نگاهی به واكنش های متفاوت هنرمندان در شرایط اجتماعی

نگاهی به واكنش های متفاوت هنرمندان در شرایط اجتماعی

سایت رسمی سیامك یزدانجو: همراهی و واكنش هنرمندان با رویدادها و دغدغه های اجتماعی همواره با واكنش های مثبت و منفی زیادی همراه بوده است؛ اما بطور كلی در سال های اخیر این انتظار در مردم به وجود آمده است كه هنرمندان نباید در مقابل اتفاقات روز و دغدغه های عمومی جامعه سكوت كنند.


از واكنش های متفاوت مردم از هیجان و عصبانیت تا اسطوره سازی كه بگذریم، به باور خیلی از كارشناسان واكنش هنرمندان به غیر از واكنش هایی كه بعنوان یك شخص حقیقی نشان می دهند، به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم در آثاری كه خلق می كنند انعكاس می یابد. در این میان برخی هنرمندان واكنش های لحظه ای دارند، برخی در گذر زمان اثری خلق می كنند و عده ای هم سكوت و بی تفاوتی را به خودی خود نوعی واكنش می دانند.
در همین راستا، فرزاد فرجی ـ هنرمند و رئیس سابق انجمن هنرمندان سفالگر ایران ـ در گفت وگویی با ایسنا درباره نقش هنرمندان در همراهی با رویدادهای اجتماعی و تاثیر این رویدادها در آثاری كه خلق می كنند، می گوید: اساسا هنر از موضوعات اجتماعی و زندگی روزمره جدا نیست. در بعضی آثار نمودهای رفتارهای اجتماعی دیده می شود و در بعضی دیگر به سبب فضایی كه هنرمند در آن قرار دارد، دیده نمی گردد. در واقع نمی توان اظهار داشت كه انعكاس رویدادهای اجتماعی در آثار تجسمی اساسا وجود ندارد، بلكه این مساله كاملاً نسبی و تعاملی است.
او ادامه می دهد: هنرمند كسی جز ساختار اجتماع نیست، در دل جامعه زندگی می كند و دغدغه های ذهنی او و الهاماتش در كنار هم قرار می گیرند تا اثری خلق شود. در این میان برخی صریح واكنش نشان می دهند و برخی هم به واسطه استعاره ها اثری را خلق می كنند.
فرجی همین طور در پاسخ به این پرسش كه آیا در آینده می توان آثاری را كه در این برهه تاریخی خلق می شوند در زمینه چگونگی واكنش به رویدادهای اجتماعی مورد ارزیابی قرار دارد، اظهار می كند: همان گونه كه درباره آثاری كه در گذشته خلق شده اند، روز به روز نظریه ها تغییر می كنند و اظهارنظرهای جدیدی مطرح می شود كه همدیگر را نقد می كنند، درباره آینده هم نمی توان اظهار داشت كه منتقدان و تحلیل گران می توانند از آثار این دوره از تاریخ به نتیجه مشخصی برسند و به شخصه فكر نمی كنم چنین اتفاقی رخ بدهد.




منبع:

1398/12/07
16:37:10
5.0 / 5
1895
تگهای خبر: ساز , هنر , هنرمند , هنرمندان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴