نمایش پشت تابلوی ون گوگ برای نخستین بار!

نمایش پشت تابلوی ون گوگ برای نخستین بار!

سایت رسمی سیامك یزدانجو: موزه « ون گوگ» در نمایشگاه جدید خود به نام «ون گوگ و گل های آفتاب گردان» در اقدامی غیرمعمول فرصت بازدید از پشت تابلو نقاشی « گل های آفتاب گردان» را برای بازدیدكنندگان فراهم نموده است.


به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از ایسنا و به نقل از آرت نت نیوز، تابلو نقاشی «گل های آفتابگردان» اثر « ونسان ون گوگ» كه در سال ۱۸۸۹ خلق شد، مشهورترین اثر این هنرمند در موزه آمستردام شمرده می شود. در حقیقت این تابلو نقاشی از چنان محبوبیتی در میان مردم برخوردار می باشد كه امكان جدا كردن آن از روی دیوارهای گالری برای انجام مطالعات تا دهه های متوالی وجود نداشت. اما حالا به لطف پیشرفت تكنولوژی، كارشناسان توانستند تحقیقات خودرا در همین گالری انجام دهند. بدین سبب یك تیم متشكل از تاریخ دانان هنری و كارشناسان بازسازی آثار هنری نتایج مطالعات خودرا در نمایشگاهی ویژه ارائه می دهند. این نمایشگاه با عنوان «ون گوگ و گل های آفتاب گردان» از بیست و یكم همین ماه تا یكم سپتامبر فعالیت دارد.
نمایشگاه «ون گوگ و گل های آفتاب گردان» این دفعه تكه چوبی كه برای بسط دادن فضای بوم به آن اضافه شده است را به نمایش عموم می گذارد.
تحقیقات كارشناسان نشان داده است این تكه چوب توسط خود « ون گوگ» به بوم اضافه شده است؛ چونكه نحوه رنگ آمیزی این بخش با سایر قسمت های بوم تفاوت ندارد.
اما این تكه چوب اضافه شده حقایق عجیبی از گذشته این تابلو نقاشی بیان می كند و این تاریخچه مستقیما به نحوه بازسازی آن در گذشته بازمی گردد. این تكه چوب اضافه شده در سال ۱۹۶۱ توسط یك كارشناس آثار هنری از تابلو جدا شد و بعدها توسط سه پیچ بزرگ باردیگر متصل شد كه این امر سبب آزار دیدن تابلو نقاشی و واضح تر شدن مرز بین این تكه چوب و تابلو نقاشی شد.


كشف شواهد غیرعادی در تابلوهای نقاشی «ون گوگ» چیز عجیبی نیست. این دفعه كارشناسان دو اثر انگشت این هنرمند را بر روی گلبرگ های این نقاشی جایی كه « ون گوگ» تكه چوبی را به بوم اضافه كرده بود، كشف كرده اند.
سال قبل نیز پژوهشگران بلژیكی و هلندی نتایج پژوهش دوساله خودرا اعلام نمودند.
آنان معقدند، این نقاش نامدار هلندی از تكنیكی جالب بهره برده كه در آن رنگ گلبرگ ها و ساقه های آفتابگردان به تدریج و در طول سال ها از زرد به رنگ زیتونی ـ قهوه ای تغییر شكل داده و ظاهری پژمرده به نقاشی می دهد.
برمبنای نتایج حاصل از این بررسی، «ون گوگ» در این نقاشی ها از دو تونالیته متفاوت رنگ زرد بهره برده كه یكی از آنها در مقابل نور آفتاب دوام و استقامت كمتری دارد و به تدریج رنگ خودرا از دست می دهد.




چندی قبل نیز موزه «ون گوگ» جابه جایی این تابلو نقاشی را ممنوع كرد. برمبنای تحقیقات این موزه، لایه های زیرین نقاشی و رنگ های آن در وضعیت ثابت اما در مقابل هرگونه لرزش و تغییرات آب و هوایی بسیار حساس هستند. بنا بر این بسیار مهم می باشد كه نقاشی تا جایی كه امكان دارد جابه جا نشود و در یك وضعیت آب و هوایی پایدار به معرض نمایش گذاشته شود.
موزه آمستردام محل نگهداری بزرگترین مجموعه آثار این نقاش نامدار هلندی است. این موزه شش سال پیش میزان نور گالری های خودرا كم كرد تا شرایط بهتری برای حفظ و نگهداری ۲۰۰ نقاشی و ۴۰۰ طراحی ایجاد كند.
اثر «گل های آفتابگردان» در طول تاریخ ۴۶ ساله اقامتش در موزه ون گوگ تنها شش بار جا به جا شده كه آخرین بار به سال ۲۰۱۴ برمی گردد؛ زمانی كه در گالری ملی لندن به معرض نمایش گذاشته شد.
این موزه ۲۲ اثر دیگر كه اغلب آنها به ندرت به معرض نمایش گذاشته شده اند را در كنار تابلو نقاشی « گل های آفتاب گردان» به نمایش می گذارد كه از بین آنها می توان به « خانه زرد» (۱۸۸۸) اشاره نمود.
«ونسان ون گوگ» نقاش نامدار هلندی بااینكه در زمان حیاتش در گمنامی كامل به سر برد، اما حالا بعنوان یكی از تأثیرگذارترین نقاشان پساامپرسیونیسم شناخته می شود. وی در ۳۰ مارس ۱۸۵۳ در ایالت برابانت هلند نزدیك مرز بلژیك به دنیا آمد. وی فعالیت هنری خودرا بعنوان طراح و نقاش از سال ۱۸۸۰ و در سن ۲۷ سالگی شروع كرد. بعضی از مشهورترین كارهای وی در سه سال پایانی عمرش خلق شدند.
او فقط در دو ماه پایانی عمرش، ۹۰ نقاشی از خود باقی گذاشت. خالق «شب های پرستاره» و «گل های آفتابگردان» در ۲۹ جولای ۱۸۹۰ در سن ۳۷ سالگی در بین كشتزارها بر اثر شلیك گلوله ای به سینه اش درگذشت.




منبع:

1398/04/03
14:21:28
5.0 / 5
1532
تگهای خبر: ساز , نمایش , نمایشگاه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴