در هم اندیشی هنرهای شهری مطرح شد؛

ارائه جزئیات سمپوزیوم مجسمه مفاخر، چگونه از آشفتگی بصری رها شویم

ارائه جزئیات سمپوزیوم مجسمه مفاخر، چگونه از آشفتگی بصری رها شویم

سایت رسمی سیامك یزدانجو: سیدمجتبی موسوی از طریق اندازی موزه یا باغ پرتره، مختص به مجسمه های مفاخر معاصر ایران و پیدا كردن محلی برای این موزه آگاهی داد.



به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از مهر، نشست هم اندیشی هنرهای شهری در تهران با رویكرد دومین سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران با حضور سیدمجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی چهارشنبه ۱۲ تیرماه در عمارت عین الدوله نگارخانه برگ اجرا شد.
موسوی در ابتدای این هم اندیشی كه با حضور خبرنگاران تخصصی هنر برگزار شد، گزارشی از فعالیت های اخیر سازمان زیباسازی ارائه كرد و به سمپوزیوم های مجسمه سازی كه مدل هایی از آن در دنیا نیز برگزار می شود، اشاره نمود.
وی اشاره كرد: بعضی از این سمپوزیوم ها برمبنای مطالبات هنرمندان برگزار شده است اما نهمین سمپوزیوم مجسمه سازی برگزار می شود و دومین سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران نیز در حال برگزاری است.
موسوی درباره نقاشی دیواری نیز اظهار داشت: با این رویكرد كه فرهنگ ارزشی انقلاب اسلامی را به مردم و نسل جدید منتقل نماییم بنا داریم نقاشی های دیواری با رویكرد شهدا را سامان دهیم. همین طور از آثار پیشگامان نقاشی معاصر كشور نیز برای دیوارنگاره های شهری بهره گرفتیم كه رو به افزایش است. پنجمین دوسالانه دیوارنگاری شهری تهران را نیز در پاییز یا زمستان ۹۸ برگزار خواهیم كرد.
در ادامه خبرنگاران هنری انتقادات و پیشنهاداتی را نسبت به آشفتگی معماری شهری، اجرای هنرهای شهری همچون اجرای بی كیفیت مجسمه های شهری؛ به نحوی كه در چند سال اخیر هیچ كدام از مجسمه های شهری به كارت پستالی برای گردشگر ها و گردشگرها تبدیل نشده است، بی سامان بودن نقاشی های دیواری و اینكه نقاشی های شهری حال مردم تهران را خوب نمی كند، استفاده از طراحی های شهری با تم خاكستری و تیره، استفاده از تصاویر شهدا و افراد موثر به اندازه، جانمایی تخم مرغ هایی كه جلوه بصری مناسب ندارد، جانمایی غلط و شلخته بیلبوردهای شهری و رابطه ضعیف سازمان زیباسازی با سینما به منظور به كارگیری نماهای زیبا در فیلم ها مطرح نمودند.
معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی نیز به فراخور موضوعات و رویكردهای مطرح شده، مباحثی را بیان نمود.
موسوی همین طور درباره نگهداری برخی مجسمه هایی كه در شهر جانمایی شده اند، از طریق اندازی موزه یا باغ پرتره مختص به مجسمه های مفاخر معاصر ایران آگاهی داد و اظهار داشت: به دنبال پیدا كردن محلی مناسب برای موزه مجسمه هستیم و در نظر داریم مجسمه امیركبیر، فردوسی و مجسمه هایی نظیر اینها را به این موزه انتقال دهیم و مجسمه ای فیك از آنها جایگزین نماییم تا اصل مجسمه ها در آلودگی هوای تهران خراب نشوند. خروجی سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران نیز در این موزه یا باغ پرتره جانمایی خواهند شد.
وی درباره سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران توضیح داد: نخستین دوره این سمپوزیوم سال ۹۶ در محل خانه شاعران ایران انجام شد كه به پرتره شاعران معاصر اختصاص داشت و سردیس ۱۵ شاعر هم در همان محل و در چارچوب سمپوزیوم ساخته و بعد آثار تبدیل به برنز و در همان محل نصب شدند كه هم اكنون محوطه خانه شاعران، باغ مجسمه شعرا را در خودش دارد.
موسوی درانتها بیان كرد: ۲۶ مجسمه ساز برای حضور در این سمپوزیوم انتخاب شدند و هر هنرمند یك پرتره را خواهد ساخت. ۲۶ شخصیت هنری به سختی از بین مفاخر انتخاب شده اند و این درحالی است كه تعداد مفاخر خیلی بیشتر از این تعداد بود. این مفاخر از رشته های گرافیك، نقاشی، سفال، مجسمه سازی، سینما و … انتخاب شده اند.
سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران از ۱۰ تیرماه در عمارت عین الدوله در حال برگزاری است و تا ۱۷ تیر ادامه خواهد داشت.


منبع:

1398/04/14
16:05:40
5.0 / 5
1348
تگهای خبر: ساز , شعر , هنر , هنرمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳