قرآن واضح رونمایی گردید

قرآن واضح رونمایی گردید

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو قرآن واضح كه توسط تیم هنری طراحی فونت و صفحه آرایی آن انجام شده است، سه شنبه 28 مرداد طی مراسمی رونمایی گردید.



به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از مهر، مراسم رونمایی قرآن «واضح» بامداد سه شنبه ۲۸ مرداد با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، مجتبی حسینی توسل مدیرعامل برج میلاد، حجت الاسلام صادق زاده رئیس مرکز کارهای دینی شهرداری تهران، رحیم خاکی رئیس فرهنگسرای قرآن، ابوالفضل ذابح مدیر سابق موزه هنرهای کتابتی و گردآورنده راهنمای موزه هنرهای تزئینی ایران، فاطمه کرکه آبادی، مهردخت دارابی، فرزاد ادیبی رئیس و اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، عبدالجبار کاکایی، وحید عزیزی نژاد بنیانگذار طرح مصحف با قلم واضح، محسن سلیمانی مدیر هنری و طراح، ناصر آذرشب، رضا بختیاری فرد و امید امامیان طراحان قلم واضح در سالن سعدی برج میلاد اجرا شد. اجرای این مراسم بر عهده سعید اسلام زاده بود. مجتبی حسینی توسل مدیرعامل برج میلاد بعنوان سخنران اول این مراسم اظهار داشت: هنر دینی معنایی عام و معنایی خاص دارد. هر فضیلت و کمالی در فرهنگ اسلامی، هنر شمرده می شود و این معنای عام آن است اما در معنای خاص، با صورت های خیالی و با زیبایی ارتباط می یابد. اگر بخواهیم تعریفی مشخص از این هنر داشته باشیم باید بگوییم هنر دینی، هنری است که در آن عالم دینی با صورت خیالی و جلوه جمالی و جلالی، متجلی می شود. یعنی یک اثر هنری، مظهری از جمال و جلال الهی است در صورت خیالی و ذات هنر، همین صورت خیالی است و دین نیز با جلوه و جمال الهی معنا می یابد. وی بیان کرد: هنر دارای ۲ عنصر است که در تمامی نظریه های هنری وجود این دو عنصر را می بینیم. اول عنصر زیبایی و دوم عنصر موضوعی. به تعبیر دیگر، عناصر هنر، یکی صورت هنر است که جلوه زیبایی است و دیگری هم موضوع یا روایتی از ماجراست که جنبه توصیفی هنر و نهاده آنرا دارد. مدیرعامل برج میلاد با اشاره به موضوع مهم آموزش قرآن، اظهار داشت: هم اکنون امر آموزش قرآن برای کودکان و نوجوانان گرفتار دشواری هایی شده و برای سنین بالاتر نیز با توقف آموزش و به تدریج در طول زمان، روان خوانی قرآن تحلیل رفته و به تبع آن انس با قرآن نیز کمتر شده است. این مساله در سال های اخیر دغدغه مسئولان و متصدیان آموزش و پرورش، متولیان فرهنگ کشور و همین طور مراجع تقلید، علما و سایر اندیشمندان و اساتید قرآن بوده و در امتداد حل مساله تلاش هایی صورت گرفته و تمهیداتی اندیشیده شده است. در این مصحف شریف هدف سادگی، انتقال سریع و فهم درست آیات و از همه مهمتر آموزش به نسل های جوان است. وی اشاره کرد: در این راه تلاش بر این بوده تا قلمی طراحی شود تا علاوه بر سهولت خواندن با روحیه مخاطب ایرانی سازگار بوده و از نظر فرمی نیز غامض و پیچیده نباشد. نقطه گذاری ها و اعراب ها به شکلی طراحی و تنظیم شده تا سرعت خوانش و فهم سریع کلمات افزایش یابد. حسینی توسل در آخر ابراز امیدواری کرد که این تلاش مورد استفاده مفید مسلمانان سراسر جهان، به خصوص ایرانیان و مورد رضایت حضرت ولی عصر (عج) قرار گیرد. وحید عزیزی نژاد طراح قرآن واضح نیز در این مراسم اظهار داشت: ما در شرایطی دو به شکی بودیم که این مراسم را چطور برگزار نماییم و چند ماهی نیز صبر کردیم البته برنامه ریزی هایی داشتیم و کوشیدیم برنامه را با حفظ پروتکل های بهداشتی برگزار نماییم. وی درباره چرایی طراحی این قرآن بیان کرد: هم اکنون بحث نیازهای مردم و روش پاسخ دهی به آنها مطرح است و در طول تاریخ همیشه ابزارها برای برطرف نمودن نیازهای مردم روی کار آمدند و هر کدام تأثیر بر سبک زندگی و مردم گذاشتند. عزیزی نژاد در ادامه اظهار داشت: فناوری جدید و ظرفیت های جدید در آی تی برای برآورده کردن نیاز قرآنی نیز کاربرد دارد؛ برای این منظور نیاز به یکسری پلت فرم ها و زیرساخت ها داریم و ما به این موضوعات فکر کردیم و موارد مختلف را مورد بررسی قرار دادیم و پاسخ هایی نیز پیدا کردیم. اگر کارهای فرهنگی و قرآنی را با وجود اشتیاق مردم نگاه نماییم، متوجه می شویم که هزینه های بسیاری دراین زمینه صورت می گیرد اما مردم با محصولات خلاقانه مواجه نمی شوند. وی اشاره کرد: رویکرد ما تیمی بود و با شبکه تیمی خوبی که در حوزه های گوناگون داشتیم توانستیم قطعات پازلی که سال ها در ذهن داشتیم، کنار هم بگذاریم و پروژه تولید قرآن واضح را کلید بزنیم. طراح قرآن واضح اظهار داشت: سبک و سیاقی که الان در کتابت قرآن ها متداول می باشد سبک عثمانی و عربی است و ارتباط گرفتن بیشتر مردم ایران با آن دشوار است و ما کوشیدیم از سلایق و ذائقه های مردم ایران فارسی زبان برای طراحی قرآن واضح استفاده نمائیم. اگر کنار قران واضح، ترجمه ای واضح نیز قرار بگیرد همگان به درک مفاهیم عمیق قرآنی نیز پی می برند. لازم است تاکید کنم اگر جامعه ما قرآنی شود دیگر زشتی و پلیدی وجود نخواهد داشت حجت الاسلام صادق زاده رئیس مرکز کارهای دینی شهرداری تهران نیز در سخنانی بیان کرد: هنر در مکتب اسلام خیلی ارزش دارد و مکتب ما، مکتب زیبایی هاست. نکته ای که مورد توجه است و در این مراسم نیز بر آن تاکید شد خواندن خط عربی برای مردم عادی دشوار است و این لزوم وجود داشت که کاری در این مورد صورت گیرد. وی اظهار داشت: اگر کنار قران واضح، ترجمه ای واضح نیز قرار بگیرد همگان به درک مفاهیم عمیق قرآنی نیز پی می برند. لازم است تاکید کنم اگر جامعه ما قرآنی شود دیگر زشتی و پلیدی وجود نخواهد داشت. فرزاد ادیبی هنرمند پیشکسوت طراح گرافیک نیز در این مراسم اظهار داشت: هر آنچه که باید در مورد این مصحف شریف بدانیم در آن موجود است و اجازه بدهید در این شرایط کرونا، زیاده صحبت نکنم. امید امامیان و رضا بختیاری فرد در ادامه درباره خاصیت های فونت واضح و چگونگی طراحی و تدوین آن توضیحاتی ارائه کردند. رضا بختیاری فرد همین طور اظهار داشت: در نسخه چاپی، خوانایی فونت ها مهم بود و بنا بر این فاصله ها و محدودیت ها برداشته شد. حضور قلم در واضح چاپی پررنگ و جزئیاتی که مربوط به خوشنویسی در خط بود، بیشتر شد. تاکید می کنم نسخ نی ریزی که ویژه قرآن نویسی است، تأثیر زیادی روی فونت واضح داشت. همین طور در طراحی نیز، تمهیدات ویژه ای در نظر گرفتیم. ناصر آذرشب نیز در سخنانی کوتاه اظهار داشت: ما الان مجموعه ای از کاربردی ترین و زیباترین قلم هایی داریم که توسط هنرمندان طراحی شده است. ناشران نیز حاضرند هزینه کنند و این قلم را خریداری کنند؛ در واقع طراحان ما در حال رقابت با کالای رایگان و در دسترس بودند و تنها راهی که می توان با آن مقابله نمود، بالا بردن کیفیت است. محسن سلیمانی طراح و مدیر هنری قرآن واضح نیز در سخنانی اظهار داشت: طی تماسی از طرف وحید عزیزی نژاد، کار طراحی مصحف شریف را شروع کردیم. طراحی یک مصحف شریف که کاری نو و جدید باشد، خیلی مشکل بود چون پیشینه قدیمی داشت. از آنجایی که به معماری و خوشنویسی علاقه دارم اهتمام کردم در طراحی لوگوی این قرآن از این هنرها بهره بگیرم. وی با اشاره به اینکه هنرهای اسلامی از هندسه نیز بهره بردند، بیان کرد: در طراحی لوگوی قرآن واضح از شکسته نستعلیق بهره بردم و هدفم این بودم که خط بنایی را به قرآن برگرداندم و به دنبال خط کوفی رفتم. در نهایت به کلمات و قلمی رسیدیم که اسم آنرا فلک گذاشتیم و تزئینات داخلی قرآن و سرسوره ها را با قلم فلک نوشتیم. سلیمانی در آخر درباره تزئینات و صفحه آرایی این قرآن اظهار داشت: یکی از خاصیت های قرآن های قدیمی، حاشیه نویسی و قطع آنها بود؛ به سبب کاربردی بودن قرآن واضح، به قطع خاصی که شاید به آن تبلتی می گویند، رسیدیم و برای حاشیه نویسی نیز فضایی قرار دادیم و روی آن تاکید داشتیم. این قرآن بسیار نفیس چاپ شد و برای صفحات و تزئینات آن، از چهار رنگ تفکیکی بهره گرفتیم. ابوالفضل ذابح مدیر سابق موزه هنرهای کتابتی و گردآورنده راهنمای موزه هنرهای تزئینی ایران، نیز در ادامه مراسم توضیحاتی درباره تحولات نگارش قرآن در طول سال ها و رسیدن به نسخه های کنونی ارائه کرد و اظهار داشت: سهم ایرانیان در کتابت و کتاب آرایی قران بسیار زیاد است و اصلاً نتیجه طراحی قرآن واضح را اینگونه پیش بینی نمی کردم و امیدوارم موفق باشند. در آخر مراسم نیز قرآن واضح رونمایی گردید.

1399/05/29
13:33:35
5.0 / 5
1288
تگهای خبر: آموزش , ساز , هنر , هنرمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو