رونمایی از تابلوی رستاخیز زیبایی در جمع نوجوانان

رونمایی از تابلوی رستاخیز زیبایی در جمع نوجوانان

سایت رسمی سیامك یزدانجو: مراسم رونمایی از تابلو عاشورایی مهدی فرخی در نخستین روز از هفته ملی كودك در بین تعدادی از تصویرگران نوجوان اجرا شد.


به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از ایسنا و به نقل از اداره كل روابط عمومی و امور بین الملل كانون، آیین رونمایی از تابلو «رستاخیز زیبایی» اثر مهدی فرخی با سوژه شهادت حضرت علی اصغر(ع) و با حضور محمدرضا زمردیان (معاون فرهنگی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان)، سردار مرتضی طلایی، افسون امینی (مدیركل آفرینش های فرهنگی)، مرتضی نظری (مدیركل كانون استان تهران)، سعید غلامی (هنرمند) و تعدادی از نوجوانان علاقه مند به تصویرسازی بعدازظهر روز شنبه (۱۳ مهر ماه) در نگارخانه شهید محمدطاها اقدامی در مركز آفرینش های فرهنگی هنری كانون انجام شد.
در این مراسم پس از قرائت قرآن دو نوجوان درباره نقاشی عاشورایی صحبت كردند. در ادامه مهدی فرخی در سخنانی اظهار نمود: قبل از این برای بزرگ سالان در ارتباط با دوده كار كرده بودم، ولی همیشه دغدغه خلق اثر در این زمینه برای كودكان داشتم و فكر می كنم با «رستاخیز زیبایی» یك مفهوم عظیم را خلق كردم.
او درباره اینكه چرا به سراغ طاووس در این تصویرسازی رفته است، توضیح داد: روایت های خیلی از عاشورا وجود داشت، اما من می خواستم اثری خلق كنم كه با روح و روان بچه ها ارتباط برقرار كند. بدین سبب به نمادها و سمبل های عاشورا رسیدم. روایتی كه می گوید امام حسین(ع) پس از شهادت حضرت علی اصغر(ع) خونی كه از گلوی او می آید را به آسمان می افشاند، ولی این خون به زمین بازنمی گردد و در پشت سر حضرت، طاووسی از نور پدیدار می شود. این ها تمثیل هایی هستند كه از آنها در نقاشی «رستاخیز زیبایی» استفاده شده تا برای بچه ها قابل فهم تر باشد.
فرخی با اشاره به این كه در زمان خلق این اثر حال و هوای معنوی داشته، آرزو كرد كه «رستاخیز زیبایی» بر بچه ها تاثیر بگذارد و تصریح كرد: چون تصویرسازی حافظه تصویری بچه ها را شكل می دهد، نقش مهمی در كسب اطلاعات برای آنها دارد. در تمام دنیا بیشترین سرمایه گذاری در دوران كودكی و نوجوانی در زمینه تصویرسازی صورت می گیرد. امیدوار هستم این تصویرسازی به معرفی بیشتر فرهنگ عاشورایی به بچه ها كمك نماید.
فرخی اصرار كرد كه اثر «رستاخیز زیبایی» روایت گر نیست و با ایجاد مفهوم، ذهن كودك را وادار به تفكر و تامل می كند كه در نهایت تلاش كودكان برای درك این تصویر منجر به ماندگاری آن در ذهن شان می شود.
سپس با حضور محمدرضا زمردیان (معاون فرهنگی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان)، سردار مرتضی طلایی، افسون امینی (مدیركل آفرینش فرهنگی) و سعید غلامی از تابلوی سه تكه ای «رستاخیز زیبایی» در ابعاد ۳۵۰*۱۵۰ سانتی متر با تكنیك اكریلیك روی بوم رونمایی گردید.
همین طور سعید غلامی، هنرمند مدرس كه در آیین رونمایی «رستاخیز زیبایی» حضور داشت درباره این تصویرسازی اظهار نمود: این كار جزو كارهای نگارگری با فرم انتزاعی شمرده می شود. بچه ها به نقاشی با فرم انتزاعی بیشتر علاقه دارند و این نوع نقاشی برایشان قابل فهم تر است. همین طور در این كار از نقش های ایرانی و اسلامی خودمان استفاده شده است كه از این نظر هم كار بسیار موفق است. چون باید بچه ها را با نگاره های خودمان آشنا نماییم تا سمت و سو پیدا كنند.
غلامی توجه به كودكان را مختص یك هفته ندانست و اشاره كرد: ما در كسوت معلم، كودكان را به معنای عام نمی بینیم. شاید آنان از نظر جثه از ما كوچك تر باشند، ولی از نظر شناخت چیزی از ما كمتر ندارند. حتی شاید بسیار ساده تر و روان تر از ما بزرگ ترها احساس شان را بیان كنند. این هفته فقط موجب می شود به آنان توجه ویژه ای داشته باشیم ولی توجه به كودكان نمی تواند مختص یك هفته باشد. چون آنها سرمایه های ما هستند.
برنامه های هفته ملی كودك در سال ۱۳۹۸ روزهای ۱۳ تا ۱۹ مهر در تهران و سراسر كشور از طرف كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و با مشاركت سازمان ها و نهادهای مختلف برگزار می گردد.




منبع:

1398/07/15
13:48:12
5.0 / 5
1459
تگهای خبر: ساز , هنر , هنرمند , هنری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳