در افتتاحیه نمایشگاه رقص قلم عنوان شد:

امیرخانی: در دنیای امروز تامل و توجه را نداریم

امیرخانی: در دنیای امروز تامل و توجه را نداریم

به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو هنرمند پیشکسوت عرصه خوشنویسی اظهار نمود: چرا ما به استاد شجریان میدان ندادیم؟ اگر مثنوی قبل افطار استاد استفاده می شد کدام شنونده ای در مقابل آن صدا زانو نمی زد؟ چه کسانی این مشق غلط را می دهند که این صدا محدود شود؟



به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از ایسنا و به نقل از کمیسیون ملی یونسکو - ایران، اولین نمایشگاه بین المللی خوشنویسی راه ابریشم «رقص قلم» با حضور تعدادی از اهالی فرهنگ، هنر، مسئولان و اهالی رسانه در فرهنگسرای هنر راه اندازی شد.

حجت الله ایوبی در این مراسم با تقدیر از همراهان برگزاری نمایشگاه رقص قلم عنوان کرد: همه ما افتخارات این روزها را بعنوان زادروز استاد امیرخانی به پیشگاه این استاد تقدیم می نماییم.

همچنین احمد پاکتچی، سفیر ایران در یونسکو در سخنانی با قدردانی از برگزاری نمایشگاه رقص قلم نیز عنوان کرد: ایران در راه جاده ابریشم یک نقطه عطف است و نقشی ویژه در این جاده بعنوان حلقه وصل شرق و غرب داشته است. ایرانیان در راه جاده ابریشم همیشه در کنار تجارت، فرهنگ و دانش و هنر صادر کرده و می کنند.

سفیر ایران در یونسکو اشاره کرد: اگر بخواهیم به جایگاه ویژه ایران در جاده ابریشم بنگریم در هنر ایرانی غلبه محتوا بر فرم را داریم، بر خلاف هنرهای امروزی که فرم زده هستند و خواستگاه انسانی را در نظر ندارند. هنرمندان ایرانی در گذشته و حال نشان دادند که محتوی اهمیت دارد.

پاکتچی افزود: پیشنهاد می کنم باتوجه به این که ما کلیت فلسفه هنر را داریم و در حوزه فلسفه خوشنویسی نیز کم کار کرده ایم به این مهم بپردازیم تا گوهرهای نهفته در خوشنویسی را نمایان نماییم. در این راستا نگاه هنرمندان و مورخان ما به خوشنویسی اهمیت دارد و این نگاه کمک می نماید که فرم های آفریده شده به دست هنرمندان، محتوای عالم را به تصویر بکشد.

او با اشاره به نوشتار استاد شیبانی از ادیبان ۱۲۰۰ سال پیش اظهار داشت: نگاه وجودشناسانه ای را در تعابیر این اندیشمند ملاحظه می نماییم و گویی این کلام را امروز در باب خوشنویسان نگاشته اند. زیبایی شناسی خط از وجودشناسی خط مبرا نیست. این محتوی باید مورد توجه باشد تا در فضای راه ابریشم و در دنیای کوچک شده امروز بتوانیم به جهانیان بگوییم که هنر و جهان پیرامون، درهم تنیده شده است.

همچنین محمد حیدری، هنرمند خوشنویس نیز در این مراسم اظهار نمود که ما گرفتار افسون رازآلود خوشنویسی شده و دست هامان را در زیبایی خوشنویسی شسته و پشت دانایان اردو زده ایم.

این هنرمند خوشنویس اضافه کرد: بعد از بازگشت از همدان و برگزاری راه ابریشم، موضوع رقص قلم در دستور کار قرار گرفت و در نهایت به اجرا رسید. با هنرمندان کشورهای دیگر بوسیله هنرمندان، رایزنان و همکاران رایزنی و از ۳۰ کشور بیش از ۱۰۰۰ اثر دریافت کردیم و ۶۵۰ اثر در نمایشگاه های مجازی قرار داده شد و هر شب قسمتی از این آثار افتتاح می شود.

حیدری تصریح کرد: نمایشگاهی نیز در بازار بزرگ ایران افتتاح می شود که در اختتامیه این رویداد از آن رونمایی می شود. از دیگر نکات جالب توجه این رویداد این است که پاکستان بیشترین مشارکت را در این نمایشگاه داشته است.

در ادامه این مراسم اسماعیلی، رئیس فرهنگستان اظهار نمود: وجود مبارک هنرمندان سبب تعالی هنر خوشنویسی و نگارگری بوده است. راه ابریشم مسیر زندگی است و جلوه هایی از فرهنگ و هنر و اقتصاد در آن جاری است. جهان انسان غربی و شرقی بوسیله راه ابریشم ارتباط یافته است. در راه زندگی است که هنر و خلاقیت شکل می گیرد.

رییس فرهنگستان هنر عنوان کرد: ملت های کهن این مسیر با تاکید بر استواری و ظرافت، از تمدن های کهن باقی مانده اند تا حال و آینده جهان انسانی را بسازند. در بیان شاعران و ادبیان در هنر راه ابریشم تجلی یافته و ادبیات و هنر، زبان و فهم مشترک مردمان راه ابریشم است که با صلح و سلامت به اقتصاد شکوفا رسیده اند.

او افزود: مرزهای فرهنگی ایران فراتر از مرزهای جغرافیایی است و هنرمندان با هنرشان مرزهای فرهنگی این مملکت را ساختند. هنر خوشنویسی همچون خطی مرزی شرق و غرب آسیا را به هم متصل می کند. این هنر مقدس در فرهنگ و هنر اسلامی جاری بود و مفاهیم را نهادینه کرده و به این صورت، فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی را ساخته است.





غلامحسین امیر خانی، هنرمند پیشکسوت عرصه خوشنویسی نیز در ادامه این مراسم اظهار نمود: خوشنویسی باید بعنوان یک میراث گرانقدر جایگاه خودرا حفظ کند و شاگردان باید حق شناسی کنند. برمبنای سخن جامعه شناسان بزرگ، سه رکن دانش، کار و اخلاق در جهان اهمیت دارد. ما در دنیای امروز تامل و توجه را نداریم، برای اینکه سرعت این دوره این اجازه را به ما نمی دهد.

او عنوان کرد: توجه به این که اجداد فرهیخته از ما راضی هستند، قسمتی از فرهنگ ما است. باید بدانیم که چقدر حق نعمت را ادا کرده ایم و در همین راستا باید در نشستی علمی و فرهنگی و غیرسیاسی به این سوالات جواب دهیم.

این استاد خوشنویسی افزود: پس از جنگ های جهانی بشر به این نکته رسید که چه شد همدیگر را کشتیم؟ این نقص از کمبود اخلاق است. به همین خاطر است که باید خرد و اخلاق را سرلوحه قرار دهیم.

امیرخانی اظهار داشت: امکانات در کنار همت و شجاعت و احساس وظیفه می تواند کاروان زندگی را در جامعه به صحت برساند. آیا نیرومندی یک کشور به سیاست و سلاح است یا اندیشه و تربیت فرزندان، فرهیختگان و فرزانگان؟ چرا ما به استاد شجریان میدان ندادیم؟ اگر مثنوی قبل افطار استاد استفاده می شد، کدام شنونده ای در مقابل آن زانو نمی زد؟ چه کسانی این مشق غلط را می دهند که این صدای آسمانی محدود شود؟

وی اشاره کرد: ما باید امکان رساندن صدای ناب را به گوش های منتظر فراهم نماییم. امروز سخن از چین و راه ابریشم است. راه ابریشم مقدمه ای است که مدیران، اندیشه را به جهانیان ارائه نمایند که خوشبختانه آغوش جهانیان نیز برای این مهم باز باشد. در فرهنگ ما تک ستاره پیدا می شود، اما رشد به مفهوم مشارکت جمعی هنوز ایجاد نشده است. امروز باید کوشش کنند سازمان مللی از منتخبین فرهنگی به دور از سیاست تشکیل گردد.



در افتتاحیه این مراسم هنرمندان و مقامات مسئول دیگری همچون فلسفی، کابلی، امیرخانی (اساتید خوشنویسی)، یارزاده (رییس موسسه فرهنگی صبا)، کیانی (مدیر کل همکاریهای بین المللی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات)، نیکزاد (نایب رئیس مجلس شورای اسلامی)، پاکتچی (سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو)، علی نوریجانی (رییس فدراسیون باشگاه ها و معاون حقوقی و پارلمانی در مجلس)، جواد صباغ (معاون اجرائی و دکتر امیر روشن معاون ارتباطات و مشارکت های کمیسیون ملی یونسکو )و احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم و رئیس کمیسیون حافظه جهانی) حضور داشتند.

در انتهای این برنامه از تمبر یادبود رقص قلم رونمایی گردید.





منبع:

1399/11/04
18:27:00
0.0 / 5
737
تگهای خبر: ساز , نمایش , نمایشگاه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳