در یك نشست مطرح شد؛

مداخله مردم در آثار هنری پررنگ شود

مداخله مردم در آثار هنری پررنگ شود

سایت رسمی سیامک یزدانجو: در نشست بررسی ششمین سمپوزیوم مجسمه سازی کیش که سه شنبه 19 اسفندماه برگزار شد، توضیحاتی درباره این رویداد و ضرورت استفاده از تجربه هنرمندان در برگزاری سمپوزیوم ها توضیحاتی ارائه شد.



به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از ستاد خبری ششمین سمپوزیوم مجسمه سازی کیش، نشست بررسی ششمین سمپوزیوم مجسمه سازی کیش شب گذشته ۱۹ اسفندماه با حضور آرتا فرهودی عضو هیأت مدیره شرکت عمران، آب و خدمات کیش، طاهر شیخ الحکمایی یکی از داوران این رویداد هنری و همین طور شهریار رضایی و مجید حقیقی ۲ مجسمه سازی که در این سمپوزیوم به ارائه و ساخت اثر پرداختند، اجرا شد.
طاهر شیخ الحکمایی یکی از داوران این سمپوزیوم با اعلان اینکه کارهای انتخاب شده بسیار عالی و مورد تأیید علاقمندان به هنر و مجسمه ساز بوده اظهار داشت: یکی از محاسن سمپوزیوم حاضر این بود که بحث جوایز را از آن حذف کردند. در سمپوزیوم، داوران تعدادی کار را انتخاب می کنند و هنرمندان طی روزها و ساعات زیاد این آثار را می سازند و در نتیجه تعدادی کار باکیفیت به دست می آید که همگی باارزش هستند.
وی اضافه کرد: از زمانی که بحث سمپوزیوم راه افتاد اصرار بر این بود که نباید با دادن جایزه به یک اثر از میان آثار برگزیده و تولید شده، رابطه دوستی و صمیمیت را که نفس سمپوزیوم است از بین برد. این طور شد که مدیران به این ضرورت رسیدند که اهدا نشدن جایزه، بهتر است و اگر هم مقرر است جایزه ای اهدا شود بهتر است آنرا بین همه هنرمندان تقسیم کرد، برای اینکه در نهایت ذائقه داوران در انتخاب یک اثر تأثیر دارد.
از زمانی که بحث سمپوزیوم راه افتاد اصرار بر این بود که نباید با دادن جایزه به یک اثر از میان آثار برگزیده و تولید شده، رابطه دوستی و صمیمیت را که نفس سمپوزیوم است از بین برداین هنرمند با اعلان اینکه در سراسر ایران برگزاری گردهمایی هایی در حوزه مجسمه سازی و ساخت آثار هنری با متریال های مختلف احساس می شود اظهار داشت: چنین گردهمایی هایی در نهایت به نفع حوزه مجسمه سازی است.
ضرورت استفاده از تجربه هنرمندان در برگزاری سمپوزیوم ها موضوع دیگری بود که شیخ الحکمایی به آن اشاره نمود و اظهار داشت: باید از کسانی استفاده گردد که کاربلد هستند. خوشحالم که پس از سال ۲۰۰۰ میلادی که من در نخستین گردهمایی در لبنان شرکت کردم توانستم آنرا به هنرمندان ایران معرفی کنم و در باب اهمیت و ارزش چنین رویدادهایی با چند شهرداری و انجمن هم صحبت کردم و مطلبی نیز در مجله هنرهای تجسمی حوزه هنری نوشتم. این پیگیری ها تقریباً ۸ تا ۹ سال بعد نتیجه داد و نخستین سمپوزیوم در تهران صورت گرفت. حرکت خوبی بود که شروع شد، ادامه پیدا کرد و به نتیجه رسید.
کیش؛ جزیره ای جذاب بدون دیوار و نرده
در ادامه این جلسه شهریار رضایی، یکی از ۱۲ مجسمه ساز برگزیده این سمپوزیوم، به بیان برخی تجربیات خود در زمینه ارائه آثارش در شهرهای تهران و کرمان پرداخت و از تفاوت برخورد و تعامل بازدیدکننده های این دو شهر با مجسمه ها سخن گفت.
این هنرمند با اعلان اینکه پس از مقایسه تعامل مردم تهران و کرمان با مجسمه ها متوجه شدم مردم همه شهرها با یک اثر هنری مشخص بطور یکسان برخورد نمی کنند اظهار داشت: احساس کردم چقدر شهرها برای اجرای مجسمه های شهری متفاوتند. تا پیش از این فکر می کردم شهرها فقط شامل ساختمان، بتن، آهن و فضای شهری است و من هم مقرر است مجسمه ام را در این فضا به نمایش بگذارم. بعد فهمیدم شهر همه این هاست، به علاوه جریان سیالی به نام جامعه.
وی اضافه کرد: مردم شهر من، کرمان، به سبب خیلی از اتفاقات تاریخی، بطور معمول، آدم های اهل مداخله و اهل اعتراض نیستند. همین ها موجب شد بیش از این که به خط آسمان، فرم یا توپوگرافی محیط توجه کنم، به جامعه توجه پررنگ تری داشته باشم. از آن به بعد، این مساله را در ساخت سفارش هایی که برای ساخت در فضای شهری قبول می کردم لحاظ کردم تا مداخله گری را برای مردم شهرم پررنگ تر کنم؛ مداخله هایی که سبب شود کودکان شهرم در بزرگسالی در مقابل زورگویی ها سکوت نکنند و رفتار بدنشان متفاوت شود.
عوامل جذابیت شهرها موضوع دیگری بود که رضایی به آن پرداخت و اظهار داشت: در کرمان با شهری پر از دیوار و نرده مواجه هستیم. از جانب دیگر، کیش برای همه ما همیشه جذاب بوده چون جدول ندارد، دیوار ندارد، نرده ندارد… اما سراسر شهر من به بهانه های مختلف پر شده از دیوار و نرده. نرده ای برای حفظ جان مردم، دیواری برای جدا کردن بخش های امنیتی یا خصوصی...
رضایی افزود: برای مثال کتابخانه ملی کرمان که مکانی عمومی است پر شده از دیوار. به شدت مایل به این شدم که این دیوارکشی ها را بردارم. همه این رفتارها در شهرهای ماست که بدن هایمان را به یک سری اندام رام شهری تبدیل می کند که هیچ نوع مداخله ای از خود بروز نمی دهد. از آن دوره به بعد، تمام اهتمام من در ارائه کارهایم، آن بود که شهروندانم را از این رفتار معمول خارج کنم.
وی به معرفی برخی دیگر از آثارش پرداخت و اظهار داشت: در محله دوران کودکی من فضایی بود که بچه ها را دور خود جمع می کرد… امروز یکی از بزرگترین رویاهایم این است که بتوانم یک مجسمه شهری بسازم که به اندازه همان بچه ها را دور هم جمع کند و خیلی از رفتارهای اجتماعی مان آنجا شکل بگیرد.
مجید حقیقی، هنرمند مجسمه ساز دیگری بود که در این جلسه به معرفی چندین اثر از خود و همین طور ارائه آثاری از کشور هند پرداخت و از تجربیات خود با کار کردن با متریال های متفاوت سخن گفت.
وی همین طور به معرفی چند اثر از خود پرداخت و درباره تجریباتش از حضور در سمپوزیوم های خارج از کشور گفت.
حقیقی به ساخت مجسمه در یکی از میادین شهر محلات اشاره نمود و درباره جذابیت های کار کردن با سنگ در ابعاد بزرگ اظهار داشت: چند سال پیش سفارش ساخت کاری را برای میدان اصلی شهر محلات داشتم و چون سنگ خیلی بزرگ و حدود ۸ متر بود، کار در همان میدان اصلی شهر ساخته شد. این کار را نیز برمبنای مقرنس هایی که قبلاً کار کرده بودم انجام دادم.
این هنرمند اضافه کرد: کار کردن با این سنگ برایم بسیار جذاب بود برای اینکه عظمت این سنگ تا زمانی که به صورت خوابیده بود و در حال ساختنش بودم درک نمی شد. اما پس از اتمام اثر، وقتی به صورت ایستاده قرار گرفت، بیش از پیش جذابیت و زیبایی خودرا نشان داد.
هنرمندان؛ انسان هایی با روح بزرگ که کارشان خلق کردن است
آرتا فرهودی نیز در این جلسه، هنرمندان را انسان هایی بزرگ با روحی بزرگ معرفی نمود و اظهار داشت: کار هنرمند خلق کردن است و آثار هنری ما را به سرزمین های ناشناخته و دنیاهای جدیدی می برد که می تواند ما را در خود غرق کند.
عضو هیأت مدیره شرکت عمران، آب و خدمات کیش اضافه کرد: در یکسال گذشته ششمین سمپوزیومی است که در جزیره برگزار کردیم. امیدواریم این جلسات و برنامه های هنری موجب شود سطح فرهنگی و هنری جزیره ارتقا پیدا کند و رفته رفته شاهد استقبال بیشتر کیشوندان نیز باشیم.
ششمین سمپوزیوم مجسمه سازی کیش با متریال سنگ با همت شرکت عمران، آب و خدمات کیش از ۲۵ بهمن تا ۲۰ اسفند ۹۹ در حال برگزاری است. ریاست این رویداد را ابوالفضل طیبی برعهده دارد و دبیر برگزاری آن نیز احسان گرایلی است.
در این سمپوزیوم ۱۲ سنگ توسط ۱۲ هنرمند و ۱۲ هنرمند دستیار ساخته و اجرا شد.
ششمین سمپوزیوم مجسمه سازی کیش با متریال سنگ با همت شرکت عمران، آب و خدمات کیش از ۲۵ بهمن تا ۲۰ اسفند ۹۹ اجرا شد. رئیس این رویداد ابوالفضل طیبی و دبیر برگزاری آن نیز احسان گرایلی برعهده دارند.

1399/12/20
18:16:43
0.0 / 5
855
تگهای خبر: ساز , نمایش , هنر , هنرمند
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵