تا به امروز چه كسانی سكان دار دفتر موسیقی بودند؟

تا به امروز چه كسانی سكان دار دفتر موسیقی بودند؟

سایت رسمی سیامك یزدانجو: كار دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها به صدور مجوز كنسرت یا آلبوم محدود نیست، این بخش متولی سیاستگذاری های كلان حوزه موسیقی كشور دارای وظایف ستادی، هدایتی و حمایتی شمرده می شود. از اواخر دهه 60 این دفتر متصدی حوزه موسیقی بوده و افراد مختلفی عهده دار مسئولیت آن بوده اند.


حالا كه قرار است محمد الهیاری فومنی بر مسند مدیریت این دفتر تكیه بزند، ایسنا در این گزارش مروری دارد بر مردانی كه سكان دار این بخش بودند.
علی مرادخانی (معاون پیشین امور هنری وزارت ارشاد) كه نامش به صورتی با موسیقی گره خورده است، در سال ۱۳۶۹ بعنوان نخستین مدیر مركز موسیقی وزارت ارشاد منصوب گردید. در دوران مدیریت ۱۴ ساله او بودجه موسیقی با افزایش زیادی همراه شد؛ در صورتیكه قبل از این بودجه محدودی برای این بخش در نظر گرفته می شد. بگفته مرادخانی، او از زمانی كه بودجه این مركز ۶۸۰ هزار تومان بوده در آنجا فعالیت نموده است.
درباره مهم ترین اقدامات دوران مدیریت او از مواردی مانند توسعه جشنواره موسیقی فجر و توجه به بعد بین المللی آن، اجرای جشنواره موسیقی نواحی ایران، طراحی و اجرای نخستین جشنواره موسیقی پاپ، اجرای جشنواره موسیقی بانوان (گل یاس) و همكاری با فرهاد فخرالدینی برای بنیان گذاری اركستر ملی ایران و ایجاد خانه موسیقی نام می برند.
مرادخانی معتقد است: «مراجعات به دفتر موسیقی آنقدر زیاد است كه اگر مدیر این بخش راهبردی برای خود نداشته باشد، در كار غرق می شود. اما به هر حال یك اتفاق خوب می تواند آن شخص را ماندگار كند».
وی همینطور لیستی از هنرمندان بنام شامل ۷۰ نفر منتشر نمود كه برای انتشار آثار خود و اجرای صحنه ای به مجوز مركز موسیقی نیازی نداشتند.
مرادخانی در سال ۱۳۸۳ این صندلی را ترك كرد؛ سپس محمدحسین همافر جای مرادخانی را گرفت. تقریباً در آن دوران بود كه مركز موسیقی به دفتر موسیقی تغییر نام پیدا كرد. همافر قبل از آن مدیركل اداره ارشاد اسلامی استان فارس بود و از آنجائیكه شاعر نیز بود با دنیای فرهنگ و هنر آشنایی داشت.
او بعد از دو سال استعفایش را به محمدحسین ایمانی خوشخو (معاون وقت امور هنری وزارت ارشاد) داد و اینگونه مدیركلی دفتر موسیقی به محمد حسین احمدی رسید. احمدی نیز تا سال ۱۳۸۷ عهده دار این سمت بود.
اضافه شدن بخش پاپ به جشنواره موسیقی فجر در دوران احمدی انجام شد و محمدرضا لطفی (نوازنده تار و سه تار) بعد از سال ها در زمان مدیریت او روی صحنه نواخت.
محمدعلی خبری مدیركل بعدی دفتر موسیقی وزارت ارشاد بود، كه یكسال روی این صندلی نشست. اركستر موسیقی ملی ایران در زمان مدیریت او تعطیل شد.
بعد از كناره گیری خبری، در سال ۱۳۸۹ علی ترابی بعنوان سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد منصوب گردید و برای بیشتر از یك سال بر این دفتر مدیریت كرد. گفته می شود روزهای مدیریت او بی حاشیه بوده و ترابی تعامل خوبی با هنرمندان موسیقی داشته است.
ترابی در آن زمان از صندلی مدیریت دفتر موسیقی بعنوان «صندلی داغ» یاد كرده و گفته است: «در ارشاد هیچ سمتی وجود ندارد كه به این اندازه اقشار مختلف از او انتظار داشته باشند.»
در سال ۱۳۹۰ بود كه مدیر كلی دفتر موسیقی به سید محمد میرزمانی (آهنگساز) تحویل داده شد، نخستین بار بود كه یك هنرمند موسیقی سكان دفتر موسیقی را در دست گرفته بود. او یك سال پس از این دفتر رفت دلیل این مساله بیماری میرزمانی اعلام گردید.
در دوران مدیریت او اركستر سمفونیك تهران و اركستر ملی ایران تعطیل شدند كه این مساله تا سه سال پس از میرزمانی ادامه پیدا كرد؛ البته گفته می شود او نقش زیادی در تعطیلی اركسترها نداشته است. میرزمانی همین طور گفته بود كه در زمان مدیریتش به غیر از صدور پیام تسلیت كار دیگری انجام نداده است.
فروردین ماه ۱۳۹۱ حمید شاه آبادی (معاون هنری وزارت ارشاد) با كمترین سر و صدایی به علیرضا پاشایی حكم سرپرستی دفتر موسیقی را داد. پاشایی كه در ابتدای كار سابقه فعالیت هایش در حوزه موسیقی چندان مشخص نبود، در سكوت خبری فعالیت كرد. با این وجود روند صدور مجوزها در زمان او با سرعت خوبی انجام می شد.
همچنین، در زمان او برای فعالیت هنرمندانی كه قبل از این به صورت غیر مجاز در زمینه موسیقی پاپ فعالیت می كردند، تدابیری اتخاذ شد كه مجوز گرفتن هنرمندانی چون حسین استیری و زانیار خسروی از این دست بود. دو اركستر دولتی كه در زمان مدیر قبلی رو به تعطیلی رفته بودند، در دوران پاشایی نیز به همان وضعیت ماندند.
روزهای آخر دی ماه ۱۳۹۲ بار دیگر فردی از جنس موسیقی برای مدیركل بودن دفتر موسیقی حكم دریافت كرد؛ پیروز ارجمند (آهنگساز و نوازنده) در مراسم معارفه خود، با اشاره به اینكه هیچ مشكلی جهت راه اندازی اركسترها نداریم، وعده داده بود كه اركستر سمفونیك تهران، اركستر موسیقی ملی ایران و گروه كُر بزودی فعالیت خودرا آغاز خواهند كرد. وی همینطور تاكید كرده بود كه ارتقاء دفتر موسیقی به مركز موسیقی از اقدامات اولیه اش خواهد بود.
ارجمند دوران كم حاشیه ای را در دفتر موسیقی سپری نكرد، تعداد زیادی كنسرت هم در دوران مدیرت او لغو شد. با این وجود اركستر سمفونیك تهران در زمان حضور وی در دفتر موسیقی بار دیگر با رهبری علی رهبری فعالیت های خودرا از سر گرفت و اجراهای موفقی را پشت سر گذاشت. او میانه تیرماه ۱۳۹۴ استعفا كرد و خیلی فوری استعفایش قبول شد.
او بعدها در گفت وگویی اظهار نمود كه خیلی تلاش نموده بود كه دست دلال ها را كوتاه كند اما اختیار زیادی در دفتر موسیقی نداشت و دخالت ها در كارش فراوان بود.
ارجمند همین طور با اشاره به استعفایش از وزیر ارشاد وقت (علی جنتی) گله كرده و گفت بود كه حتی پس از استعفا از من نپرسید مشكلت چیست و در كمترین زمان ممكن استعفایم پذیرفته شد.
فرزاد طالبی چند ماه بعد از آنكه بعنوان معاون در كنار ارجمند قرار گرفته بود (طبق گفته ارجمند وی در انتخاب طالبی بعنوان معاونش، هیچ نقشی نداشته است)، برای كمتر از یك سال بعنوان سرپرست این دفتر منصوب گردید و سر انجام در تیرماه ۱۳۹۵ حكم رسمی خودرا برای تصدی مدیركلی این بخش از وزیر ارشاد دریافت كرد.
طالبی در دوران فعالیتش فردی آرام و بی حاشیه بود كه با رسانه ها تعامل خوبی داشت، بااینكه موسیقی دوران پرتلاطمی را سپری می كرد. از لغو كنسرت ها گرفته تا ادامه دار شدن منع نوازندگی زنان در شهرستان ها تا جشنواره موسیقی فجری كه خیلی حاشیه ساز شد.
مطالبه منتقدان و هنرمندان برای تدوین بخشنامه ای برای جشنواره موسیقی فجر یكی از موارد بحث برانگیز دوران مدیریت طالبی بود. این مساله از زمستان ۱۳۹۵ آغاز شد و در دی ماه ۱۳۹۶ به به فراخوان دفتر موسیقی وزارت ارشاد منجر گردید كه از فعالان حوزه موسیقی خواسته بود نظرهای پیشنهادی و كارشناسی خودرا در این زمینه ارسال كنند؛ اما در نهایت تصویب و ابلاغ شیوه نامه جشنواره موسیقی فجر به دوران مدیریت طالبی وصال نداد.
همین طور در دوره مدیریت او علی رهبری و فرهاد فخرالدینی از اركستر سمفونیك تهران و اركستر موسیقی ملی ایران رفتند و این موضوعات سبب اعتراضاتی شد. در ادامه شهرداد روحانی بعنوان رهبر ثابت اركستر سمفونیك تهران برگزیده شد و «اركستر ملی ایران» به رهبری فریدون شهبازیان جای اركستر موسیقی ملی ایران را گرفت.
برگزاری جشنواره موسیقی كلاسیك ایرانی (به عنوان جشنواره ای جداگانه بجای بخش «نسل دیگر» جشنواره موسیقی فجر)، كوشش برای اصلاح ماده ۲۰ اداره اماكن نیروی انتظامی در زمینه استعلام برای برگزاری كنسرت و… همچون اقدامات دیگر طالبی در دفتر موسیقی بود بود؛ همین طور او وعده جمع آوری آرشیو ملی موسیقی ایران را داده بود كه در آخرین اظهاراتش گفته بود انجام پروژه این آرشیو در انتظار بودجه است.
با روی كار آمدن سید محمد مجتبی حسینی معاون فعلی امور هنری وزارت ارشاد و گمانه زنی های بسیار درباره تغییر و انتخاب مدیركل دفتر موسیقی و گذشت چند هفته با انتشار اخبار غیررسمی درباره انتخاب علی ترابی، در نهایت طالبی ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ كلید دفتر موسیقی را به ترابی تحویل داد و با برگزاری مراسم تودیع و معارفه ای (كه گفته شد طالبی به علت سفر در آن حضور نداشته است) علی ترابی رسماً مدیركل دفتر موسیقی شد.
در مدتی كه ترابی در دفتر موسیقی حضور داشت بخشنامه جشنواره موسیقی فجر منتشر و این جشنواره با بخشنامه برگزار شد، روند صدور مجوزهای موسیقی رو به تسهیل رفت و شورای موسیقی سنتی و كلاسیك منحل شد؛ همین طور ساز و كار جدیدی برای شورای شعر و ترانه این دفتر در نظر گرفته شد. دو اركستر دولتی هم در این دوره به شكل مستمر فعالیت می كردند هرچند همچنان انتقادهایی به سمت آنها روانه بود و فریدون شهبازیان از اركستر ملی رفت.
اما این دوره مدیریت ترابی تنها یك سال و دو ماه دوام داشت و او خیلی زود استعفا كرد. چند ساعت از استعفای ترابی نگذشته بود كه در ساعتی غیر اداری حكم محمد الهیاری فومنی برای این دفتر زده و او خیلی فوری مدیركل دفتر موسیقی وزارت ارشاد شد.
كار دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها به صدور مجوز كنسرت یا آلبوم محدود نیست، این بخش متولی سیاستگذاری های كلان حوزه موسیقی كشور دارای وظایف ستادی، هدایتی و حمایتی شمرده می شود. تدوین سیاست های اجرایی، هدایتی و حمایتی برای اعتلای موسیقی ایرانی؛ پشتیبانی از پژوهش ها و مطالعات تخصصی و كاربردی برای شناخت امكانات و موانع رشد و توسعه موسیقی ایران؛ برخورد فعال با موسیقی های متداول و جاری در سطح جامعه به شكلی كه ضمن رعایت فاكتورهای موسیقایی حداكثری از قالب های رایج برای ترویج ارزش های ایرانی و اسلامی استفاده شود، پشتیبانی از برگزاری جشنواره های تخصصی و كوشش برای افزایش وجهه هنری آن ها؛ شناسایی و معرفی جشنواره های معتبر خارجی و پشتیبانی از اعزام گروه های موجه به این جشنواره ها؛ تشكیل بانك اطلاعاتی گروه ها و هنرمندان حوزه موسیقی كشور و… فقط چند مورد از شرح وظایف این مجموعه است.
با عنایت به همه این ها، حالا باید منتظر ماند و دید الهیاری چگونه كشتی موسیقی را در شرایط متلاطم هدایت می كند.




منبع:

1398/03/01
18:12:20
5.0 / 5
1463
تگهای خبر: آلبوم , آهنگ , پاپ , ترانه
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳