بازخوانی یك پرونده ناتمام به بهانه مرگ مسعود عربشاهی

سرنوشت غم انگیز یك اثر هنری پس از مرگ هنرمند

سرنوشت غم انگیز یك اثر هنری پس از مرگ هنرمند

سایت رسمی سیامك یزدانجو: بیشتر از 10 سال پیش اثر نقش برجسته زنده یاد مسعود عربشاهی از روی دیوار پارك طالقاتی تخریب و سپس ناپدید شد؛ پرونده ای كه هیچ گاه سرنوشت آن مشخص نشد و تكه های این اثر كه از نظر هنری و مالی دارای ارزش بالایی بود نیز دیگر یافت نشد.


بهار سال ۸۵ نقش برجسته های دیواری زنده یاد مسعود عربشاهی از دیوارهایی پارك طالقانی در بزرگراه حقانی تهران جدا شدند. این نقش برجسته را عربشاهی به سفارش شهرداری منطقه ۳ تهران با تلاشی هفت ماهه‏، برگرفته از هنر بنیادین ایران طراحی و اجرا كرده بود.
این در شرایطی است كه پس از گذشت مدت زمانی از نصب، بخش های زیادی از این اثر از دیوار جدا و مفقود شدند. عربشاهی آن زمان در گفت وگویی با خبرنگار ایسنا گفته بود كه نمی داند چه كسی و به چه دلیلی این اثر را تخریب كرده است و ترجیح می دهد در این زمینه سكوت كند.
سازمان زیباسازی شهر تهران نیز در اولین پیگیری ها ابراز بی اطلاعی و بعد از بررسی ها اعلام نمود كه جدا شدن نقش برجسته های زنده یاد عربشاهی از دیوارهای شهر، در نتیجه سرقت بوده و این آثار به هر شكل و در هر جایی عرضه شوند، مسروقه به حساب می آیند. این درحالی است كه مدتی بعد به نقل از شهردار وقت منطقه ۳ تهران اعلام گردید كه تكه های نقش برجسته مسعود عربشاهی به سبب احتمال ریزش از طرف سازمان مهندسی و عمران شهر تهران جمع آوری شده است.
حالا نیز با وجود گذشت بیشتر از ۱۰ سال از این جریان و درگذشت مسعود عربشاهی، هنوز سرنوشت این اثر معین نمی باشد.
حامد مقدم، از نزدیكان و دستیار زنده یاد مسعود عربشاهی درباره ی سرگذشت و سرنوشت اثر برجسته این هنرمند مرحوم به ایسنا می گوید: در دوره ای كه آقای كرباسچی شهردار تهران بود، با آقای عربشاهی قراردادی بسته شد كه ایشان نقش برجسته ای را روی دیوار پارك طالقانی در بزرگراه حقانی كار كنند. آقای عربشاهی هم به سختی این پروژه را به انتها رساند؛ چونكه پروژه سنگینی بود و باید از ابزار خاصی برای نگه داشتن بتن روی دیوار استفاده می شد.
پس از مدتی قسمتی از این طرح ها به مرور جدا شدند و در نهایت طی یك شب همه اثر را جمع كردند و بردند. نخستین كسی كه این مساله را به آقای عربشاهی اطلاع داده بود، آقای عطا امیدوار (عكاس و معمار) بود كه به آقای عربشاهی گفته بود دارند طرح شما را تخریب می كنند، چونكه از پشت اثر مقدار زیادی آب رد می شود؛ آقای عربشاهی هم گفته بودند آن كاری كه من ساخته ام به همین راحتی تخریب نمی گردد، مگر آنكه بخواهند آنرا تخریب كنند.
مقدم با اشاره به اینكه «اثر نقش برجسته زنده یاد عربشاهی دارای ارزش زیادی بود»، خاطرنشان می كند: آن زمان برخی می گفتند كه این طرح ها را به صورت تكه تكه جدا كرده اند كه یا از كشور خارج كنند یا اینكه به كلكسیونرها بفروشند. به هر حال برداشتن و جمع آوری آن اثر كار ساده ای نبود. زمان اجرای پروژه تیم عظیمی آنجا كار می كردند و یك تیم قوی همانند تیم ساختمان سازی در اختیار آقای عربشاهی قرار داشت و طبیعتا برداشته شدن آن هم نمی تواند كار فردی بوده باشد و باید سازمان یا نهادی از این اقدام پشتیبانی می كرده است.
وی همینطور بیان می كند: برخی آن زمان عنوان كردند كه این كار امكان دارد از طرف شهرداری انجام گرفته شده باشد. شاید این اثر برای مدیران وقت قابل درك نبوده است. چون در دوره قبل (كرباسچی) به ایشان اعتماد داشتند و در دوره بعدی مدیریت شهرداری (احمدی نژاد) اثر از روی دیوار برداشته شده بود. البته آن زمان عنوان كردند كه چون قسمتی از كار تخریب شده، مجبور شده اند باقی آنرا نیز بردارند. این در شرایطی است كه با عنایت به تحصیلات آقای عربشاهی كه معماری و شهرسازی بوده است، برای اجرای این پروژه تحقیقات زیادی درباره بستر و تجهیزات كار انجام شده بود تا این تابلوی حجمی به خوبی روی دیوار نگه داشته شود.
مقدم در پاسخ به این پرسش كه آیا این مساله به صورت رسمی از طرف آقای عربشاهی پیگیری شد؟، توضیح می دهد: از سمت آقای عربشاهی پیگیری نشد، چون اهل شكایت نبودند؛ البته كه از وقوع این دست از اتفاقات دلخور می شدند. حتی در جریان دیگری در زمان بازسازی مجلس، با بعضی از كارهای ایشان برای كارگران سقف زده بودند. آقای عربشاهی از این جریان ها ناراحت بودند، نه اهل مصاحبه بودند و نه شكایت كردن.
او یادآور می شود: حدود دو سال پیش نیز از طرف سازمان زیباسازی شهرداری با آقای عربشاهی تماس گرفتند و گفتند كه می خواهند این دیوار را احیا كنند و یادآور شدند كه تكه هایی از اثر قبلی نیز در انبار شهرداری موجود است و وقتی كه تا مذاكره پیش رفتیم متوجه شدیم كه چیز خاصی باقی نماده است و در واقع می خواستند كه آقای عربشاهی باردیگر پروژه ای را در این نقطه اجرا كنند كه آقای عربشاهی قبول نكردند؛ چونكه نه از نظر فیریكی دیگر امكان انجام چنین كاری را داشتند و هم اینكه گفتند من یك كاری را انجام و تحویل دادم و شما آنرا حفظ نكردید و دیگر نمی توانم آنرا انجام دهم.




منبع:

1398/07/01
15:33:08
5.0 / 5
1507
تگهای خبر: ساز , هنر , هنرمند , هنری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵