جزئیات سومین اعطای نشان عكس سال مطبوعاتی ایران

جزئیات سومین اعطای نشان عكس سال مطبوعاتی ایران

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو امروز دوشنبه ۲۷ خرداد، نشست خبری سومین دوره اعطای نشان عكس سال مطبوعاتی ایران و رونمایی از پوستر با حضور حمید فروتن، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی عكاسان مطبوعاتی ایران و تعدادی از عكاسان پیشكسوت حوزه مطبوعات در خانه هنرمندان ایران برگزار گردید.


به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از ایسنا، در ابتدای این نشست، حمید فروتن بیان كرد: این دوره با بیستمین سالگرد تأسیس انجمن صنفی عكاسان مطبوعات مصادف است. سعی كردیم دو دوره قبلی به خوبی برگزار گردد. ما یك شورای سیاست گذاری با حضور بزرگان عكاسی مطبوعات داریم. صنف ما فرهنگی هنری است و با صنف مبل فروشان متفاوت است. علاوه بر اینكه باید به مسائل هنری توجه داشته باید جریان سازی هم داشته باشد و هم اكنون روند همین گونه است.
او افزود: اعطای نشان عكس سال مطبوعات روند خوبی را در میان عكاسان مطبوعات بوجود آورده است. ما حامی مالی نداشته ایم و همین جا از عكاسان مطبوعات می خواهم كه با ما همكاری كنند و در انجمن عضو شوند تا تعداد اعضا بیشتر شود و بتوانیم در كنار هم كارهای بهتری انجام دهیم. فراخوان این دوره از جشنواره سه ماه پیش اعلام شده است. ۴۰۰۰ قطعه عكس از سراسر ایران برای ما ارسال شده و سه روز داوری داشته ایم و الان داوری تمام شده است. بحث های زیادی بر سر انتخاب عكس ها داشته ایم و زمان زیادی را برای انتخاب هر عكس و مجموعه صرف كرده ایم. گاهی حتی نیم ساعت برای یك عكس وقت می گذاشتیم.
فروتن بیان كرد كه داوران این دوره شامل یونس شكرخواه، ساعد نیك ذات، سعید فرجی، عطاالله طاهر كناره و مهدی قاسمی بوده اند.
وی همینطور اظهار داشت كه این دوره در پنج بخش محیط زیست، پرتره، خبری، مستند و ورزشی به صورت تك عكس و مجموعه برگزار می شود. همینطور یك مالتی مدیا هم خواهند داشت.

فروتن در همین راستا اظهار نمود: ۱۱ تندیس به برگزیده ها اهدا می نماییم و مانند دو دوره قبل چند نفر پیشگام پیشكسوت عكاسی مطبوعاتی هم داریم كه همزمان با برگزیدگان از آنها تقدیر خواهد شد. در این مراسم از سه پیشگام تجلیل می شوند. همینطور به مناسبت بیستمین سال تأسیس انجمن، از یك نفر دیگر كه به تأسیس مربوط است تجلیل خواهیم كرد و ساعت ۱۸ پس از ظهر پنجم تیر مراسم اختتامیه برگزار می شود. برای نمایشگاه این دوره ۱۶۵ عكس انتخاب شده و ۳۱ خرداد ماه جاری در خانه هنرمندان در تالار ممیز برپا می شود و تا پنجم تیر ادامه خواهد داشت.
او خاطرنشان كرد: دو روز قبل نمایشگاه سیل در رو به روی مترو میدان ولیعصر برگزار شده است و درست است كه صنف هستیم و باید مسائل مختلف عكاسان مطبوعات را انجام دهیم ولی مهم این است با تداوم جشنواره های این چنینی جریان سازی نماییم و سبب پویایی فرهنگ و هنر در جامعه شویم.


فروتن اظهار داشت كه داوران بعد از انتخاب عكس ها به نتایجی رسیده اند و در این زمینه توضیح داد: داوران سومین دوره با عنایت به اینكه سخت داوری كردند و آثار زیادی هم ارسال شده بود، نتیجه گرفتند عكاسان در بخش هایی از جشنواره به آموزش نیاز دارند. عكاسان یك اخلاقی دارند كه خیلی سراغ محتوا نمی روند. درواقع برخی از دوستان نتوانسته اند در عكس هایشان بعضی از استانداردها را رعایت نمایند. بنابراین می خواهیم بحث آموزش را به صورت خیلی تخصصی برای عكاسان انجام دهیم. از همین جا اعلام می كنم هر استادی كه می تواند در این عرصه های عكس به انجمن كمك نماید به ما اعلام حضور كند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی عكاسان مطبوعاتی ایران اظهار داشت: به ما گفته شده بود كه بخش پیشگامان جشنواره را بین پیشكسوتانی كه در انجمن عضو هستند برگزار نماییم ولی ما قبول نكردیم و هر كسی كه عضو این صنف نباشد می تواند شركت نماید.




در ادامه، محمد فرنود از اعضای هیئت مؤسس انجمن، اظهار داشت: من به سهم خودم می توانم بگویم كه به خاطر دغدغه هایی كه برای عكاسی مطبوعات داشتیم انجمن را تأسیس كردیم و با چالش های زیادی رو به رو بودیم. هیئت مدیره جدید انجمن فعالیت هایی را می كند كه آرزوی دیرینه فعالان این عرصه بوده و برنامه های خوبی دارد. مهمترین اتفاقی كه از چند سال پیش هیئت مدیره تصمیم گرفت انجام دهد نشان مطبوعات سال بود. شما همه در عرصه مطبوعات فعال هستید و شاید یك نفر ۵۰ سال در این حوزه كار درخشانی انجام ندهد. مثلاً از محمد صیاد به علت اینكه تصاویر درخشانی گرفته و در رویدادهای مهمی حضور داشته و لحظات را ثبت كرده است، تقدیر شده است. او تصاویری گرفته كه در دنیا منعكس شده و جهان را آگاه كرده است. همینطور آقای رزمی به علت ثبت عكس از حوادث كردستان در اوایل انقلاب تجلیل شد. ملاك ما كسانی بود كه توانسته اند در جهان عكاس های ماندگار بگیرند. همینطور سعی كردیم به عكاسی بانوان و عكاسان شهرستان هم اهمیت بدهیم.



در پایان، حیدر رضایی از اعضای انجمن و طراح پوستر سه دوره اعطای نشان عكس سال مطبوعاتی اظهار داشت: پوسترهایی كه برای عكس و جشنواره های عكس كار می شود با المان عكس هستند. یك گلایه داشتم چون عكاسی خبری ما خیلی مظلوم واقع شده است و عكاسان خبری خیلی دیده نمی شوند و به آنها پرداخته نمی گردد. كم پیش می آید یك خبرنگار تجسمی به سراغ یك مجموعه عكس خبری برود و روی آن كار كند. باآنكه كه عكاسی خبری هم خبر می دهد، هم هنر است و می تواند جریان سازی كند. در میان تصاویر خبری آثار فاخری می بینیم و كار عكاس خبری تنها ثبت تصویر نیست با اینكه مستند است. لازم است خبرنگاران تجسمی توجه بیشتری به عكاسان خبری داشته باشند. در محتوای این پوستر تلاش كردم تا هویت و محتوای عكس عكاس خبری بیشتر دیده شود تا صرفاً خود عكس. عكاسان نگاه خاص خویش را دارند.







1398/03/27
17:54:35
5.0 / 5
1535
تگهای خبر: آموزش , جشنواره , ساز , نمایش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴