آهنگسازان شاخص سینمای دفاع مقدس-۸؛

بهزاد عبدی و ملودی هایی که برای مقاومت ساخت

بهزاد عبدی و ملودی هایی که برای مقاومت ساخت

به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو، بهزاد عبدی از هنرمندان شناخته شده عرصه موسیقی است که در سالهای اخیر آثاری را در حوزه موسیقی متن سریال ها و آثار سینمایی در رابطه با دفاع مقدس طراحی و تولید کرده است.



خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی: یکی از این چارچوب های در رابطه با کارهای فرهنگی-هنری که پیرامون مبحث دفاع مقدس توانسته یادگاری های خوبی برای ما به جای بگذارد و تبدیل به سندی پرارزش در جریان جنگ تحمیلی شود، «موسیقی فیلم» است که خیلی از آنها آنچنان در ذهن ما ثبت شده که شاید بسیاری از ما با شنیدن یا مواجهه با کلیدواژه ای چون «دفاع مقدس» و «جنگ» یاد این آثار می افتیم. آثاری که حتی گاهی از خود فیلم هم بیشتر در گوش شنیداری و نگاه دیداری جامعه ایرانی باقی مانده و به حدی از خود تاثیر به جای گذاشته که اساسا نمی توان از آنها بی تفاوت عبور کرد. این ها اساسا اسنادی پرارزش در کنار سایر مستندات دورانی هستند که تاریخ هم از رشادت ها و شهامت هایش به نیکی و احترام یاد خواهدنمود.
بر همین اساس گروه هنر خبرگزاری مهر همزمان با فرارسیدن «هفته دفاع مقدس» در ادامه دیگر پروژه های مناسبتی و موضوعی خود که طی ماه های اخیر متناسب با مناسبت های تاریخی، مذهبی و ملی به آن پرداخته در پرونده ای ویژه به بررسی کارنامه و فعالیت برخی از آهنگسازان برگزیده سینمای ایران در حوزه سینمای دفاع مقدس و سینمای مقاومت خواهد پرداخت.
همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس، در هشتمین روایت از این سلسله گزارش که از سال ۹۹ توسط گروه هنر خبرگزاری مهر با عنوان «آهنگسازان شاخص سینمای جنگ و دفاع مقدس» در اختیار مخاطبان قرار داده شد به بررسی و معرفی اجمالی کارنامه بهزاد عبدی از آهنگسازان مطرح کشورمان می پردازیم. هنرمندی معتبر و شناخته شده در گونه های مختلف موسیقی که طی سالهای اخیر آهنگساز خیلی از پروژه های شاخص سینما، تلویزیون و تئاتر ایران با رویکرد های ملی – میهنی بوده که تقریبا هیچیک از آنها دربرگیرنده یک اثر سفارشی محض که رنگ و بویی از احساسات هنری یک آهنگساز نباشد، نیست و مشتمل بر پروژه هایی است که توانسته در قواعد و چارچوب موسیقایی خود رنگ و بوی متفاوتی داشته باشد.

نیاز به توضیح نیست که پرونده آهنگسازان شاخص و خاطره ساز در سینمای دفاع مقدس محدود به ۸ چهره شاخصی که در این سلسله گزارش مروری بر کارنامه شان داشتیم نیست و در فرصت های دیگر میتوان سراغ کارنامه دیگر هنرمندان این عرصه رفت و ضمن مرور خاطرات، از دستاوردهایشان گفت و شنید.
بهزاد عبدی در فروردین ماه ۱۳۵۲ متولد شد، وی بعد از اتمام تحصیلات خود در دبیرستان البرز، مدرک کارشناسی خویش را در رشته مهندسی متالوژی از دانشگاه صنعتی شریف دریافت کرد. وی به سبب علاقه فراوانی که به موسیقی و استعدادی که دراین زمینه داشت، به تحصیل در رشته موسیقی پرداخت و طی این مدت کنار هنرمندان و استادانی چون وادیم ژوراویتسکی، لودمیلا یورینا، لئو کالادوب و فرهاد فخرالدینی بهره مند شد. وی از سال ۱۳۷۷ بود که فعالیت در حوزه آهنگسازی را بطور جدی شروع کرد و از سال ۱۳۸۲ بود که برای ادامه تحصیل به اوکراین سفر کرد و در آنجا با ارکسترهایی چون «ارکستر رادیو کمپانی اوکراین» و «ارکستر ناسیونال اوکراین» کارهایی را شروع کرد.
وی در سال ۱۳۸۷ بود که جایزه بهترین موسیقی مسابقه «ورزش و آواز» را برای قطعه «پهلوان» از آکادمی ملی المپیک را دریافت کرد. در سال ۱۳۸۸ بود که عبدی موفق به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را برای موسیقی فیلم «آل» دریافت کرد و در سال ۱۳۹۳ بود که برای بار دوم سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن جشنواره فیلم فجر را برای ساخت موسیقی فیلم «مزار شریف» به کارگردانی عبدالحسن برزیده دریافت کرد. عبدی در سال ۱۳۹۰ بود که تندیس سرو طلایی جشنواره تلویزیونی «جام جم» را برای بهترین موسیقی پویا نمایی «افسانه ماردوش» را از آن خود کرد. چارچوبی که از عبدی بعنوان آهنگسازی که دغدغه ساخت و تولید موسیقی متن آثار سینمایی در رابطه با سینمای مقاومت را دارد معرفی نمود.

دغدغه مندی بهزاد عبدی در حوزه دفاع مقدس هم فقط در ارتباط با سینمای جنگ نمی گردد، چون که او در حوزه های اجرایی چون تولید آلبوم و آثار ارکسترال هم مهارت های ارزشمندی دارد که طی سالهای اخیر منجر به تولید آثار شاخصی در این حوزه شدند. فضایی که منجر به تولید و ساخت آثاری چون «در محاصره» برای گرامیداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به رهبری سهراب کاشف در سال ۱۳۹۸ شد. این در حالیست که آثاری چون «سوئیت سمفونی آینده روشن»، «چهار رستیاتیو برای ویولن، فلوت، سنتور، ویولنسل و ارکستر»، پوئم سمفونی «وقتی خداوند تو را می خواند»، «اپرای عاشورا»، «اپرای مولوی»، «اپرای حافظ»، قطعه «مرد و میدان – سرود رسمی فدراسیون فوتبال در جام جهانی ۲۰۰۶»، آلبوم «ملاصدرا» هم از دیگر آثار بهزاد عبدی در عرصه آهنگسازی است.
بهزاد عبدی: فیلم دفاع مقدسی این امکان را به آهنگساز می دهد که برای ارکسترهای مختلف بنویسد و بسازد. این حوزه یک شانس برای آهنگسازی است که می خواهد کار بزرگی در حوزه موسیقی خلق کند «مختارنامه – ۱۳۸۲» به کارگردانی داود میرباقری، انیمیشن «افسانه ماردوش – ۱۳۸۶» به کارگردانی حسین مرادی زاده، «آل – ۱۳۸۸» به کارگردانی بهرام بهرامیان، «برف روی شیروانی داغ – ۱۳۸۹» به کارگردانی محمد هادی کریمی، «فرزند بامداد – ۱۳۸۹» به کارگردانی بهروز افخمی، «چشم – ۱۳۸۹» به کارگردانی جمیل رستمی، «خانه پدری – ۱۳۸۹» به کارگردانی کیانوش عیاری، «زبان مادری – ۱۳۹۰» به کارگردانمی قربان محمد پور، «آمین خواهیم گفت – ۱۳۹۰» به کارگردانی سامان سالور، «راه بهشت – ۱۳۹۰» به کارگردانی مهدی صباغ زاده، «گیرنده – ۱۳۹۰» به کارگردانی مهرداد غفار زاده، انیمیشن «داستان سامرا – ۱۳۹۵» به کارگردانی حسین سلطانی و وحید چالاک، «آقای مدیر – ۱۳۹۰» به کارگردانی حسن آقا کریمی، «شیر تو شیر – ۱۳۹۰» به کارگردانی منصور پورمند، سریال «از یاد رفته – ۱۳۸۹» به کارگردانی فریدون حسن پور، «غریبه – ۱۳۹۱»، «تولد – ۱۳۹۱»، «آخرین فرصت – ۱۳۹۱»، «مرد و جاده – ۱۳۹۱» به کارگردانی کامران قدکچیان، سریال «خاطرات مرد ناتمام – ۱۳۹۱» به کارگردانی صادق کرمیار، «دهلیز – ۱۳۹۱» به کارگردانی بهروز شعیبی، انیمیشن «فهرست مقدس – ۱۳۹۶» به کارگردانی محمد امین همدانی، «ناردون – ۱۳۹۴» به کارگردانی فریدون حسن پور، «قاتل اهلی – ۱۳۹۵» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «به کارگر ساده نیازمندیم – ۱۳۹۵» به کارگردانی منوچهر هادی، «سوفی و دیوانه – ۱۳۹۵» به کارگردانی مهدی کرم پور، «کمدی انسانی – ۱۳۹۵» به کارگردانی محمد هادی کریمی، «دارکوب – ۱۳۹۶» به کارگردانی بهروز شعیبی، «علفزار- ۱۴۰۰» به کارگردانی کاظم دانشی بخشی از آثار سینمایی هستند که توسط بهزاد عبدی آهنگسازی شده اند.

در کنار این آثاری که بخشی از پیشینه کارهای عبدی در حوزه های مختلف آهنگسازی سینما و تلویزیون را تشکیل می دهد، چند اثر موسیقایی هم وجود دارد که دربرگیرنده تجربیات عبدی در عرصه سینمای مقاومت است و میتوان از آنها بعنوان آثار شاخص این هنرمند در عرصه موسیقی فیلمهای در رابطه با این حوزه یاد کرد.
«خاک و آتش – ۱۳۸۹» به کارگردانی مهدی صباغ زاده، «مزار شریف – ۱۳۹۳» به کارگردانی عبدالحسن برزیده و برنده سیمرغ بلورین بهتری موسیقی متن، سریال «تعبیر وارونه یک رویا – ۱۳۹۴» به کارگردانی فریدون جیرانی، «سیانور- ۱۳۹۵» به کارگردانی بهروز شعیبی، «ماهور – ۱۳۹۶» به کارگردانی مجید نیامراد، «آبادان یازده ۶۰ – ۱۳۹۸» به کارگردانی مهرداد خوشبخت آثاری به شمار می روند که بهزاد عبدی در آنها بعنوان آهنگساز حضور داشته است.
سینمای دفاع مقدس یک فرصت برای آهنگسازان است
وی چندی قبل بود که در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با نحوه ورودش به فضای ساخت موسیقی فیلم اظهار داشت: اصولاً آثاری را که برای ارکستر می نوشتم، موسیقی برنامه ای و توصیفی بود، نمونه بارز آن اپرای عاشورا و اپرای مولوی است و من پس از اپرای مولوی وارد موسیقی فیلم شدم که همان سال اول فعالیتم در حوزه فیلم سینمایی، سیمرغ جشنواره فیلم فجر را دریافت کردم. در واقع از جایی به بعد احساس کردم جای موسیقی فیلم در آثارم خالی است بنا بر این تلاش کردم آثاری برای تصویر بنویسم.
عبدی با اشاره به تفاوت موسیقی سریال و فیلم اشاره کرد: سریال بیان قصه در چند بخش است و موسیقی آن باید در چارچوب بخش های داستانی و تنوع شخصیت ها قرار بگیرد، در واقع وقتی از سریال حرف می زنیم پای شخصیت های زیادی به میان می آید که سبب می شود با تنوع تم مواجه شویم و به عبارتی با تکرار تم ها، موسیقی آن هم تغییر می کند اما در موسیقی فیلم این گونه نیست چون که اصولاً موسیقی در فیلم احساس نمی گردد ولی احساس را منتقل می کند.

این آهنگساز شاخص سینما و تئاتر هم مدت ها قبل بود که به بهانه اکران فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت در رابطه با آهنگسازی در حوزه سینمای دفاع مقدس اظهار داشت: من شخصاً معتقدم که سینمای دفاع مقدس بستری مناسبی برای آهنگسازان ماست، از این بابت که می توانند از پرالتهاب ترین شکل موسیقی تا آرام ترین لحظات احساسی را بسازند. پس این فضا را باید یک فرصت برای آهنگسازان دانست.
بهزاد عبدی که در سالهای اخیر تجربه های متفاوتی در حوزه موسیقی فیلم و سریال و مستند را از سر گذرانده و همواره تمام تلاش خویش را انجام داده تا در این ساختار ضمن رعایت حداکثری آنچه از آموزه های موسیقایی خود فرا گرفته به گوش شنیداری مخاطبان امروز جامعه در جهت شنیدن موسیقی خوب اقدامات موثری را انجام دهد، در رابطه با سینمای دفاع مقدس توضیح داده است: ژانر دفاع مقدس سینمای ما چه بسا وامدار حوزه موسیقی و قطعات ماندگاری است که تولید شده است، بطوریکه ما فیلم هایی داریم که با موسیقی خود، همچنان زنده هستند. همین موسیقی است که گاه سبب می شود فیلمی پس از سال ها همچنان دیده و شنیده شود. فیلم دفاع مقدسی این امکان را به آهنگساز می دهد که برای ارکسترهای مختلف بنویسد و بسازد. این حوزه یک شانس برای آهنگسازی است که می خواهد کار بزرگی در حوزه موسیقی خلق کند.

1401/07/10
11:13:18
5.0 / 5
353
تگهای خبر: آلبوم , آهنگ , آواز , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو