باید و نبایدهای كنسرتهای حضوری در دوران كرونا

باید و نبایدهای كنسرتهای حضوری در دوران كرونا

حدود دو هفته از اعلام وزیر ارشاد در خصوص بازگشت موسیقی به سالن ها می گذرد و اهالی رسانه و موسیقی نحوه اجرایی شدن این وعده و امکان عملی شدن آنرا انتظار می کشند. در همین ارتباط دو نفر از تهیه کنندگان موسیقی در گفت وگوهایی مجزا با ایسنا، مواضع خویش را درباره برگزاری کنسرتهای حضوری با وجود انتشار کرونا در کشور، ظرفیت سالن ها و همینطور قیمت بلیت ها عنوان کردند.


به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از ایسنا، در آخرین روز دیماه دفتر موسیقی اعلام نمود که به دنبال اعلام وضعیت زرد در تهران و از سرگیری فعالیتهای گروه سه، شرایط از سرگیری کنسرتهای موسیقی بررسی و مقرر شده است که برگزاری کنسرت ها با هدف تشویق مردم به بهره مندی از برنامه ها، بدون افزایش قیمت بلیت و با رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی صورت گیرد.
البته گویا به عقیده شرکت ها، برگزاری کنسرت با ظرفیت ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت سالن و یک سانس در روز، توجیه اقتصادی نداشته است و تنها با هدف به جریان افتادن باردیگر چرخ اقتصاد هنر مجبور به انجام آن هستند.
در همین راستا خبرنگار ایسنا طی تماسی با دو نفر از تهیه کنندگان موسیقی، نظر آنها را درباره برگزاری کنسرت در این شرایط جویا شده است.


خطر هنوز در کمین است!
نیما جوان ـ ناشر و تهیه کننده موسیقی ـ در این زمینه بیان می کند: برگزاری کنسرت در شرایطی که ویروس کرونا همچنان پابرجا می باشد، هیچگاه صلاح نیست؛ چونکه خطر هنوز در کمین است. حالا فصل سفر به جنوب کشور است و حدود ۳۰ هزار نفر مسافر وارد جزایر کیش، هزمر، قشم و هنگام شده اند که بسیار خطرناک می باشد و امکان دارد برگزاری کنسرت ها هم چنین شرایطی را رقم بزند و سبب افزایش انتشار کرونا شود. این اتفاق همانند جنگ «احد» است، زمانی که به رزمندگان گفته شد دامنه کوه را تا آخر جنگ رها نکنند ولی وقتی که شرایط آرام شد، گمان کردند که جنگ به پایان رسیده است و از کوه پایین آمدند تا غنیمت جمع کنند، ولی دشمن از همان جا سپاه اسلام را دور زد و پیروز شد.
این ناشر موسیقی ادامه می دهد: حالا هم شرایط به همین صورت است؛ درست است که هنرمندان و تهیه کنندگان در شرایط بسیار سختی به سر می برند و خواهان باز شدن سالن ها هستند ولی با وجود هشدارهایی که وزارت بهداشت در رابطه به آغاز موج دیگری از انتشار کرونا می دهد، باید همچنان رعایت کرد. من بعنوان یک تهیه کننده ترجیح می دهم ابتدا شرایط بهبود پیدا کند و سپس برگزاری کنسرت ها را آغاز نماییم.
در ادامه این مساله را با او مطرح می نماییم که گفته شده برگزاری کنسرت در یک سانس آن هم با ظرفیت ۳۰ تا ۵۰ درصد توجیه اقتصادی ندارد. بیان می کند: هم اکنون در کیش کنسرت هایی در حال برگزاری است و تهیه کنندگان موسیقی می توانند با هماهنگی سالن ها برای دریافت مجوز برگزاری کنسرت صحنه ای اقدام و کنسرت ها را با نصف جمعیت برگزار کنند. این امر می تواند برای افرادی که مدتی طولانی کسب و کارشان مختل شده بود، روزنه امیدی باشد، ولی به رعایت بالای پروتکل های بهداشتی نیاز دارد.
جوان همینطور درباره وعده افزایش نیافتن قیمت بلیت ها در صورت از سرگیری حضوری کنسرت ها، عنوان می کند: پیش تر هم قرار بود کنسرت ها با نصف جمعیت و بدون افزایش قیمت بلیت برگزار شوند که سالن ها با تقبل هزینه کمتر برای برگزاری کنسرت ها موافقت نکردند و البته حق داشتند؛ چون هزینه آنها همچنان پابرجا می باشد و باید قیمت همه چیز را همانند یک اجرای تمام ظرفیت پرداخت کنند. در ادامه قرار شد دولت از لحاظ مالی به برگزاری کنسرت ها کمک نماید که این اتفاق رخ نداد؛ ازاین رو وقتی که هزینه ها با هم همخوانی ندارد و درست نیست که در این شرایط قیمت بلیت ها افزایش یابند، برگزاری کنسرت ها با مشکل مواجه می شود.
او در انتها می گوید: همیشه در چنین شرایطی دولت ها کمک می کنند ولی در اینجا خود من تاکنون شش بار در سایت ارشاد برای دریافت کمک به بخش فرهنگی ثبت نام کرده ام ولی هیچ اقدامی صورت نگرفته است. در نهایت خود جامعه موسیقی می تواند به خودش کمک نماید و به دولت هیچ امیدی نیست، تنها باید امیدوار بود با رعایت پروتکل های بهداشتی این وضعیت خاتمه یابد و باری دیگر به زندگی عادی بازگردیم. برگشتن به شرایط عادی می تواند خون تازه ای در رگ های پیکر بی جان موسیقی تزریق کند.


زمان فکر کردن به سود مالی کنسرت ها نیست
همینطور در ادامه با محمدحسین توتونچیان تماس گرفتیم. او که بهمن ماه سال جاری قصد برگزاری دومین فستیوال موسیقی ققنوس را دارد، برخلاف نظر آبان ماه خود که بیان کرده بود، حاضر نیست کنسرتی برگزار کند، چون شیوع کرونا همچنان در وضعیت بحرانی قرار دارد، این دفعه به برگزاری کنسرتهای حضوری راضی است و در این حوزه بیان می کند: برگزاری کنسرت ها با حفظ پروتکل های بهداشتی، ظرفیت ۵۰ درصد، استمرار برگزاری کنسرت ها و تبلیغ برای برگزاری کنسرت ها، میسر خواهد بود.
او درباره بازگشت مالی کنسرت ها بیان می کند که حالا مساله توجیه مالی نیست، بلکه برگرداندن مردم به سالن های کنسرت و آغاز باردیگر صنعتی است که برای یک سال تعطیل بوده است.
این تهیه کننده موسیقی افزود: در جلسه ای که مشترکا با مدیرکل دفتر موسیقی و مدیران سالن های برگزاری کنسرت داشتم، این مساله موافقان و مخالفانی داشت. در این نشست مطرح کردم که حالا جایگاه و زمان بگونه ای است که هیچ کدام از ما نباید سود کنیم؛ نه هنرمندان، نه تهیه کنندگان و نه سالن ها. مدیران سالن ها اذعان داشتند که هزینه هایشان خیلی بالا رفته است و به درستی اشاره کردند که هر کدام از دستگاههای موجود در سالن طول عمری دارد و اگر در این شرایط یکی از قطعات کوچک دستگاه ها به تعویض نیاز داشته باشد، به هیچ وجه مبلغی که سابقا برای برگزاری کنسرت دریافت می کردند، برای تعمیر این دستگاه ها کافی نیست؛ به همین علت مجبور هستند هزینه ها را بالا ببرند و اگر این اتفاق نیفتد، با خراب شدن بعضی از قطعات و نداشتن بودجه برای جایگزینی آنها کل سالن تعطیل خواهد شد.
این تهیه کننده موسیقی تصریح می کند: راهکاری که به مدیران سالن ها عرضه دادم این بود که وقتی مقرر است سالن را با ۵۰ درصد هزینه برگزاری یک کنسرت اجاره دهند، هزینه افزایش بهای سیستم های صوتی را از سهم ۵۰ درصد خود کاهش دهند؛ یعنی به جای ۵۰ درصد، ۳۰ درصد دریافت نمایند و ۲۰ درصد باقی مانده را به قسمت فنی بدهند. آنها هم پاسخ دادند که این تصمیمات را هیات مدیره هر سالن باید بگیرد و قیمت اجاره سالن را هم کارشناسان دادگستری تعیین می کنند و زیر آن قیمت تعیین شده نمی توانند سالن را اجاره دهند.




منبع:

1399/11/09
12:16:58
0.0 / 5
884
تگهای خبر: كنسرت , موسیقی , هنر , هنرمند
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو