گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو؛

تازه نفس ها در میدان کنسرت ها

تازه نفس ها در میدان کنسرت ها

سایت رسمی سیامک یزدانجو: بنظر می رسد حضور برخی از خوانندگان جوان و نوجوان پسند که در ماه های اخیر مجوز دریافت کرده اند، آغازگر جریان تازه ای در پروسه خسته و وهم زده نظام اقتصادی موسیقی ایران خواهد بود.



خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی: پروسه تولید، بازاریابی و فروش محصولات موسیقایی ایران در سال ۱۴۰۱ بعد عبور از بحران و فاجعه ای به نام «کرونا» رفته رفته درحال بازیابی و تولد باردیگر خود برای به حرکت درآوردن چرخ های خشک شده اقتصاد موسیقی ایران بود. فرآیندی که خیلی از ناشران، تهیه کنندگان و برگزارکنندگان کنسرت ها و آلبوم های موسیقایی نقشه های بسیاری برای درآمدزایی و جبران خسارت های وارد آمده ناشی از حمله مرگ بار بیماری «کووید ۱۹» داشتند و آمده بودند که از پس گذشت طغیان پاندمی این بلای خانمان سوز که نفس تمام دنیا را گرفت و سبب ورشکستگی خیلی از مشاغل شد، شرایطی را فراهم سازند که در قالب کنسرتهای مختلفی که به علاقه مندان موسیقی در ژانرهای مختلف ارائه می دهند، فصل تازه ای از کارهای خودرا پیش روی مخاطبان قرار دهند.
اما ماجرا همانی نشد که باید، چونکه از اواخر شهریورماه سال قبل درست در زمانی که چرخه کنسرت ها رفته رفته درحال بازیابی و رونق با تمام اما و اگرها و حاشیه هایش بود، اتفاقات سیاسی و اجتماعی کشور منجر به تعطیلی باردیگر کارهای فرهنگی هنری و به تبع آن کنسرتهای موسیقی شد، شرایطی که هیچکدام از خوانندگان و تهیه کنندگان حوزه موسیقی از فردای خود خبر نداشتند و نمی دانستند آیا باید برای برگزاری کنسرت اقدام نمایند یا خیر؟
این شرایط تا بهمن ماه سال جاری ادامه داشت، تا این که چند روز پیش از برگزاری جشنواره موسیقی فجر، برخی از گروه ها و هنرمندان موسیقی برای برگزاری کنسرت پیش قدم شدند و سرانجام طلسم برگزار نشدن پنج ماهه کنسرت ها شکسته شد. شرایطی که با برگزاری جشنواره موسیقی فجر و حضور چند گروه و هنرمند شاخص موسیقی پاپ در این رویداد که آن هم با اما و اگرهای فراوانی برخوردار بود، آغازگر فصل تازه ای از کنسرت ها بود.

کنسرت هایی که بواسطه حضور هنرمندان نام آشنای این عرصه خصوصاً در زمینه موسیقی پاپ همچون سیروان خسروی، زانکو، رضا بهرام، رضا صادقی و تعدادی دیگر که به اعتقاد نگارنده در این شرایط سخت یک اقدام شجاعانه و پرریسک به حساب می آمد سبب باز شدن مسیر کنسرتهای دیگر شده و شرایطی را ایجاد کرد که دیگر خوانندگان مطرح موسیقی پاپ ایران باردیگر وارد چرخه برگزاری کنسرت ها شوند.
برنامه هایی که از تاریخ یاد شده تا زمان انتشار این گزارش رسانه ای هر روز درحال افزایش است و می تواند نقطه امیدی برای بهبود شرایط روحی جامعه در این روزها باشد. در این راه به طور قطع همکاری نهادهایی چون دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که تا پیش از شش ماه دوم سال سخت گیری های زیادتری در زمینه های ممیزی و صدور مجوز برای خوانندگان داشتند، نمی تواند در هموار کردن مسیر پیش رو با تمام انتقاداتی که دراین زمینه وجود دارد، بی تأثیر باشد.
اکنون ماجرای برگزاری کنسرت ها وارد فصل تازه ای شده، فصلی که در آن تعدادی از خوانندگان پرطرفدار اما بدون مجوز را سرانجام به صحنه های برگزاری کنسرت رساند و ایجاد کننده جریانی شد که بواسطه همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و دستگاه های ذی ربط دراین زمینه صورت گرفت، نظام اقتصادی موسیقی ایران شاهد ظهور و بروز خوانندگانی شد که تا همین چند وقت پیش اصلاً فکر نمی کردند بتوانند روزی شاهد برگزاری کنسرتهای خود در ایران باشند.
البته همان گونه که اشاره شد، این پروسه دربرگیرنده انتقادات و نکته هایی هم هست که باید در زمان مناسب روی آنها تمرکز کرد. انتقاداتی که به طور قطع نخستین نوک پیکانش به موضوع کیفیت و محتوا باز می گردد که متأسفانه هنوز در رتبه قابل قبولی نیست و بعضاً آثاری دراین زمینه تولید می شود که بااینکه با استقبال کم نظیر مخاطبان خصوصاً مخاطبان نسل نوجوان و کم سن و سال تر رو به روست، اما همه می دانیم در زمینه کیفیت حرفی برای گفتن ندارند.
به هر حال اسامی منتشرشده در سامانه های فروش بلیت کنسرتهای موسیقی کشورمان دربرگیرنده معرفی نسل تازه ای از خوانندگانی است که بواسطه رایزنی ها، حمایت ها و تلاش هایی که از طرف صاحبان آثار موسیقایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده حالا می توانند کنسرت برگزار کنند. خوانندگانی که تا همین چند سال قبل از برخی آنها به عنوان خوانندگان زیرزمینی یاد می شد و برخی دیگر هم از پس برگزاری تلنت ها و مسابقه ها وارد جریان برگزاری کنسرت ها شدند.
فرآیندی که اهالی رسانه و کارشناسان حوزه موسیقی از پیچیدگی های مارکتینگ آن خبر دارند و می دانند که چه شرایط و مقدماتی فراهم شده که این خوانندگان می توانند در چرخه اقتصادی موسیقی ایران همراه با دیگر خوانندگان نسل قبلی خود عرض اندام کنند. خوانندگانی که بااینکه در مقایسه با جریان فعلی فعالیت هنرمندان دیگر حوزه های موسیقایی بمراتب در اوضاع مناسبت تری قرار دارند، اما حضورشان می تواند نفس تازه ای برای جریان برگزاری کنسرت هایی باشد که رفته رفته درحال تکراری شدن بود و می رفت که در یک فضای انحصاری قائم به چند خواننده و گروه، لطمه های دیگری را بر پیکره موسیقی ایران وارد کند.

نکته دیگری که در این میان می تواند ماجرای برگزاری کنسرت ها و مجوزهای صادره از طرف دفتر موسیقی وزارت فرهنگ را مورد توجه قرار دهد، همکاری دیگر نهادهای در رابطه با برگزاری کنسرت ها خصوصاً در شهرستان هاست که اگر دراین زمینه تعامل و بستر مناسبی برای حل مشکلات این حوزه در قالب تعامل حداکثری و گفتگو صورت پذیرد بطور قطع می توانیم در آینده ای نزدیک شاهد اتفاقات بهتری در زمینه موسیقی باشیم.
آنچه می خوانید نگاهی اجمالی و بدون تقدم و تاخری از حضور خوانندگان نوظهوری است که بااینکه در کیفیت اجراها و محتوای آثارشان می توان به نکات انتقادی زیادی اشاره نمود، اما حضورشان نشان از نگاهی می دهد که گویا تصمیم دارد، در سال ۱۴۰۲ واقع بینانه تر به خواسته مخاطبانی توجه داشته باشد؛ مخاطبانی که نوع شنیدن موسیقی آنها با نسل میانی جامعه ایرانی تفاوت هایی دارد.
احسان یاسین؛ حضور در باشگاه حرفه ای ها بواسطه «عصر جدید»
از خوانندگان نوظهوری که می توان او را یکی از پدیده های موسیقی ایران چه در زمینه آلبوم و چه در زمینه کنسرت ها بدانیم احسان یاسین هنرمند ۲۲ ساله ای است که بواسطه حضور در فصل سوم مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» و سبک خوانشی که به سامی یوسف شبیه بود، بلافاصله وارد جریان حرفه ای موسیقی شد.
ویدر روزهای پایانی سال قبل نخستین آلبوم خودرا به نام «اولین ماه» با سبک و سیاقی از آنچه می شناسیم منتشر نمود و چند روز پیش هم برای نخستین بار در کنسرت خود میزبان علاقه مندان بود.
این خواننده جوان طی سالهای قبل هم تک آهنگ هایی به زبان های فارسی و عربی و انگلیسی تولید و منتشر نموده است. البته تعدادی از این آثار هم با همصدایی خوانندگان خارجی نظیر رضا زکریا و محمد طارق در پلت فرم های جهانی موسیقی انتشار یافته بود.

معین زندی (زِد)؛ از دریافت مجوز تا برگزاری کنسرت در بهمن
معین زندی که در این چند وقت مخاطبان او را با نام هنری «معین زِد» می شناسند، یکی از خوانندکانی که گرچه از یکی دو سال پیش موفق به دریافت مجوز برای تعدادی از تک اهنگ های خود شده بود، اما تا همین بهمن ماه کنسرتی را برگزار نکرد اما بواسطه برگزاری جشنواره موسیقی فجر سرانجام موفق شد تا نخستین کنسرت رسمی و دارای مجوز خودرا در تهران برگزار کند.
این خواننده سی و دو ساله که عمده شنوندگانش را نسل های نوجوان جامعه ایران می سازند با صدا و فرم خاصی که به صدای خود داده در همین چند مدت حضورش هم توانسته طرفدارانی را برای خود نائل شود و بنظر می رسد این ماه ها روزهای پررونقی برای این خواننده است. او بتازگی برای سریال «پدرخوانده» قطعه ای خواند که با استقبال مخاطبان روبه رو شد.
این شرایط باعث شده که درحال حاضر معین زد را در ردیف خوانندگانی قرار بدهیم که در سال ۱۴۰۲ می تواند بواسطه حرکت از زیر زمین به روی زمین حرف های تازه ای برای گفتن داشته باشد. حرف هایی که باید دید تا چه زمانی تاریخ مصرف دارد و مخاطبان کنسرت هایش او را می توانند تا مدت های زیادی بپذیرند یا خیر؟

پارسا خائف؛ از «هفت الف» تا برگزاری یک کنسرت خیریه
پارسا خائف هنرمند ۱۸ ساله اردبیلی هم که در نخستین سری از مسابقات استعدادیابی «عصر جدید» به فینال راه پیدا کرد و توانست بواسطه پیشینه های موسیقایی خود از پس حضور در جشنواره های تخصصی حوزه موسیقی و این برنامه وارد مارکتینگ موسیقی کشور شود در این روزها توانسته خودرا به عنوان یک هنرمند نسل تازه موسیقی معرفی نماید.
این خواننده پس از انتشار نخستین آلبوم رسمی خود به نام «هفت الف» به آهنگسازی مهیار علیزاده مدتی را در سکوت گذراند اما بعد از زلزله تأسف بار شهرستان خوی و البته انتشار چند قطعه موسیقایی در ماه های قبل از زلزله تصمیم گرفت تا این دفعه با چهره و صدایی متفاوت تر از آنچه در عصر جدید دیدیم و شنیدیم وارد اجراهای زنده موسیقی شود.
پارسای جوان که طی سالهای قبل در جشنواره موسیقی جوان، جشنواره موسیقی نوای خرم و تعدادی دیگر از رویدادهای ملی و بین المللی به عنوان هنرمند برگزیده معرفی شده بود، در ویدئویی که به زبان آذری منتشر نموده از برگزاری یک کنسرت خیریه به نفع زلزله زدگان خوی آگاهی داد.

مجید رضوی؛ مسیر برای یک خواننده تازه کار باز شده است
از خوانندگانی که طی روزهای گذشته خودرا به عنوان یکی پرطرفدارترین خواننده ها در بین مخاطبان معرفی کرده و می توان او را یکی از محصولات مسعود جهانی تنظیم کننده خیلی از آثار خواننده های محبوب نسل تین ای جر دانست، می توان از مجید رضوی نام برد.
این خواننده جوان موسیقی که سبک و سیاق حدودا متفاوت تری را نسبت به خوانندگان نسل میانی موسیقی پاپ به کار گرفته با انتشار چند آهنگ پرطرفدار بود که خودرا میان طرفداران معرفی نمود.
او حالا جزو خوانندگانی است که درحال حاضر برای برگزاری کنسرت هایش مخاطب وجود دارد، مخاطبانی که بطور قطع رده سنی آنها عمدتا مشتمل بر گروه سنی نوجوان است و حالا که فرصت تازه ای بعد از گرفتن مجوزهای لازم برای کنسرت پیدا کرده می تواند در راه موفقیت های مالی و مخاطب پسند حرکت داشته باشد.

آرمین زارعی؛ صبر و تحملی که میوه اش اتمام بلیت کنسرت بود
آرمین زارعی هم همچون خوانندگان مطرح این روزهای موسیقی کشورمان است که عمده سبک خوانندگی اش متمرکز بر موسیقی «رپ» و موسیقی تلفیقی است. خواننده ای که از سال ۱۳۸۶ با نام هنری «آرمین ۲AFM» خیلی زود به جامعه مخاطبان البته صورت زیر زمینی معرفی گردید و توانست بواسطه آثارش به شهرت زیادی نائل شود.
این خواننده تا سال ۱۳۹۸ عمده کارهای خودرا بصورت زیرزمینی در اختیار مخاطبان قرار داد، تا این که در اسفند ماه همین سال بواسطه مجوزی که از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ دریافت ابتدا موفق به انتشار تک آهنگ شد و حالا پس از مدت ها صبر و حوصله ای که دراین زمینه به خرج داده، مقرر است نخستین کنسرت رسمی خودرا در تهران برگزار کند.
این کنسرت که تا امروز هم بلیت هایش بطور کامل فروش رفته از پس تعطیلی چند ماهه اجراهای زنده می تواند شروع مناسبی برای فصل تازه کارهای آرمین باشد.

ناصر زینعلی؛ عاشقانه هایی که در سال ۱۴۰۲ حرف های زیادی برای گفتن دارد
ناصر زینعلی هم همچون خوانندگان میانسال موسیقی پاپ است که بااینکه او را بواسطه سن و سالش نباید خواننده نسل جدید نامید اما آنچه در این ماه ها از وی به عنوان یک خواننده در جامعه موسیقی معرفی شده، هنرمندی با عاشقانه های غمگین است که هم مخاطبان هم سن و سال او و هم مخاطبان دهه هفتاد و هشتادی کارهای او را دوست دارند.
او تا همین چند وقت پیش بود که موفق به دریافت مجوز نمی شد، اما مدتی است که بواسطه همکاری هایی که دراین زمینه صورت گرفته، زینعلی می تواند در اجراهای زنده موسیقی نیز حضور جدی داشته باشد.
البته این حضور جدی در ایام پایانی سال بواسطه لغو کنسرت وی در شیراز سبب حاشیه هایی شد اما باید منتظر ماند و دید که سیاست های جدید دفتر موسیقی وزارت فرهنگ در زمینه صدور مجوز آن قدر قدرت دارند که بتوانند شرایط آسان تری را برای برگزاری کنسرت در شهرستان ها فراهم سازند؟

رضایا؛ به امید برگزاری کنسرت در سال ۱۴۰۲ بعد از کسب مجوز
امیررضا طاری معروف به «رضایا» هم یکی از خوانندگان شناخته شده در این سالهاست که تا اردیبهشت ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۵ سال به عنوان یک خواننده زیرزمینی شمرده می شود. خواننده ای که در کارنامه کارهای خود همکاری با خوانندگان تازه مهاجرت کرد از ایران نیز به چشم می خورد.
این خواننده سی و پنج ساله اما ترجیح داد تا با یک صبر ۱۵ ساله برآمده از فعالیت در موسیقی به اصطلاح زیرزمینی که در آن قالب هم طرفداران زیادی داشت، شرایطی را برای فعالیت رسمی پیدا کند.
دغدغه ای که در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ بالاخره محقق شد و رضا یا توانست از پس تولید چندین اثر غیر رسمی، نخستین آهنگ دارای مجوز خودرا با نام «منو آروم کن» منتشر کند. فرآیندی که درحال حاضر نتیجه ای جز انتشار رسمی این اثر نداشته اما می تواند مقدمه ای طولانی برای کسب مجوز کنسرت به حساب آمد. فرآیندی که سال ۱۴۰۲ را تبدیل به شروع فصل تازه کارهای این خواننده پرطرفدار نماید.

زانکو؛ خواننده ای که طلسم کنسرت ها را شکست
«زانکو» از خوانندگان نوظهور دهه ۹۰ موسیقی ایران است که اوایل بهمن ماه سال جاری بالاخره مجوز برگزاری کنسرت را دریافت کرد و به صورتی یکی از خط شکنان طلسم برگزار نشدن کنسرت ها پس از یک تعطیلی چند ماهه لقب گرفت.
زانکو یکی از خوانندگان موسیقی کشورمان است که اغلب او را با آهنگ «مثلا [مثلاً روم زوم کنی، بوم بوم کنه قلبم]» می شناسند؛ قطعه ای که در اقدامی جالب توجه و البته عجیب گویا در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفت و در کنار سایر قطعه های تولید شده وی، مقدمه ای برای برگزاری کنسرت شد.
زانکو همچون خوانندگانی است که سبک آهنگسازی، تنظیم و خوانش قطعاتش طی ماه های اخیر مورد توجه طیفی مخاطبان خصوصاً مخاطبان کم سن و سال در فضای مجازی قرار گرفته و بااینکه کم و کیف فعالیت این خواننده از نظر هنری می تواند در وضعیت مناسب تری مورد واکاوی قرار گیرد اما دریافت مجوز از دفتر موسیقی یکی از نکات جالب توجهی است که درباره ی این خواننده می توان برشمرد.

سعید شریعت؛ تک آهنگ هایی که شاید به کنسرت بینجامد
سعید شریعت هم یکی دیگر از خواننده نوپای موسیقی است که بواسطه همراهی اش با بابک زرین آهنگساز شناخته شده این سالهای سریال های تلویزیونی توانست مسیر خوبی را برای خود در مارکتینگ موسیقی انتخاب نماید.
این خواننده نیز که طی ماه های گذشته موفق به گرفتن مجوزهای لازم برای حضور رسمی در کارهای موسیقایی اش شده، بواسطه جنس صدایی که دارد می تواند در ردیف خواننده های پرطرفدار موسیقی ایران جای خودرا بسازد که اگر اتفاقات اخیر و البته ماجرای کرونا نبود وی قبل از اینها در این پروسه معرفی می شود.
تک آهنگ «تنها» اثر جدید این خواننده بود که طی روزهای گذشته با ترانه صابر قدمی و آهنگسازی بابک زرین در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

فارغ از آنچه روایت شد، طی روزهای گذشته در فضای مجازی خبرها و نوشته هایی در خصوص ممنوع الکار شدن برخی از خوانندگان پرطرفدار موسیقی پاپ همچون سهراب پاکزاد، آرش و مسیح، امید حاجیلی و تعدادی دیگر که تا مدتی پیش نیز کنسرت هایی را برگزار می کردند، منتشر می شود.
براین اساس مدتی پیش خبرهایی بر این پایه منتشر گردید که برخی از خوانندگان پاپ با پایان جشنواره موسیقی فجر وارد فهرست سیاه دفتر موسیقی وزارت ارشاد شده اند و مجوز فعالیت و کنسرت هایشان درحال حاضر صادر نمی گردد. موضوعی که محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگاران پیرامون آن توضیح داد: گر خواننده ای ممنوع الکار بود در جشنواره فجر شرکت نمی کرد، دلیل اینکه شرکت کرده اند این است که ممنوع الکار نبوده اند.
محمدمهدی اسماعیلی درباره ی این که تعدادی از خوانندگانی که در جشنواره فجر اجرا داشته اند بعد از برگزاری کنسرت هایش مدعی شدند ممنوع الکار شده اند و اجازه برای اجرا نداشتند، اظهار داشت: هیچ خواننده ای که در جشنواره فجر شرکت کرده ممنوع الکار نبوده است. اگر خواننده ای ممنوع الکار بود، در جشنواره فجر شرکت نمی کرد، دلیل اینکه شرکت کرده اند این است که ممنوع الکار نبوده اند و چنین چیزی نداریم.
وی اشاره کرد: ما تلاش می نماییم به همه هم فضا دهیم، بله ما به کسانی که با مردم همراه بوده اند حتما باید نگاه دیگری داشته باشیم، حتما باید نگاه حمایتی داشته باشیم. ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف هستیم همه هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر را در حیطه کاری خودمان پوشش دهیم.


منبع:

1402/01/20
11:15:47
5.0 / 5
331
تگهای خبر: آلبوم , آهنگ , پاپ , ترانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو