مراسم پایانی جایزه فرشته با ۳ تقدیر

مراسم پایانی جایزه فرشته با ۳ تقدیر

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو مراسم پایانی پنجمین دوره «جایزه فرشته» با سه تقدیر و معرفی برگزیدگان عصر جمعه (سی و یكم خردادماه) در باغ نگارستان تهران برگزار گردید.


به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از ایسنا، در این دوره هم به سیاق سال های گذشته، این رقابت در دو بخش عكس و داستان كوتاه برگزار گردید و از میان شركت كنندگان در هر دو بخش ۱۰ شركت كننده بعنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند.
مسعود فروتن كه اجرای این مراسم را عهده دار بود، از سیدصالح بهشتی، مدیریت مجموعه شهر كتاب فرشته دعوت كرد تا توضیحاتی در مورد دوره پنجم «جایزه فرشته» عرضه نماید.
بهشتی در اینباره بیان كرد: «باعث شادمانی است كه این تعداد از استعدادهای جوان را در كنار استادان هنر و فرهنگ می بینیم. دوره پنجم از «جایزه فرشته» كه امروز شاهد آیین اختتامیه آن هستیم شاید آغاز مسیری باشد كه در آینده خواهیم داشت. این مورد به بین المللی شدنِ «جایزه فرشته» اشاره دارد كه هم رفتار و هم نوع معرفی «جایزه فرشته» به مخاطبان را تحت تاثیر قرار می دهد. در حقیقت از این دوره به بعد قرار بر این است كه «جایزه فرشته» در استاندارد و كیفیتی بالاتر برگزار گردد كه معرفی «جایزه فرشته» در كشورهای مختلف از برنامه های مورد نظر در این زمینه است. بنا به سنتی كه در دوره چهارم پایه گذاری شد، در دوره پنجم هم قرار بر این است كه آثار نفرات برگزیده در چارچوب كتاب هم به زبان فارسی و هم به زبان انگلیسی منتشر شود. آثار برگزیدگان عكس هم در چند شهر ایران همچون یزد، كرمانشاه، اصفهان و... در چارچوب نمایشگاه به صورت تور به معرض نمایش گذاشته شود. از جانب دیگر قصد بر این است كه نمایشگاهی از این آثار در یكی از شهرهای خارجی هم برگزار گردد. در این میان شاید یكی از مهم ترین جوایزی كه امسال در این دوره برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است، سفر گروهی ۲۰ نفر اول به همراه برخی از هیأت داوران به شهر یزد باشد كه در شهریورماه امسال میهمان هموطنان یزدی ما خواهند بود و حاصل این سفر هم بر مبنای هدایت داوران یك كتاب و نمایشگاه عكس دیگر خواهد بود با عنوان «قصه های یزد».


نسل جدید ادبیات معاصر می خواهد بیاموزد و بیاموزاند
در ادامه، جواد مجابی بعنوان سخنران ویژه این رویداد درباره صد سال داستان نویسی در ایران معاصر صحبت كرد و اظهار داشت: «در خصوص هر رویداد همواره نكات مثبت و منفی وجود دارد كه نیازمند تحلیل است. اما امروز من ترجیح می دهم كه گزارشی از صد سال داستان نویسی در ایران معاصر را برایتان بخوانم. دو جریان متفاوت در صد سال ادبیات مدرن ایران وجود دارد. فرصتی فراهم گشته است تا در این مجلس از ادبیات مدرن ایران به كوتاهی سخن بگویم. در این صد سال از ۱۳۰۰ خورشیدی به این سو ادبیات معاصر ایران به دو دوره نسبتا متفاوت را از سر گذرانده است. جریان نخست ۶۰ سال پاییده و هنوز هم ادامه دارد و جریان دوم تجربه های ۴۰ ساله اش را از سر می گذراند. شروع جنبش هنر و ادبیات جدید ایران بی ارتباط با جنبش هنر و ادبیات مدرن جهان خاصه تحولات فرهنگی قرن بیستم نبوده است. جنبش ملی گرایی كه بین دو جنگ جهانی صورت گرفت در ایران دو جنبه كاملا متفاوت را تجربه نمود. از یك سو روشنفكران و نویسندگان ایرانی برای تثبیت هویت تاریخی شان كوشیدند به ریشه های تمدن و فرهنگ پیشین خود آگاهی یابند كه از راه بازخوانی اسناد فرهنگی به جامانده امكان پذیر شد. از جانب دیگر برای هم طرازی با جهان مدرن و معاصر به تحولات فرهنگی و اجتماعی تمدن های پیش روی غربی توجه داشتند. نویسندگان ایرانی به رهبری جمالزاده و هدایت داستان رمان مدرن را با الگوهای جهانی رشد دادند. چند نسل از آنها در آثارشان به مبحث محوری قانون، عدالت و شرایط شهرنشینی حساس بودند.»
این نویسنده و منتقد با اشاره به تفاوت فضای داستان نویسی ۳۰ - ۴۰ سال قبل با قبل از انقلاب افزود: «نسل بعدی نویسندگان كه از ۱۳۶۰ خورشیدی تابحال فعالیت می نمایند، از دهه ۷۰ به بعد به علت سهولت ارتباطات جهانی و انفجار اطلاعات تكیه اصلی خویش را از گنجینه میراث فرهنگی خود برداشتند و بیشتر به میراث جهانی انسان توجه كردند. روند جهانی شدن و یكسان سازی كه در فرهنگ آسان تر و سریع تر اتفاق می افتد سیمای نویسندگان دهه ۶۰ به بعد را تا حدی رنگ جهان شهری داده است. در واقع فرهنگ خلاف جهت سیاست حركت می كند و روند درون پیچ سیاست و اقتصاد در آثار ادبی راهی رو به بیرون از خود باز كرده. طبعا چنین تقسیم بندی های كلی نگر ادبی بیشتر برای تشخیص تفاوت های عمده است چون در عرصه علوم انسانی و فرهنگ حكم قطعی كردن روا نیست. مضامین عمده ادبیات نسل های بعدی در این ۴۰ سال گذشته چند مشخصه اصلی دارد؛ نخست مرگ اندیشی و غنیمت شمردن مجال اندك زندگی است. در ادبیات چهل ساله اخیر كه به دلیل انقلاب و جنگ تحمیلی، مرگ و میر در جامعه امری عادی و همنشین زندگی بوده، در این امر موثر است. مرگ در نوشته های جوانان حالتی غیرعرفانی یافته است و بیشتر از سرنوشتی ناگزیر حكایت می كند. مورد دیگر پرهیز از ایدئولوژی و سیاست زدگی است كه البته نقیضش را هم در درون خود می پروراند. به صورت كلی می توان گفت نسل جدید هنوز در آثارشان شكل نهایی و مطلوب ادبیات هنری را نیافته اند. گرایش به پی افكندن فرهنگی دارند كه بتواند به گفت وگوی زنده و فعال با فرهنگ های پیش روی جهان بپردازد چون می خواهند بیاموزند و بیاموزانند.»


بزرگداشت ابراهیم فرزامند
بخشی از این مراسم طبق روال سال های گذشته اختصاص داشت به بزرگداشت یكی از چهره های فرهنگ و ادب كشور. در این دوره هم با تاكید بر اهمیت كتابفروشی ها بعنوان حلقه اتصال كتاب خوان ها و كتاب، از ابراهیم فرازمند مدیر كتابفروشی «فرازمند» رشت قدردانی گردید.


گزارش دبیر
در ادامه پژمان موسوی دبیر جایزه در مورد پنجمین دوره جایزه فرشته اظهار داشت: در این دو دوره از «جایزه فرشته» با جوانانی روبه رو شدیم كه توانسته بودند با كمترین امكانات آثار بسیار مهمی را خلق كنند. خیلی از آثار برگزیده از میان آثار شركت كنندگان شهرستان های مختلف بود؛ جوانانی كه نه به كارگاه های داستان نویسی دسترسی داشتند نه به كلاس های عكاسی، اما با این وجود توانسته بودند آثار بسیار جدی ای را خلق كنند. فراخوان دوره پنجم طبق روال هرساله دی ماه منتشر گردید و شركت كنندگان مهلت داشتند تا آثار خویش را تا سی و یكم فروردین به دبیرخانه جایزه ارسال نمایند. در این دوره در بخش داستان كوتاه ۴۵۹ نفر و در بخش عكس ۱۹۷ نفر (در مجموعه ۵۹۱ عكس) آثار خویش را به دبیرخانه ارسال كردند كه هیات انتخاب در بخش داستان كوتاه ۳۲ اثر را برای مرحله نهایی انتخاب كردند و در بخش عكس ۳۳ نفر برای مرحله داوری و حضور در نمایشگاه انتخاب شدند. از آغاز اردیبهشت تا پنج خردادماه هیأت انتخاب آثار را بررسی كردند و در نهایت هیأت داوران ۱۰ نفر برگزیده را از میان آنها انتخاب كردند. به صورت كلی می توان گفت این دوره به اذعان هیأت داوران و هیأت انتخاب آثار كیفیتی به مراتب بالاتر و نگاه متفاوت تری نسبت به سال های پیش داشتند. امید داریم كه «جایزه فرشته» هر سال به اهدافش نزدیك تر شود و نگاه های بیشتری را به سمت خود جذب نماید.


بزرگداشت ساسان مویدی
در ادامه این مراسم از ساسان مویدی عكاس پیشكسوت كه دو مجموعه «بمباران تهران» و «حلبچه» او از شهرت زیادی برخوردار می باشد با حضور هیات داوران بخش عكس تقدیر گردید.
پس از این قسمت، ضمن پخش كلیپی از تصاویر برگزیده این دوره، شادی قدیریان مطالبی در مورد انتخاب عكس ها در این دوره بیان كرد: «عكس و تصویر زبان خاص خودش را دارد. جاده به خودی خود هم مفهوم و هم فرم بسیار زیبایی دارد و ما در هیات داوری با تعداد زیادی عكس روبه رو بودیم كه همگی زیبا بودند. خوشبختانه ۶۰ یا ۷۰ درصد از عكس ها از شهرهای مختلف ایران ارسال شده بود و این یكی از نكات مثبت این جشنواره به حساب می آید. ما در انتخاب عكس ها به دنبال مفهوم و پیامی بودیم كه عكس ها منتقل می كردند.»


برگزیدگان بخش عكس
جوایز و الواح ۱۰ نفر برگزیده بخش عكس دوره پنجم با موضوعیت جاده و با حضور هیأت داوران این بخش شامل شادی قدیریان، رعنا جوادی و آرش خاموشی اهدا شد. نفرات برگزیده بخش عكس از این قرار بودند:
نفر دهم: محمد مهیمنی، نفر نهم: مجید خالقی مقدم، نفر هشتم: امیرمحمد امیری، نفر هفتم: پژمان طاهرخانی، نفر ششم: صبا شامبیاتی، نفر پنجم: امید آرمات، نفر چهارم: هادی دهقان پور، نفر سوم: مرتضی امین الرعایی، نفر دوم: محسن كابلی، نفر اول: امین رحمانی.
بزرگداشت صفدر تقی زاده
در ادامه مراسم از صفدر تقی زاده نویسنده و مترجم پیشكسوت با حضور احمد مسجد جامعی، جواد مجابی و هیات داوران بخش داستان كوتاه تقدیر گردید.
تقی زاده در سخنانی كوتاه به تفاوت های داستان كوتاه و رمان اشاره نمود و از جوانانی كه در حوزه داستان كوتاه به فعالیت مشغولند خواست تا با جدیت در این قالب ادبی فعالیت كنند.


برگزیدگان بخش داستان كوتاه
بخش پایانی این مراسم به اعلام اسامی ۱۰ نفر برگزیده بخش داستان «جایزه فرشته» اختصاص داشت. قبل از اعلام نتایج، علی خدایی از اعضای هیأت داوران دوره پنجم «جایزه فرشته» در مورد انتخاب نهایی آثار اظهار داشت: «۳۲ اثری كه به مرحله نهایی راه یافتند، توانسته بودند جاده را بعنوان یك كاراكتر محوری به خوبی نشان دهند. اما علاوه بر این محور و بازی هایی كه با مفهوم جاده شده بود جاده به مثابه برملا كردن راز، فرصت دیدار، دیدن فرزند، یادآوری ها و... در این داستان ها بیان شده بود. اما در این میان جاده نقش دیگری هم داشت كه مربوط به زندگی های كنار جاده، حیوانات در جاده ها، قهوه خانه ها و... می شد. بعضی وقت ها جاده سبب شده بود كه از موضوعاتی چون دوچرخه، اتوبوس، كوله پشتی و... یاد شود. همه این داستان ها عالی بود و نشان می داد كه تخیل نویسندگانش خوب كار كرده. اما هیات داوران متر و معیار دیگری هم داشت. این كه این مفاهیم تا چه حد قدرت قصه سازی داشتند و معاصر امروزی بودند؟ چقدر اجراها خوب بود؟ آیا این ها با هم مكالمه می كردند یا محاوره؟ در واقع این اساس و معیار انتخاب ما در این دوره از «جایزه فرشته» بود.»
نفرات برگزیده بخش داستان كوتاه به انتخاب اولیه كاوه فولادی نسب، آرش صادق بیگی و حسن محمودی و انتخاب نهایی علی خدایی، ناهید طباطبایی و شیوا ارسطویی به شرح ذیل بودند:
نفر دهم: ابوالقاسم نجاری، نفر نهم: محمدسعید احمدزاده، نفر هشتم: شیرین ورچه، نفر هفتم: مرتضی فرجی، نفر ششم: دلبر یزدان پناه، نفر پنجم: هما جاسمی، نفر چهارم: محمد حسین گلستانی، نفر سوم: اردوان نیك نیا، نفر دوم: الهام روانگرد، نفر اول: محمدعلی دستمالی.
این مراسم با حضور افرادی همچون: محیط طباطبایی، سیدمحمد بهشتی، ترانه یلدا، علیرضا تابش، نیكنام حسینی پور، ناستین مجابی، سعید صادقی، پرویز جاهد، محمدعلی جعفریه، گیتا علی آبادی، گلبرگ برزین، مهدی افروزمنش و سیدمحمد طباطبایی برگزار گردید.



1398/04/01
15:30:14
5.0 / 5
1481
تگهای خبر: ترانه , جشنواره , ساز , نمایش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴