مجسمه های هنرمند ایرانی در بینال ونیز

مجسمه های هنرمند ایرانی در بینال ونیز

سایت رسمی سیامك یزدانجو: مسعود اخوان جم ـ هنرمند ایرانی ـ با دو مجسمه در پنجاه و هشتمین بینال ونیز شركت كرده است.


به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از ایسنا، این دو مجسمه دارای آلیاژی ضدزنگ هستند كه دو برابر فولاد استواری دارد و یكی از مقاوم ترین آلیاژهای عصر جدید محسوب می شود. نوع برش كه ماده را در خدمت معنایی اجتماعی و اساطیری ایرانی درآورده، از دلیلهای جلب توجه مخاطبان بینال ونیز بوده است.
دو مجسمه اخوان جم «معضل انسان» و «دگرگونی» نام دارند كه یكی رویكرد نقد اجتماعی و دیگری برمبنای اساطیر ایرانی خلق شده است و هر دو كنار هم در ورودی باغی در جیاردینی مارینارِسا در ۱۱ مه به نمایش درآمده اند.
مجسمه معضل انسان در ابعاد ۴۰۰ در ۲۴۶ سانتی متر با وزن ۸۰۰ كیلوگرم به شكل تندیس چهره یك انسان با یك جفت بال است، یك بال فرشته و دیگر شبیه به خفاش.
این هنرمند درباره این اثر اظهار داشت: «من می خواستم مخاطب را بر سر دوراهی قرار دهم، دو مسیری كه بطور روزانه با آن مواجهیم؛ نشان گذاری خوب و بد. این راه های تعیین كننده است كه ما و دنیا را می سازد.
اما مجسمه دگرگونی با ابعاد ۲۰۷ در ۸۰ سانتیمتر، گویی در نقش یك یادآور عمل می كند. اظهار نظر اخوان جم در مورد این مساله به شكل یك تندیس با نماد سه گانه متشكل از گاو نر، فیل و گوزن، با هم پوشانی نقاط قوت هر یك از این نمادهاست كه از آثار اسطوره ای هخامنشیان و ایران باستان الهام گرفته شده است.
این دومین دوره پی در پی است كه اخوان جم با دو مجسمه در پاویون (سازه ساده و مستقل) بنیاد «جی ِای ِای» در بینال ونیز حضور دارد؛ بنیادی كه اخیرا به «ای سی سی» تغییر نام داده و زیر لوگوی مركز فرهنگی اروپایی ایتالیا، فعالیت های فرهنگی هنری می كند.
بنیاد «ای سی سی» یك سازمان غیرانتفاعی اروپایی است. این بنیاد اعلام نموده با هدف افزایش آگاهی درباره تم های فلسفی در هنر معاصر خصوصاً زمان، فضا و وجود این پاویون را برپا كرده و در همین راستا آثاری شاخص در گستره بین الملل گردهم آورده است.
در یكی از نوشتارهای این بنیاد درباره مجسمه های اخوان جم كه در نشریات اروپایی انتشار یافته، نوشته شده است: «فراز و نشیب ها و كش و قوس های زندگی مدت های مدیدی یك منبع الهام برای مجسمه ساز ایرانی، مسعود اخوان جم است كه می توانیم بطور منظم در كارهای او ببینیم. پرسش های جستجوگرانه و عمیق او درباره انسان در همین دو مجسمه در ونیز پیش روی ماست.»


اخوان جم در كنار اثر «معضل انسان»


منبع:

1398/04/10
20:11:40
5.0 / 5
1488
تگهای خبر: ساز , نمایش , هنر , هنرمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴