در آستانه اربعین صورت گرفت؛

تشكر موكب داران عراقی از قدردانی موسیقایی ایرانی ها در كربلا

تشكر موكب داران عراقی از قدردانی موسیقایی ایرانی ها در كربلا

سایت رسمی سیامك یزدانجو: یكی از موكب داران عراقی مستقر در راه راه پیمایی زوار اربعین حسینی از استقبال قابل توجه مخاطبان بعد از اجرای ویژه برنامه های موسیقایی توسط هنرمندان ایرانی سخن گفت.



به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از مهر، مركز موسیقی «مأوا» طی روزهای گذشته در طول راه پیمایی زوار اربعین حسینی با اجرای مجدد سرود «خیرالاحباب» آیین تشكر و قدردانی از موكب داران عراقی و خادمان حرم حسینی را برگزار كرده است. سرود «خیرالاحباب» كه در سال های اخیر توسط مركز «مأوا» با همراهی گروه تواشیح «الغدیر» قم به سرپرستی محمدعلی دهدشتی با هدف تشكر و قدردانی از موكب داران مسیر پیاده روی اربعین و خدام الحسین(ع) تولید و مورد استقبال عراقی ها قرار گرفته بود در مراسم پیاده روی امسال به صورت زنده برای موكب داران در حال اجراست. این حركت در چارچوب یك كاروان سرودی به صورت میدانی برای موكب داران عراقی از ۲۰ مهرماه از شهر نجف كار خودرا آغاز نموده و تا ۲۶ مهرماه ادامه خواهد داشت.
كاروان سرودی «خیرالاحباب» به صورت كاملا غیرمنتظره در راه پیاده روی از موكب دارانی كه مشغول خدمت به زوار حسینی هستند، تشكر و قدردانی خواهدنمود. همزمان با این پروژه مجتبی رضوانی مستندساز فعال آثار آیینی- انقلابی نیز فیلم مستند كوتاهی با عنوان «پیشكش ایرانی» با سوژه اجرای قطعه موسیقایی «خیرالاحباب» در موكب های عراقی راه پیمایی اربعین تهیه كرده كه طی روزهای اخیر از شبكه های مختلف تلویزیونی در حال پخش است.
این مجموعه در آستانه اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) با اجرای پروژه نمایشی-موسیقایی «حسین یجمعنا» نیز در محل عمود ۹۷۵ میزبان زوار مسیر بزرگترین اجتماع شیعیان جهان است. این پروژه نمایشی-موسیقایی با عنایت به گسترده شدن رخداد اربعین در همه ابعاد و تمركز بر تنوع حضور مخاطبان مختلف با زبان های مختلف در این راه اجرا می شود. این نوع اجرا تلفیقی از اجرای سرودهای متصل به هم به همراه هنرهای نمایشی و جذابیت های بصری است كه به مدت ۳۰ دقیقه روی صحنه می رود.
پروژه موسیقایی-نمایشی «حسین یجمعنا» عنوان یكی از فعالیت هایی است كه در طول مسیر راه پیمایی زوار اربعین از ساعت ۷ بامداد تا ۲۱ شب در فواصل زمانی معین اجرا می شود. این پروژه در چارچوب چند سرود-نمایش كه هركدام برای خود سناریویی ویژه دارند به زبان های فارسی، عربی و تركی خوانده می شود تا مخاطبان مختلف بتوانند با آن ارتباط برقرار كنند. محور محتوایی اشعار و سرودهای این پروژه درونمایه ای از همدلی و وحدت حول محور عزاداری حضرت امام حسین(ع) و همدلی و وحدت شیعیان در دفاع از مرزهای اعتقادی و میهنی، مقاومت و ایستادگی در مقابل ظلم و همین طور اهمیت جهانی شدن و شناساندن امام حسین(ع) است.
یكی دیگر از برنامه هایی كه در چارچوب «موكب سفیرآفتاب» در عمود ۹۷۵ طراحی شده، در اختیار قرار دادن صحنه اجرا به گروه های سرودی است كه در راه راهپیمایی اربعین حاضر شده اند. عوامل اجرایی «سفیر آفتاب» طی فراخوانی با عنوان سرود نذری از گروه های سرود حاضر در پیاده روی اربعین دعوت كرد تا از ظرفیت مجموعه ماوا در عمود ۹۷۵ برای اجرای سرود استفاده كنند. در بخش هایی از این اجراها نیز قطعه ای هم برای تشكر از خادمان و موكب داران تدارك دیده شده تا خادمانی كه در راه راهپیمایی اربعین زحمت می كشند با این شیوه از آنها قدردانی شود.

«ابوآیه» یكی از موكب داران عراقی مستفر مستقر در راه راه پیمایی زوار اربعین حسینی واقع در طریق «بود» در حدود عمود ۸۰۰ كه همراه با خانواده خود مشغول پذیرایی از زوار حرم اباعبدالله هستتد، از استقبال قابل توجه مخاطبان بعد از اجرای ویژه برنامه های موسیقایی توسط هنرمندان ایران سخن گفت.
این موكب دار عراقی كه همراه با خانوادهاش از ۱۴ روز مانده به ایام اربعین فعالیت هایشان را برای پذیرایی از زوار آغاز نموده اند، در این روزها به پذیرایی در حوزه اسكان و تامین قسمتی از تغذیه زوار را به عهده گرفته اند بطوریكه روزانه میزبان ۱۰۰ زائر در بخش اسكان و پخت ۱۰۰۰ پرس غذا را انجام می دهند.
به گفته ابوآیه او به پول ایران روزانه ۶۰ تا ۶۵ میلیون تومان صرف تامین هزینه های جاری موكب تحت مدیریت خود صرف می كند. این هزینه نیز بوسیله یك صندوق خانوادگی تامین می شود كه هر یك از اعضای فامیل در آن سهیم هستند. شرایطی به بركت نام سید الشهدا همچنان استمرار داشته و در حوزه مالی وی را با مشكل مواجه نكرده است.
اما یكی از نكات جالبی كه توجه ابوآیه و تعدادی دیگر از موكب داران عراقی را به سمت خود جلب كرده اجرای چند برنامه موسیقایی ویژه اربعین توسط مجموعه های مختلف فرهنگی هنری كشورمان همچون مركز موسیقی انقلاب اسلامی ( مأوا) بوده كه امسال با اجرای چند برنامه مختلف همچون سرود «خیرالاحباب» میزبان زوار حضرت سیدالشهداست.
ابوآیه با قدردانی از اجرای چنین پروژه ای موسیقایی – نمایشی در راه راه پیمایی اظهار داشت: واقعا در این مدت شاهد اجراهای عالی و متفاوتی از طرف هنرمندان ایرانی خصوصاً قطعه «خیرالاحباب» بودیم. جالب اینكه ما تابحال چنین گروه هایی را ندیده بودیم و بسیار خوشحالین كه هنرمندان ایرانی كه برادران ما هستند با زبان موسیقی به تشكر و قدردانی از موكب داران عراقی امده و شعرهای خوبی اجرا كردند. برایم جالب توجه تر این بود كه فرزندان من تحت تاثیر این اجراخا اشك می ریختند و به قدری از شعر این قطعه خوششان امده بود كه بارها با آن ارتباط برقرار كردند. به هر حال امیدوارم با انجام چنین كارهای ارزشمندی پروردگار مهربان محبان حسین را زیاد كند.
برای تماشای مستند كوتاه «پیشكش ایرانی» به كارگردانی مجتبی رضوانی اینجا را كلیك كنید.


منبع:

1398/07/26
17:59:03
2.5 / 5
1458
تگهای خبر: ساز , شعر , موسیقی , نمایش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵