اولین سلفی های ایران متعلق به كیست؟

اولین سلفی های ایران متعلق به كیست؟

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو عكاسی در دوران ناصرالدین شاه به شكوفایی قابل توجهی رسید؛ چونكه خود او هم به این هنر علاقه داشت و كارهای خوبی هم در عكاسی به ثبت رساند. ناصرالدین شاه در عكاسی، تصاویری از همسران خود، محیط اطراف، كاخ، غلامان و... را به ثبت رسانده؛ وی همینطور اولین سلفی های ایران را به ثبت رسانده است. ناصرالدین شاه گاه این سلفی ها را به همراه همسران خود و گاه به صورت انفرادی با تنظیم دوربین در مقابل آینه به ثبت رسانده است.


به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از ایسنا، نمایشگاه «فوتوغرافخانه» ۲۵ آذر ماه همزمان با یكصد و هفتاد و هفتمین سالروز تولد عكاسی در ایران برپا شد. این نمایشگاه مجموعه ای شامل بیشتر از ۱۲۰ عكس است كه سیری تصویری از آغاز عكاسی در ایران را به روایت ناصرالدین شاه قاجار و «خودتصویر»هایش كه اولین سلفی های ایرانی نیز محسوب می شوند را نشان میدهد.
این آثار دربرگیرنده عكسهایی از اولین روایتگران تصویری زندگی مردم ایران همچون هولتسر، عبدالله قاجار، آنتوان سوریوگین و... است.
این مجموعه با همكاری كاخ موزه گلستان، سازمان اسناد و كتابخانه ملی، موزه ملی ملك و مجموعه های شخصی محسن احتشامی فراهم شده و به معرض تماشا گذاشته شده است.
در ادامه گزارش خبرنگار ایسنا از این نمایشگاه را می خوانید:
در این نمایشگاه ۱۲۰ قطعه عكس در چهار یا پنج تالار از فرهنگستان هنر به معرض نمایش گذاشته شده است. چهره های مختلفی در قاب های مختلف ثبت شده اند؛ چهره هایی كه دارای شاخصه های تصویری حدودا مشابهی هم هستند. حالات چهره، نحوه لباس پوشیدن و یا ژست گرفتن سوژه ها تفاوت چندانی را به ذهن متبادر نمی كند.




در نمایشگاه «فوتوغرافخانه» تصاویر از افراد مختلفی به معرض نمایش گذاشته شده اند. گاه پرتره هایی را می بینیم و گاه تصاویر دسته جمعی. تصاویر بیشتر متعلق به اهالی كاخ های سلطنتی، افراد نظامی و یا افراد خارجی است. در میان عكس ها بارها چهره ناصرالدین شاه را در حالت های مختلف مشاهده می نماییم. از طرفی، عكاسِ تعداد زیادی از این عكس ها خود ناصرالدین شاه است. به خصوص تصاویری كه از اهل و عیالش می بینیم. او گاهی حتی دست به ثبت خویش اندازهایی زده و با زنان حرم سرا مقابل آینه ایستاده و تصاویری را به ثبت رسانده است.

عكاس: ناصرالدین شاه
سال های حدود ۱۳۰۲ الی ۱۳۰۸
روی عكس نوشته شده: در سكوی اطاق فخرالدوله چركسی
كودك كنار دیوار سمت چپ: بچه شمس الدوله

1398/10/02
23:30:50
5.0 / 5
1375
تگهای خبر: ساز , نمایش , نمایشگاه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴