نشست جشنواره موسیقی نواحی برگزار شد

تفكر جهانی شدن با یك یا دو گروه خارجی!

تفكر جهانی شدن با یك یا دو گروه خارجی!

سایت رسمی سیامك یزدانجو: متولیان فرهنگی كشور در حالی به شناساندن موسیقی نواحی ما در سطح جهانی می اندیشند كه در دوازدهمین دوره از این جشنواره كه چهار روز دیگر شروع می شود، به صرف حضور یك یا دو گروه خارجی بسنده شده است!


به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از ایسنا، نشست رسانه ای «دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران» یكشنبه (۱۲ آبان ماه) با حضور محمد اله یاری (مدیر كل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جشنواره)، محمدرضا علیزاده (مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان كرمان) و احمد صدری (دبیر علمی) در دفتر موسیقی انجام شد.


هدف صرفا برگزاری جشنواره نیست
در ابتدای این نشست، محمد اله یاری اظهار داشت: جشنواره موسیقی نواحی یكی از سه گانه های جشنواره ملی در كنار جشنواره موسیقی جوان و جشنواره موسیقی فجر است. سوژه موسیقی نواحی با باورهای دینی و اجتماعی پیوند دارد و این وظیفه را بر دوش ما قرار می دهد كه تفكیكی بین این جشنواره با دیگر جشنواره ها داشته باشیم. می خواهیم به حفظ و اشاعه این نوع موسیقی كمك گردد. این جشنواره از پنجشنبه تا یكشنبه برگزار می شود و برای برنامه ریزی های لازم چندین جلسه در تهران و كرمان انجام شد.
اله یاری اشاره كرد: همین طور در جلسات كرمان استاندار استان و مدیریت او حضور داشتند. برای ما جالب بود كه مسوولی در بدنه كار اجرایی باشد. امیدواریم این تلاش ها به توسعه موسیقی نواحی و تكریم بزرگان این سبك كمك نماید. چونكه هدف صرفا برگزاری جشنواره نیست.
در ادامه از مدیر كل دفتر موسیقی خواسته شد كه درباره میزان بازخورد مردم از جشنواره طی سال های گذشته آماری را عرضه نماید كه پاسخ داد: درباره میزان بازخورد مردم در سال های گذشته آمار دقیقی نداریم.
وی همینطور اظهار داشت كه برگزاری جشنواره در دیگر شهرهای ایران باید بررسی شود تا متوجه شویم كه چه سودی برای آن شهر و جشنواره خواهد داشت. در كل ایران تنها تهران نیست.
الهیاری افزود: دستمزد گروه ها افزایش ۵۰ درصدی خواهد داشت، ولی بودجه جشنواره هنوز مشخص نشده است. برای تعیین محل برگزاری جشنواره در سال آینده باید منتظر ماند تا جشنواره تمام شود.



آغاز نخستین گام های گردشگری موسیقی در كرمان
سپس احمد صدری، دبیر علمی دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران نیز در سخنانی درباره تغییرات این جشنواره توضیح داد: جشنواره موسیقی نواحی، هویتی ترین نوع جشنواره موسیقی است و تنها جشنواره ای است كه در سطح ملی در این عرصه انجام می شود. در این دوره بالاترین رده های شهری كرمان در شورای سیاست گذاری حضور داشتند و نوید این را می دهد كه امسال بتوانیم به لحاظ كیفی جشنواره بهتری را برگزار نماییم. نخستین جلسات این جشنواره آذر سال قبل شروع شد و با حضور آقای الهیاری شكل جدی تری پیدا كرد. تصمیم گرفتیم محل برگزاری را تغییر دهیم و با پیگیری های شدید استاندار كرمان بار دیگر اعضای سیاست گذاری قانع شدند جشنواره در كرمان اجرا شود. در سال های گذشته مدیران شهری كرمان حضور نداشتند و مشكلاتی را داشتیم، مثلا در حوزه میراث كمی مشكل داشتیم ولی امسال در دسترس بودند.
او افزود: در این دوره نخستین گام های گردشگری موسیقی در كرمان شروع شد تا به یك مقصد گردشگری موسیقایی تبدیل گردد و در آینده شركت های خصوصی بتوانند اسپانسر جشنواره شوند؛ چون یكی از اشكالات ما میزان بودجه این رویداد است. بنظر می رسد اگر بخش های خصوصی حمایت كنند می توان با وسعت و هنرمندان بیشتری در خدمت عزیزانمان باشیم. شهرداری و اداره كل ارشاد كرمان نیز امسال بطور كامل در این رویداد حضور داشتند. امسال علاوه بر اشخاص حقوقی وجود اشخاص حقیقی مانند علی اكبر شكارچی (آهنگساز و نوازنده) یا محمدرضا درویشی (كارشناس موسیقی) نیز در سیاست گذاری جشنواره به ما كمك كرد.
صدری با اشاره به اینكه محوریت این دوره به منظومه خوانی تغزلی اختصاص داده شده است، اظهار داشت: هدف، دادن تذكری درباره این محتوای موسیقایی بود؛ چون رپرتوار مهمی در موسیقی اقوام است، انواع ملودی و ریتم ها در آن وجود دارد و می تواند كلیت موسیقی یك منطقه را به فرد آموزش دهد. همین طور امسال نفرات اول جشنواره جوان در رده سنی ج حضور خواهند داشت. یكی از نكات دیگری كه در این دوره به آن توجه شد، بخش خاندان های هنر بود. در واقع خاندان هایی كه به صورت چكیده (پدر، پسر و...) كار هستند را روی صحنه خواهیم داشت. حضور بانوان نیز به صورت گروه نوازی یا تركیبی با آقایان حضور بیشتر خواهد شد. همین طور ۳۸ دانشجوی موسیقی شناسی حضور دارند و كارهای پژوهشی در حوزه موسیقی نواحی برای آنها تعریف شده كه انجام خواهند داد.
او افزود: در این دوره نمایشگاهی از سازهای موسیقی اقوام و نمایشگاه عكسی از نوازندگان اقوام را خواهیم داشت كه مسئولیت نمایشگاه را عكاسی در ایلام پذیرفته است و موزه موسیقی كرمان نیز فضایی را برای برگزاری این دو نمایشگاه در اختیار ما قرار داده است. همین طور برگزاری نمایشگاه تخصصی كتاب و سی دی صوتی و تصویری موسیقی نواحی را خواهیم داشت. در مراسم افتتاحیه جشنواره نیز تصمیم داریم از كتاب جشنواره رونمایی نماییم. همین طور جلسات و نشست های پژوهشی را برگزار خواهیم كرد كه محوریت آنها منظومه ها تغزلی خواهد بود.
وی همینطور درباره علت حضور تنها دانشجویان رده سنی ج از جشنواره موسیقی جوان، اظهار داشت: سن این دانشجویان به شكلی است كه می توانند بدون همراه حضور داشته باشند و جشنواره نمی تواند هزینه های همراهان را نیز تقبل كند.



طرح انتقادهایی به حضور دانشجویان در جشنواره
مریم قره سو، سرپرست دانشجویان كارشناسی موسیقی در این جشنواره نیز اظهار داشت: فرهنگ موسیقی ایران به شكل كلی یك فرهنگ شفاهی است. پژوهش و مطالعه این موسیقی انواع سنت های موسیقی را حفظ خواهدنمود. امسال توانستیم این كار را با برخی از دانشجویان موسیقی شناسی دانشگاه تهران و هنر انجام دهیم. این كار كمك می نماید تا خیلی از گونه های موسیقی شناخته شود. رویكرد اول ما قوم نگارانه است تا دانشجویان هر چه را می بینند ثبت كنند و از افرادی كه شركت می كنند بیوگرافی كاملی داشته باشیم.
او تصریح كرد كه تحقیقاتی كه صورت می گیرد در نهایت به نام خود اشخاص منتشر می شود و ما تنها بعنوان سردبیرهای كار نظارت خواهیم داشت.
در این جلسه با عنایت به كمبود بودجه جشنواره انتقادهایی درباره حضور دانشجویان وجود داشت كه قره سو اطمینان داد نتیجه مثبتی حاصل خواهد شد.



برگزاری ۳۰ اجرا در استان كرمان
همین طور محمدرضا علیزاده، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان كرمان نیز در سخنانی با اشاره به اینكه امیدوار است امسال میزبانی خوبی را با تدابیر انجام شده داشته باشند، اظهار داشت: به سبب تنوع اقلیمی كرمان، این تنوع را در موسیقی آن نیز می بینیم. خاصیت شورای سیاست گذاری و تركیب آن از خاصیت های امسال این دوره بود. امسال استان كرمان در كنار این جشنواره است و نه اداره كل ارشاد استان. امسال با حضور استاندار، مدیر كل صدا و سیما، استاندار كرمان و... شورای سیاست گذاری قوی را داشتیم و این خاصیت موجب شد جشنواره امسال شاخصه های متفاوتی داشته باشد.
او بیان كرد: در مجموع تلاش شد تا مشكلات سال های قبل حل شود، محور گردشگری هنری مورد توجه ویژه قرار بگیرد و مخاطبینی را از سراسر كشور داشته باشیم. بطور كلی ۳۰ اجرا در سطح استان خواهیم داشت. همین طور امسال افتتاحیه و اختتامیه خواهیم داشت. با همت انجمن موسیقی كرمان پویش ثبت تصاویر مردمی نیز انجام می شود. دو گروه موسیقی از تركیه و یك گروه از افغانستان و جمعا ۱۳ هنرمند خارجی نیز در جشنواره حضور خواهند داشت. استان كرمان نیز با هفت گروه حضور دارد.
علیزاده اعلام نمود كه اختتامیه جشنواره از تاریخ ۱۹ آبان در دانشگاه خواجه نصیر فرهنگیان و از ساعت ۷ تا ۹ شب انجام می شود.
درانتها كیوان فرزین، منتقد درباره گروه های خارجی كه در این جشنواره حضور خواهند داشت، اظهار داشت: امسال به یكی دو گروه خارجی بسنده شد و تصمیم این بود كه امكانی پیش آید تا موسیقی نواحی ما در جهان شناخته شود. امیدوارم مدیران این امر را جدی بگیرند. چونكه هزینه ای برای گروه های خارجی صورت نگرفت و خود افراد آنرا تقبل كرده اند.
به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از ایسنا، دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از تاریخ ۱۶ تا ۱۹ آبان در شهر كرمان و در گستره ملی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به صورت غیررقابتی برگزار می شود.
* این خبر از آغاز برگزاری نشست به روزرسانی شده است.




منبع:

1398/08/12
22:57:33
5.0 / 5
1445
تگهای خبر: آموزش , آهنگ , جشنواره , ساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳