یك هنرمند نقاش:

وضعیت فروش آثار هنری چندان رضایت بخش نیست

وضعیت فروش آثار هنری چندان رضایت بخش نیست

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو یك هنرمند نقاش با تاكید بر اینكه جای خالی فرهنگ خرید آثار هنری در آذربایجان شرقی احساس می شود و باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: شاید «تابلو فرش» انتخاب اهالی تبریز بین یك اثر هنری و یك تابلو فرش باشد.


یعقوب مشفقی فر در گفت و گو با ایسنا با بیان این كه هر انسانی برای امرار معاش خود، نیاز به درآمد داشته و اگر درآمد با دخل و خرجش هم خوانی نداشته باشد، اساسا در امور زندگی اش با مشكل مواجه خواهد شد، اضافه كرد: هنرمندان نیز در صورت تامین نشدن معیشت خود گرفتار مشكل می شوند.
وی با اشاره به رونق كار هنرمندان به واسطه مردم، ارگان ها، نهادها و... اظهار داشت: اساسا داشتن درآمد خوب هنرمندان را تشویق كرده و این قشر می تواند با انگیزه تر و خلاق تر جامعه را به سمت داشتن سواد بصری بالا سوق دهد و در نهایت شاهد پویایی جامعه خواهیم شد.
این هنرمند با بیان این كه وضعیت فروش آثار هنری در تبریز چندان رضایت بخش نیست و این مساله دلیلهای خاص خود (وضعیت معیشت مردم، تحریم ها، وضعیت اقتصادی و... ) را دارد، اضافه كرد: در این شرایط، شاید تعداد اندكی از هنرمندان به واسطه ارتباطات خود یا به واسطه انعطاف پذیری در معامله، می توانند آثارشان را در تبریز یا سایر نقاط به فروش برسانند؛ تعدادی كلكسیونر نیز در تبریز وجود دارد كه با عنایت به وضعیت كشور و اوضاع هنرمندان، می كوشند با نازل ترین قیمت، آثار هنری را از دست هنرمندان بربایند.
وی با بیان این كه برگزاری اكسپو تبریز كار بسیار پسندیده ای بوده و در جای خود فعالیت هوشمندانه ای است، اظهار نمود: اكسپو می تواند در پروسه اجراء تاثیرات زیادی در سطح شهر، جامعه، حتی در میان هنرمندان بگذارد، به شرطی كه اصحاب هنر، هنرمندان، جامعه دست در دست هم دهند تا این فرایند، بهتر و منسجم تر از دوره های قبل اجرا شود.
وی تشریح كرد: اكسپو تبریز هم مانند هر حركتی دارای نقاط قوت و ضعف است، اما باید كوشش كرد نقاط ضعف را بر طرف كرده و نقاط قوت را تقویت كرد.
مشفقی فر با تاكید بر اهمیت تبلیغات در برگزاری اكسپو تبریز، اضافه كرد: تبلیغات در زمان حاضر یكی از ابزارهای مهم و موثر در اذهان عمومی است كه دست اندركاران اكسپو باید نگاه ویژه ای به آن داشته باشند؛ چونكه با تبلیغات وسیع، سنجیده و حساب شده می توان سطح اكسپو تبریز را ارتقا داد و درآمدزایی كرد، بدین جهت با عنایت به این كه برخی از دوستان از بابت عدم اطلاع از برگزاری دوره اول و دوم اكسپو گله مند بودند، توجه به تبلیغات و اطلاع رسانی در این رابطه بسیار اهمیت دارد.
وی با تاكید بر انتخاب آثار باكیفیت در اكسپو، اشاره كرد: آثار خوب و باكیفیت سطح اكسپو را بالا برده و انعكاس خوبی هم در رسانه های ملی خواهد داشت؛ همین طور تاثیر آن هم در جامعه بیشتر به چشم می‎آید و بی تاثیر در فروش آن نخواهد بود.
این هنرمند نقاش با بیان این كه هنرمندان با همكاری و همدلی بیشتر می توانند زمینه رشد فكری جامعه و تغییر در نگرش ها را بوجود بیاورند، اضافه كرد: تغییر در نگرش ها موجب سوق دادن افراد به سمت هنر واقعی می شود.
وی با بیان این كه برخلاف دوره های گذشته، در اكسپو چهارم قسمتی از كار بر عهده گالری دارها بوده و به صورتی تقسیم كار شده است، اشاره كرد: مواردی چون داوری تك نفره در بخش های مختلف نمایشگاه، نوع افتتاحیه و اختتامیه، كوچك بودن فضای افتتاحیه، نحوه دعوت هنرمندان، مدعوین و تبلیغات كم رنگ و... همچون مواردی است برگزاركنندگان اكسپو باید بدان توجه نمایند.
مشفقی فر در بخش دیگری از سخنانش به توجه بیشتر به هنرمندان بومی در اكسپوی تبریز اشاره نمود و اضافه كرد: باید برای هنرمندان بومی اهمیت بسیاری قائل شویم و اگر هنرمندان تبریز از اكسپو استقبال نمی كنند، باید لطمه شناسی شود؛ چونكه تبریز قطب هنر منطقه شمال كشور بوده و هنرمندان مطرح بسیاری را به جامعه تحویل داده است؛ اما در كنار توجه به هنرمندان بومی، از حضور هنرمندان سایر استان ها نیز باید استقبال شود.
وی تصریح كرد: برای فروش بیشتر در اكسپوی تبریز باید جذب اسپانسرهای قوی، تبلیغات وسیع و حرفه ای در كشور، برگزاری نشست های هنری و نقد اكسپو را مورد توجه قرار داده و همین طور از هنرشناسان، دوست داران هنر، كلكسیون دارها و آن هایی كه به اصطلاح دستشان به دهنشان می رسد، دعوت كرد.
یعقوب مشفقی فر به مدت ۴۰ سال است كه در رشته نقاشی و خط مشغول فعالیت بوده و به مدت ۲۵ سال نیز به صورت آكادمیك آموزش می دهد؛ او حضور پررنگی در نمایشگاه های معتبر كشور و جشنواره ها داشته و همین طور در حوزه داوری در جشنواره ها و نویسندگی در حوزه هنر نیز فعالیت هایی داشته است.




منبع:

1398/06/24
16:58:25
5.0 / 5
1417
تگهای خبر: آموزش , جشنواره , نمایش , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴