رضا خسروی با مهر مطرح كرد؛

روایتی از ساخت موسیقی مرضیه، وقتی رنگ موسیقی تغییر می كند

روایتی از ساخت موسیقی مرضیه، وقتی رنگ موسیقی تغییر می كند

سایت رسمی سیامك یزدانجو: آهنگساز سریال تلویزیونی مرضیه كه این روزها به كارگردانی فلورا سام از شبكه دو سیما در حال پخش است از تلاش خود برای ساخت یك موسیقی متفاوت برای یك سریال چند وجهی سخن گفت.



رضا خسروی آهنگساز سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نحوه ساخت موسیقی متن سریال «مرضیه» توضیح داد: موسیقی سریال «مرضیه» از نظر سازبندی و رنگ آمیزی موسیقایی شامل دو فصل مجزاست. در این چارچوب طی پنج قسمت اول سریال كه به صورتی فصل اول سریال محسوب شده و دربرگیرنده فضایی رومانتیك، عاشقانه و مذهبی است، سعی كردیم روایت موسیقایی را با گیتار كلاسیك و كمانچه در تلفیق با اركستر سازهای زهی طراحی نماییم.
وی اضافه كرد: از فصل دوم هم كه شامل ۱۰ قسمت پایانی است، همزمان با تغییر محتوای سریال به معمایی - پلیسی كه پیگیر یك اختلاس بزرگ است، رنگ موسیقی و سازها نیز تغییر كرده و گیتار الكتریك و كلارینت با تلفیق موسیقی الكترونیك و اركستر سازهای زهی ادامه موسیقی این سریال را اجرا می كنند. بطور كلی می توان گفت تم اصلی موسیقی این سریال از دو بخش تشكیل شده كه هر دو بخش در تیتراژ آغاز سریال به كار گرفته شده است.
آهنگساز سریال مرضیه درباره این تم ها اظهار داشت: بخش نخست این تم كه اجرای آن با ساز كمانچه و بعد از آن با اركستر سازهای زهی همراه بوده روایت گر عاشقانه های مرضیه و بخش دوم كه با سلو ویولنسل و سپس اركستر سازهای زهی و سازهای كوبه ای اجرا شده به امید، حماسه و مبارزه مرضیه برای رسیدن به هدفش در طول سریال اشاره دارد. كه امیدوارم توانسته باشیم در ترسیم موسیقایی این فضا و تاثیر آن روی مخاطب كار خودرا درست انجام دهیم.

سریال مرضیه به كارگردانی فلورا سام و تهیه كنندگی مجید اوجی در ۱۵ قسمت از شبكه دو سیما پخش می شود. «مرضیه» یك ملودرام خانوادگی پیرامون مساله مهم انتخاب است.
در خلاصه داستان این سریال آمده: مرضیه در تعارض كار و مذهب مجبور به انتخاب می شود. انتخاب این مسیر اتفاقات جدیدی را برایش رقم می زند.
رضا خسروی همچون هنرمندان فعال حوزه آهنگسازی است كه آموزه های خودرا بعد از دریافت مدرك كارشناسی ارشد در رشته موسیقی نزد هنرمندانی چون محسن الهامیان، علیرضا مشایخی، وارطان ساهاكیان، درویش رضا منظمی و حمید دیبازر فرا گرفته است. او طی سال های اخیر فعالیت های مختلفی را در عرصه آهنگسازی سریال انجام داده است كه از آن جمله می توان به سریال های «سی امین روز» به كارگردانی جواد افشار، «مهمانان ویژه» به كارگردانی سید جواد رضویان، «دیگری» به كارگردانی احمد كاوری و تعدادی دیگر اشاره نمود.
وی تابحال همین طور آهنگسازی بیشتر از ۷۰ اثر سینمایی و تلویزیونی همچون «به وقت خماری» به كارگردانی محمد حسین لطیفی، «قصه دل ها» به كارگردانی هوشنگ درویش پور، «چراغی در مه» به كارگردانی پناه برخدا رضایی، «گروه آلما» به كارگردانی عباس مرادیان و تعدادی دیگر را نیز انجام داده است. آهنگسازی چندین فیلم تلویزیونی همچون «راه و رسم سفر» به كارگردانی حمید نعمت الله، «شاخ به شاخ» به كارگردانی سعید آقاخانی، «تی تی» به كارگردانی حسینعلی لیالستانی، «شاید رسیده باشی» به كارگردانی محمدرضا آهنج، «باغبان» به كارگردانی علی شاه حاتمی، «كیلومتر ۱۴» به كارگردانی جواد افشار، «مهربانو» به كارگردانی حبیب الله بهمنی، «قاصد» به كارگردانی اسماعیل فلاح پور، «پولكی» به كارگردانی حسین تبریزی، «شاعر و برادر» به كارگردانی عباس مرادیان، «چند روز مانده به عید» به كارگردانی حسین سحرخیز نیز جزو دیگر فعالیت های خسروی در عرصه آهنگسازی است.


منبع:

1398/06/30
15:06:03
5.0 / 5
2025
تگهای خبر: آهنگ , ساز , گیتار , موسیقی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵