نگاهی به هنرهای منسوخ شده استان خوزستان

۱۴ هنری كه فراموش شده اند!

۱۴ هنری كه فراموش شده اند!

سایت رسمی سیامك یزدانجو: معاون صنایع دستی استان خوزستان اظهار نمود كه هشت رشته صنایع دستی این استان به صورت كامل منسوخ شده است و شش رشته نیز در حال فراموشی است. او یكی از دلیلهای این مساله را افزایش سن هنرمندان فعال در این رشته ها و نبود بازار فروش كه منجر به كاهش گرایش هنرمندان جوان می شود، برشمرد.


شكرالله قاسمی، معاون صنایع دستی استان خوزستان در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: هم اكنون هشت رشته همانند قفل سازی و كلاه مالی از صنایع دستی استان خوزستان منسوخ شده است و شش رشته ابریشم بافی، نقاشی قهوه خانه ای، نمدبافی، رنگ رزی سنتی، ورشو سازی و مرواربافی نیز در حال فراموشی است. یكی از دلیلهای اصلی این مساله این است كه هنرمندان این رشته پیشكسوت هستند و دیگر توانایی ندارند و از طرف دیگر جوانان نیز علاقه ای به فعالیت در این زمینه ها را ندارد.
وی در پاسخ به این پرسش كه معاونت صنایع دستی استان چه برنامه هایی برای احیای این رشته ها در نظر دارد؟ بیان كرد: مستندنگاری چهار رشته لنگ بافی، ملحفه بافی، ورشوسازی و نمدمالی انجام شده و برای هر كدام از این رشته ها یك الی سه كارگاه راه اندازی شده و سال قبل كلاس های آموزشی این رشته ها نیز برگزار شد؛ اما از میان كسانی كه آموزش دیده اند متاسفانه هیچ كدام آغاز به كار نكرده اند.
قاسمی تصریح كرد كه با عنایت به اینكه تولید این صنایع كار سختی است و از طرف دیگر بازار فروش چندان خوبی هم ندارند، گرایش چندانی برای فعالیت در این عرصه ها نیز وجود ندارد. هم اكنون كپوبافی پُركاربردترین رشته صنایع دستی در استان خوزستان شمرده می شود و امیدوار هستیم كه بتوانیم دزفول را به شهر جهانی كپو تبدیل نماییم. البته الان منسوجات سنتی احیا شده است و الان بیشتر از ۴۰ نفر در استان در این عرصه ها فعالیت دارند.

نمونه هایی از كپوبافی


منبع:

1398/09/07
11:21:20
5.0 / 5
1361
تگهای خبر: آموزش , ساز , هنر , هنرمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱