندی و … برای داشتن تصاویر کامل این نقاشی ها بودم.

وی درباره موضوع این آثار بیان کرد: موضوع کار من تصور بهشت در روز عید غدیر بود و چرایی انتخاب آن به خاطر ذهنیتی بود که خودم در تخیلم داشتم و شاید که البته ارادتی بود که بنده حقیر نسبت به آقا امیرالمومنین داشتم و همه این تصاویر از یاری ایشان بود.
این هنرمند جوان درباره این که آثار پروژه «بهشت غدیر» چقدر ملی یا فراملی هستند، اظهار داشت: نگاه به غدیر بطور قطع فرا ملی و حتی فرا مذهبی است و بهشتی که کار کرده ام نشانه آنست چون بهشت برای همه کسانی است که ولایت امیر المومنین را قبول کرده اند و انشاالله همه اینها با ظهور حجت آل محمد به حقیقت می پیوندد.


منبع:

1401/04/25
19:51:10
5.0 / 5
393
تگهای خبر: ساز , نمایش , نمایشگاه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو