نفسم كه رفت، سازم را بگیرید

نفسم كه رفت، سازم را بگیرید

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو در آخرین شب از جشنواره موسیقی فجر ۹۸، سالن سوره از دو گروه آذربایجانی میزبانی كرد؛ بخش اول این اجرا كه به عاشیق های تبریزی به سرپرستی حسن اسكندری اختصاص داشت با بزرگداشتی نمادین از این هنرمند پیشكسوت در عرصه موسیقی نواحی همراه بود.


به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از ایسنا، سانس نخست هفتمین و آخرین شب از جشنواره موسیقی فجر در شامگاه چهارشنبه (۳۰ بهمن ماه) به دو گروه عاشیق های تبریزی و راست موغام تبریز اختصاص داشت. اجراهایی كه صندلی های خالی سالن تاثیری در كارشان نداشت و با استقبال خوبی از جانب حاضران در سالن مواجه گشتند.
در اجرای نخست، قبل از روی سن آمدن گروه عاشیق های تبریزی، فیلم مستندی از حسن اسكندری، هنرمند پیشكسوت پخش گردید. این هنرمند كه مقرر است در مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی سال جاری تقدیر شود، در بخشی از این مستند اظهار نمود كه "نفسم كه رفت سازم را از من بگیرید".
تقدیر نمادین از این هنرمند در حالی قبل از اجرا برگزار گردید كه جای خالی مسئولان جشنواره كاملا احساس می شد. در نهایت دسته گلی از جانب دبیر كمیته تجلیل از هنرمندان در جشنواره موسیقی فجر سال جاری به حسن اسكندری اهدا شد. دبیر كمیته تجلیلی از هنرمندان همینطور توضیح داد كه بزرگداشت اصلی در مراسم اختتامیه برگزار می گردد.
از نكات قابل توجه اجرای امشب این بود كه حسن اسكندری تمام صحبت های خویش را به زبان تركی عنوان می كرد و با عنایت به این كه اكثریت حاضران در سالن را ترك زبانان تشكیل داده بودند، اعتراضی هم مطرح نشد.
اسكندری در سخنانی از سازهای اصیل تركی سخن گفت و تصریح كرد كه اگر نظر من را بپرسید این سازها باید حفظ شود: "این فرهنگ از ما گرفته شد، اما باید تلاش نماییم این فرهنگ سازهای سنتی را حفظ نماییم. قبلا كنار ساز سورنا و دهل هم بود، اما الان بدون دهل موسیقی آذری اجرا می شود. ما باید دهل پیدا می كردیم، اما نتوانستیم كسی را پیدا نماییم كه دهل نواز باشد و این ساز هم دیگر كیفیت سابق را ندارد."
قطعات اجراشده از این گروه كه لباس های محلی پوشیده بودند و كاملا حال و هوای آذری داشتند با استقبال خوبی همراه شد. اسكندری در انتها اجرا اظهار داشت: تهرانی ها ما را فراموش نكنید.
بخش دوم اجرای امشب سالن سوره به گروه راست موغام تبریز اختصاص داشت. قطعات اجرا شده در این بخش آرام تر بودند كه با نوای خواننده گروه همراه بود.
مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر فردا (پنجشنبه_ یكم اسفند ماه) برگزار می گردد.



1398/12/01
13:08:11
5.0 / 5
2065
تگهای خبر: جشنواره , خواننده , ساز , موسیقی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵