گفت وگو با مدیر بخش بین الملل جشنواره سی وششم

چرا بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر امسال حذف نشد؟

چرا بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر امسال حذف نشد؟

مدیر بخش بین الملل سی وششمین جشنواره موسیقی فجر در گفت وگویی با ایسنا به بیان توضیحاتی درباره بخش بین الملل جشنواره در وضعیت کرونا و برگزاری مجازی پرداخت.


اردوان جعفریان در ابتدا درباره شرایط دعوت از گروه های بین المللی برای حضور در این دوره به ایسنا اظهار داشت: شرایط دعوت از گروه های خارجی، هم سال قبل و هم امسال به سبب وقوع دشواری های متفاوت، جشنواره را در وضعیت سختی قرار داد که البته دوره گذشته در حوزه بین الملل با امکان پیاده سازی برنامه های پیش بینی شده، با موفقیت همراه بود.
او افزود: حالا یک سال از شروع پاندمی در سراسر دنیا می گذرد و برمبنای آمارهای جهانی، بخش فرهنگ جزو ضربه پذیرترین بخش های جوامع مختلف بوده و هنرمندان شرایط سختی را تجربه کرده اند؛ البته این شرایط دارای دو زاویه بوده است، از سویی موجب خانه نشین شدن هنرمندان و ایجاد افسردگی در آنها شده است و از طرفی به سبب پیدا شدن وقت مناسب، موجب خلق آثار بسیاری شده که از این نکته می توان بعنوان یک پیشرفت در این شرایط سخت یاد کرد.
جعفریان با اشاره به اینکه «ارکان مدیریتی جشنواره موسیقی فجر باتوجه به شرایط حاکم بهداشتی حدودا یکسان در سراسر دنیا، باید تصمیم می گرفت و اینکه در نهایت بخش بین الملل این دوره از جشنواره با حضور میهمانان و هنرمندان مدعو، اجرا شود یا خیر؟» دراین زمینه توضیح داد: در نتیجه با تشکیل شورای سیاست گذاری جشنواره و بحث و گفت و گو دراین زمینه و حمایت معاونت هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصمیم بر آن شد که این دوره از جشنواره نیز، مانند سالهای گذشته، پذیرای بخش بین الملل باشد. با این تصمیم و تشکیل کمیته بین الملل، رایزنی ها درباره امکان سنجی از حضور هنرمندان خارجی آغاز شد و گفت وگوهایی صورت گرفت.
او با یادآوری اینکه جشنواره موسیقی فجر، امسال سی و ششمین دوره خودرا می گذراند، تاکید کرد، «پایداری و استمرار برگزاری یک جشنواره در نهایت به اعتبار ملی و جهانی آن کمک می نماید.»
جعفریان در ادامه اظهار نظر بالا اظهار داشت: این، از نکاتی بود که موجب جلب رضایت حضور هنرمندان خارجی در آن شد. از طرف دیگر حضور هنرمندان بزرگ در دوره های قبل نیز به تسهیل دعوت از هنرمندانی که برای بار اول در جشنواره حضور پیدا می کردند، کمک می کرد. نکته ای که در اینجا مطرح است، لزوم داشتن سیاستی میان مدت و بالاتر از تفکر فردی، جهت اعتباربخشی بین المللی به این جشنواره موسیقی است. اگر در هر دوره هنرمندان شاخصی با استانداردهای بین المللی شرکت نمایند، در دوره های بعدی، هنرمندان همچنان متقاضی حضور در جشنواره خواهند شد که این نکته قدرت انتخاب و سطح کیفی را بالا خواهد برد.

حضور هنرمندانی که به کمک بخش بین الملل آمد
این تهیه کننده موسیقی تصریح کرد: در دوره های اولیه این جشنواره، هنرمندان شاخصی در آن شرکت کرده اند اما دوره هایی هم بوده است که بخش بین الملل از سطح کیفی خاصی برخوردار نبوده است که این نکته گاهی موجب جلوگیری از افزایش اعتبار جهانی این جشنواره شده است. دلیل را هم می توان در ناآشنا بودن مدیران وقت از این حوزه، اجبار به برگزاری بخش بین الملل و همین طور مضیقه بودجه ارزی در آن دوره دانست. اصولا در دوره هایی که کیفیت این بخش بالاتر بوده است، با روابط فردی و حرفه ای مدیران این بخش ارتباط مستقیم داشته است که به باور من این رابطه فردی در بستر زمان و با حمایت مالی و معنوی مدیران بایستی به ارتباط سازمان محور تغییر یابد.
او اشاره کرد: از نکاتی که در این دوره مورد توجه قرار گرفته است، نگاه فراجشنواره ای است؛ بدین معنا که جشنواره درگاهی برای تبادل هنری شود و فقط واردکننده ایده های هنری بطور یک طرفه نباشد بلکه از موقعیت خود بتواند به نفع هنرمندان برای تبادلات هنری و حضور متقابل در کشورهای مدعو، استفاده نماید.
مدیر بخش بین الملل سی وششمین جشنواره موسیقی فجر به صحبت هایش افزود: جشنواره موسیقی فجر ظرفیت بزرگی در گسترش دیپلماسی هنری دارد و باید از این ظرفیت در جهت اعتبارافزایی به جشنواره استفاده نمود. امسال نیز جشنواره در این عرصه کوشش کرد که این امر با انجام تفاهمی با همین مضمون با جشنواره موسیقی بارسلون، محقق شود. همین طور با فعال سازی ظرفیت های ارتباط فرهنگی، امسال عدد بزرگی در مقیاس بودجه جشنواره در بخش بین الملل بدون کاستن از کیفیت، صرفه جویی شده است.
جعفریان بیان کرده که «یک روند پیوسته در همه دورهای پیش رو موجب ایجاد این افزایش اعتبار خواهد شد که امید است مدیران بعدی نیز در دوره های بعد به این نکته اهتمام ورزند.»

جشنواره ای که به دنبال گونه های تجاری نیست!
وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که گروه های شرکت کننده در سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر بر چه مبنا و معیاری دعوت شده اند و شرایط دعوت از آنها چگونه بوده است؟ پاسخ داد: معیار دعوت از گروه های خارجی به مولفه های متنوعی وابسته است. اصولا جشنواره ای با رویکرد جشنواره موسیقی فجر، به دنبال جذب گونه های تجاری نیست. آنچه که مدنظر است، حضور گونه های (ژانر) پذیرفته شده ای است که یا در ایران کمتر حضور داشته اند، آموزش مدون آکادمیک آنها در کشور وجود ندارد و یا کمیاب است. از طرف دیگر به سبب فراگیری طیف بزرگ جمعیتی توسط جشنواره های فجر، تنوع در سبک و گونه های مدعو نکته مهمی است؛ پس ایجاد رضایت نسبی بوسیله دعوت هنرمندان حوزه موسیقی کلاسیک، موسیقی جز و موسیقی بومی از نکات موثر در انتخاب فرم بخش بین الملل است. در این دوره نیز شکل گیری حضور هنرمندان کمابیش متاثر از نکات یاد شده بوده است.
جعفریان افزود: به سبب ادامه پاندمی در سراسر جهان و شرایط بهداشتی در کشورمان، نهایتا تصمیم بر آن شد که جشنواره موسیقی فجر در بستر فضای مجازی به مخاطب ارائه شود. با رایزنی با هنرمندان سازمان ها و نهادهای هنری، کمیته بین الملل جشنواره نهایتا به جمع بندی رسید که این دوره با حضور شش گروه اجرا شود. باتوجه به شرایط بهداشتی حاکم، از شش ماه قبل سه سناریو پیش روی مدیران جشنواره قرار داشت که شامل اجرای حضوری با مخاطب، اجرای حضوری با محدودیت تعداد مخاطب و اجرای برخط (آنلاین) بود. پس از تعامل با گروه ها و همین طور شرایط برگزاری جشنواره، نهایتا تصمیم بر آن شد که چهار اجرا به صورت برخط و از پیش ضبط شده در کشور مبدأ و دو اجرا با حضور هنرمند در کشورمان اجرا شود.



کلیه اجراهای بین الملل توسط جشنواره سفارش داده شد
او بیان کرد که جشنواره موسیقی فجر امسال پذیرای هنرمندانی از چهار کشور در قالب شش اجرا خواهد بود که می توان به حضور هنرمندانی مانند جیووانا فراتا و دینو دپالما از ایتالیا، تیمو ولبرشت و تئو ببلکمن، موریس ارنست از آلمان اشاره نمود. همین طور دو گروه ویلا مدلنا و سان موس از اتریش و مارتین ملندز از کوبا از دیگر هنرمندانی خواهند بود که اجرای آنها پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت.
جعفریان توضیح داد: کلیه اجراهای بین الملل برمبنای سفارش جشنواره به این هنرمندان انجام شده است و تمامی مختصات فنی و هنری مد نظر، از طرف کمیته بین الملل جشنواره به آنان داده شده است. این اجراها اختصاصا برای این دور از جشنواره ضبط و تدوین گردیده است. الان جدول پخش اجراهای جشنواره انتشار یافته است و مخاطبان می توانند از کلیه اجراهای این دوره به صورت رایگان استفاده نمایند که این نکته بسیار مثبتی در جهت دسترسی عادلانه مخاطبان در همه نقاط کشور به بیش از سی و پنج اجرای با کیفیت بسیار عالی است.

سال هاست جشنواره را بین المللی نمی نامیم
همین طور از او سوال کردیم که آیا باتوجه به اجراهای از پیش ضبط شده بخش بین الملل، باز هم می توان جشنواره را بین المللی نامید؟ اظهار داشت: همانگونه که می دانید، چند سالی است که عبارت بین المللی از عنوان جشنواره موسیقی فجر حذف گردیده است. جشنواره بین المللی، طبیعتا دارای مشخصات خاص و فراخوان بین المللی است. تمرکز جشنواره موسیقی فجر بر توسعه و اعتلای موسیقی ایران است و کارکرد بخش بین الملل و اساس اضافه کردن آن به جشنواره برای تامین ذائقه قسمتی از مخاطب بوده است. بدین سبب نسبت اجراهای خارجی به نسبت اجراهای داخلی کسر کوچکی است. طبیعی است که اگر جشنواره ای در مقیاس جشنواره موسیقی فجر که از نظر تعداد اجرا در زمره جشنواره های بزرگ قرار می گیرد، بخواهد در مقیاس بین المللی عمل کند، میلیون ها دلار بودجه می طلبد و باید امکانات بیشتری برای آن در نظر گرفت که ممکنست در توان مالی جشنواره های دولتی قرار نگیرد.
جعفریان در ادامه پاسخ به این پرسش تصریح کرد: باید در نظر داشت که جریان هنری نباید متوقف شود؛ چونکه قسمتی از ایجاد شور در جوامع مختلف، به عهده رویدادهای هنری است و کارکرد این جشنواره ها در درون جامعه هنری و بیرون آن، ایجاد امید و نشاط اجتماعی است. همیشه تعطیل کردن ساده ترین نوع انتخاب و نگاه در دوران سختی است.
مدیر بخش بین الملل سی وششمین جشنواره موسیقی فجر به صحبتهایش افزود: این جشنواره، رویدادی است که سالهای نخست آن در سایه جنگ برگزار شده است؛ بدین سبب در دوره کنونی کارکردهای اجتماعی ناشی از برگزاری آن کاملا مثبت ارزیابی می شود و اصولا دلیل برگزاری آن در وضعیت پاندمی هم به این نکته برمی گردد. این شرایط نیز مختص به این جشنواره و ایران نیست، در خیلی از نقاط دنیا جشنواره های هم عرض به صورت آنلاین برگزار شده اند. این چرخش در نوع برگزاری، با همه مشکلاتی که داشته است، درهای جدیدی را برای هنرمندان باز کرده است که ایجاد ظرفیت دیدن موسیقی به صورت آنلاین در مخاطب می تواند یکی از این نکات مثبت باشد. هرچند که از نظر اقتصادی فعلا این اجراها دارای گردش مالی بزرگی نیستند اما شاید در آینده نزدیک این تغییر سلیقه جمعی در شکل مصرف موسیقی، در سرانه مصرف موسیقی رشد کند و ظرفیت جدیدی به چرخه مالی موسیقی در سراسر جهان اضافه کند.
به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از ایسنا، بخش بین الملل سی وششمین جشنواره موسیقی فجر با شش اجرا از چهار کشور اتریش، آلمان، ایتالیا و کوبا برگزار می گردد.
اجراهای تکنوازی ویلنسل مارتین ملندز از کوبا، دوئت سان موس (دونوزای گیتار و ویلنسل) از اتریش، دوئت ویلا مادلنا (دونوازی آکاردئون و کلارینت و ساکسوفون) از اتریش، تریوی جز فولبرشت (سه نوازی ساکسوفون، آوا و الکتریک و گیتار) از آلمان در کشور مبدا بطور اختصاصی برای این دوره از جشنواره ضبط شده است و در زمان جشنواره پخش می شوند و تکنوازی پیانو موریس ارنست از آلمان و دوئت فراتا دی پالما (دونوازی پیانو و ویلن) از ایتالیا در ایران ضبط می شوند و در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر پخش خواهد شد.



1399/11/26
12:25:14
0.0 / 5
699
تگهای خبر: آموزش , پیانو , جشنواره , ساز
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲