چگونه به شبهه ها درباره ی گنجینه موزه هنرهای معاصر اختتام دهیم؟
به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو، آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در زمره مجموعه های کم نظیر جهانی است؛ مجموعه ای شامل آثار ایرانی و خارجی هنر نوین که بعضی از آنها در زمره گران ترین آثار هنری جهان به شمار می روند. با این همه شیوه نگهداری از آثار گنجینه و در مجموع صورت اموال موجود در گنجینه، از مواردی است که در سالهای اخیر پرسش برانگیز بوده و هر از گاهی درخواست اهالی رسانه برای بازدید را به همراه داشته است؛ هرچند طرح مسائلی مانند ضرورت رعایت پروتکل ها برای صیانت از آثار از جانب متولیان وقت، تابحال این مسیر را با دشواری هایی همراه کرده است.
در همین ارتباط به گفت و گو با حسین اکبری نسب، منتقد هنری پرداختیم تا علت و ابعاد مختلف ماجرا را از زبان این منتقد بشنویم.
گنجینه موزه در معرضِ دیدِ عموم قرار نمی گیرد
اکبری نسب در ابتدا با انتقاد از عملکرد موزه هنرهای معاصر تهران در نحوه ی به نمایش گذاشتن آثار گنجینه یِ این مکان فرهنگی و هنری به ایسنا می گوید: «موزه یک اساسنامه دارد. اگر در اساسنامه موزه موردی وجود داشته باشد که باید از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران ویدیو تهیه شود و در معرض دید عموم قرار گیرد، مدیران موزه موظف اند به اساسنامه عمل کنند.»
او ادامه می دهد: «گنجینه ی موزه جزو بخش نمایشگاهی نیست و دارایی خاصِ موزه شمرده می شود که نهایتاً هر بار قسمتی از آن در معرضِ دیدِ عموم مردم قرار می گیرد و موقعی که در معرضِ دید عموم مردم گذاشته می شود، خبرنگاران از آثار به نمایش درآمده ویدیو تهیه می کنند یا گزارش هایی به اشکال متنوع تهیه می شود و روال معمول در تمام دنیا هم همین است. منتها مسأله این است که در این چهار دهه با آثار موجود در گنجینه به شکل و شمایلی خاص و عموما سلیقه ای برخورد شده است و بسیاری از اشیاء موجود در گنجینه هیچ گاه در معرض دید عموم قرار نگرفته اند. حالا هم که نماشگاه هنر مینیمال و هنر مفهومی درحال برگزاری است، آثاری که به معرض نمایش گذاشته شده اند، بیشترشان برای نخستین بار است که از گنجینه به قصد نمایش عمومی خارج می شوند. از آنجائیکه کل گنجینه در معرض دید عموم قرار نمی گیرد و شفافیت کامل در مورد لیست آثار موجود در گنجینه وجود ندارد، افکار عمومی نگران این ثروت ملی است و مردم راه دیگری هم برای آگاه شدن از وضعیت گنجینه ی این موزه که در دنیا هم کم نظیر است، ندارند. بهتر است یک مطالبه عمومی جهت ایجاد شفافیت کامل در مورد آثار هنری موجود در گنجینه و نحوه ی نگهداری از آن به کمک خبرنگاران شکل بگیرد.»
باید صورت کاملی از اشیای موجود در گنجینه موزه تهیه شود
این منتقد هنری در پاسخ به این پرسش که باتوجه به حاشیه های پیش آمده در سالهای اخیر، بازدید اهالی رسانه از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به تعدادی از شبهه اختتام می دهد؟ می گوید: «این مورد ممکنست اتفاق نیافتد اما می توان این درخواست را داشت که صورت کاملی از اشیای موجود در گنجینه موزه هنرهای معاصر به اطلاع عموم برسد و مردم نسبت به این دارایی ملی اطلاعات شفاف و کاملی داشته باشند. درباره ی صیانت از این آثار اگر به عموم مردم اطلاع رسانی نمی کنند، خودشان باید ویدیو تهیه کرده و امکانی در اختیار مردم قرار دهند تا بدانند که آیا از دارایی ملی شان محافظت می شود؟ بدین سبب به نظر من بجای درخواست بازدید از گنجینه، باید خواسته شفاف سازی در مورد صورت اموال گنجینه، شیوه نگهداری از آثار و مواردی از این قبیل داشته باشیم. چون اگر جزو اساسنامه موزه باشد که گنجینه در اختیار کسی قرار نگیرد، رئیس موزه با صدور حکمِ بازدید از گنجینه مغایر با قانون عمل می کند و می تواند تحت تعقیب سازمان بازرسی یا سایر سازمان های نظارتی قرار گیرد.»
او ادامه می دهد: «فکر می کنم خواسته بجای این که به این سمت برود که خبرنگاران از گنجینه موزه هنرهای معاصر بازدید داشته باشند، بهتر است به این سمت معطوف شود که عموم مردم از صورت اموال موجود در گنجینه باخبر شوند، شیوه نگهداری آثار و به هر حال مدیریت درست گنجینه موزه به نظر من باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.»
بازدید خبرنگاران از گنجینه موزه هنرهای معاصر در سال ۹۷
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب