در گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو مطرح شد؛

چند نكته درباره تحفه وزارت ارشاد

چند نكته درباره تحفه وزارت ارشاد

سایت رسمی سیامک یزدانجو: مسئول یکی از استودیوها و مجموعه های آموزشی حوزه مهندسی صدا و صدابرداری موسیقی ضمن اشاره به تازه ترین فعالیتهای مجموعه خود از ساز و کار سامانه تحفه وزارت ارشاد انتقاد نمود.



آیدین الفت مهندس صدا و مدیر یکی از مجموعه های حوزه مهندسی صدا، صدابرداری و ضبط آثار موسیقایی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به تازه ترین فعالیتهای این مجموعه در ایام کرونایی عنوان کرد: متاسفانه در ماه های اخیر بنا به شرایط کرونایی که اغلب فعالیتهای موسیقایی در حوزه های مختلف گرفتار افت شدید کمی شده است، طبیعتاً این تاثیر روی فعالیت استودیوهای صدابرداری هم به شدت مشهود بوده و ما به علت الزاماتی که در حوزه رعایت پروتکلهای بهداشتی داریم و خویش را موظف می دانیم که سلامتی هنرمندان عزیز باید در اولویت قرار گیرد، ازاین رو برنامه ریزی های ضبط را به حداقل رساندیم تا بتوانیم به سهم خود در قطع زنجیره شیوع بیماری همکاری داشته باشیم.
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: تمرکز روی مبحث آموزش هم یکی دیگر از اهداف مجموعه ماست که خوشبختانه در این حوزه هم از سالهای قبل تابحال توانسته ایم هم در برگزاری کلاس های آموزشی به صورت آنلاین در آموزشگاه سازمان فنی و حرفه ای کشور در حوزه های مختلف علوم و فنون مهندسی صدا و هم بخش آموزش دانشگاهی در این چارچوب دستاوردهای خوبی را داشته باشیم. اما در همین بخش هم به علت تعطیلی تمام مراکز آموزشی ما هم فعالیتهای آموزش حضوری که بخش مهمی از آموزش این فنون است در مجموعه خودمان متوقف کردیم. چون که در صورت نقض قوانین در این عرصه باید پاسخگوی مراجع قانونی باشیم. اما پرسش من این است که آیا همه آموزشگاه ها شامل این قوانین سخت شده است؟ آیا این یکسان سازی که برای توقف فعالیتهای اعمال شده برای همه مجموعه ها وجود دارد؟ آیا مشوق های مالی و حمایتی برای آنان که رعایت می کنند گذاشته شده است؟ که امیدوارم این شرایط یکسان وجود داشته باشد. چون که من از گوشه و کنار شنیده ام که بعضی از مجموعه های آموزشی همچنان می توانند به فعالیت آموزشی خود ادامه دهند که گویا ما از آن مستثنی هستیم!

الفت بیان نمود: متاسفانه احساس می کنم، دوستان متولی حوزه های مختلف فرهنگی هنری اصلاً ماجرا را رها کرده اند و اصلاً هم به فکر فعالان حوزه فرهنگ و هنر نیستند. انگار هیچ ساختار نظام مندی وجود ندارد که بتواند اوضاع اهالی فرهنگ و هنر در این روزهای سخت را بهبود ببخشد. اساسا من توقع ندارم که همه اتفاقات و برنامه ریزی مانند روزهای عادی هدایت شود. اما توجه جدی و راهبردی به فعالان این حوزه پس از گذشت یکسال و اندی تجربه این بحران می تواند کمترین کاری باشد که مسئولین می توانند انجام دهند. مواردی که می گویم هم اصلاً نکته های جدیدی نیست که بخواهیم از آن بعنوان طرح نکات جدید یاد نماییم. اینها مواردی است که بنده و همکارانم در این یکسال و نیمی که کرونا کنار ماست بارها و بارها به مدیران و متولیان گوشزد کردیم اما کمترین توجه را دیدیم. شرایطی که به قدری وضعیت معیشتی هنرمندان و اهالی فرهنگ را تحت تأثیر قرار داده که باید نگاه جدی تری به آن داشت.
دوستان متولی حوزه های مختلف فرهنگی هنری اصلاً ماجرا را رها کرده اند و اصلاً هم به فکر فعالان حوزه فرهنگ و هنر نیستند. انگار هیچ ساختار نظام مندی وجود ندارد که بتواند اوضاع اهالی فرهنگ و هنر در این روزهای سخت را بهبود ببخشد این مهندس صدا، در بخش دیگری از صحبت های خود به شرایط فعلی «سامانه ثبت درخواست تسهیلات حمایتی فعالان و صاحبان کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه ای» معروف به «تحفه» اشاره نمود و اظهار داشت: اولاً عنوان خلاصه شده این سامانه که به نام «تحفه» مشهور شده به خودی خود موید نکات بسیاری است که فعلا قصدی برای کنکاش در جهت انتخاب این عنوان ندارم اما من به مسؤلان محترم وزارت ارشاد می گویم که آقایان ما پس از بیشتر از یکسال انتظار دنبال «تحفه» نبودیم. ما دنبال شرایط و تسهیلاتی بودیم که بتواند نسبت به دیگر موسسات مالی و اعتباری، فضای آسان تر و بهتری داشته باشد. اما متاسفانه همین سامانه «تحفه» به قدری فعالان عرصه فرهنگ و هنر را با شرایط سختی برای دریافت تسهیلات مواجه ساخته که هر رجوع کننده ای را برای دریافت وام پشیمان می کند.
وی اضافه کرد: متاسفانه شرایط فعلی دریافت تسهیلات به جهت ضمانت و تعهد مالی به قدری سخت و دشوار است که بعید است اغلب فعالان حوزه فرهنگ و هنر بتواند از آن بهره مند شوند. یکی از این الزامات داشتن سه ضامن آن هم در قامت کارمند رسمی دولت با شرط عدم تعهد مالی ضامن ها در موسسات مالی دیگر است که همین مبحث به خودی خود عملاً نشان دهنده این نکته است که: «دوستان ما نمی خواهیم به شما تسهیلات بدهیم». چون که پیدا کردن سه ضامن دولتی آن هم در روزگاری که استخدام های دولتی در کمترین شکل خود صورت گرفته و جامعه هم به لحاظ مالی شرایط مناسبی ندارد و همه کارمندان رسمی حتما تعهد مالی دیگری هم دارند، نمی تواند شروط منطقی برای ضمانت باشد. ای کاش دوستان با در نظر گرفتن تمام قوانین در ارتباط با اعطای تسهیلات شرایط راحتتر و معقولانه تری را در نظر می گرفتند. به هر حال اینها شرایطی است که فعالان فرهنگ و هنر می توانند آنها در رسانه ها مطرح کنند و امیدوار باشند که مسؤلان با مطالعه این گلایه ها متوجه شرایط بسیار نامطلوب فعالان این عرصه شوند. شرایط دیگر هم گذاشتن سند بود که ممیزی و کارشناسی سند ملکی کارمزدی داشت که مقدار وام ناچیز ۱۰۰ میلیون تومانی که پس از یکسال و نیم تقاضا به صورت «تحفه» پذیرفته شده برای مجموعه ای که هر ماهه ده ها میلیون تومان فقط هزینه پرسنل دارد را تا به بهره بانکی بالای ۲۲ درصد می رساند.
الفت در بخش پایانی صحبت های خود اظهار داشت: من در مجموعه تحت نظر خودم تمام تلاش خویش را به کار گمارده ام که بتوانم به سهم خود در این روزهای کرونایی به جای توقف فعالیت ها به فکر توسعه کارهایمان باشم. کما اینکه در همین چارچوب سالن بزرگ دیگری را مجهز به آکوستیک و نمای داخلی دو حالته، با تهویه حرفه ای در مجموعه افتتاح کرده ایم که سه منظوره است. این سالن علاوه بر اینکه می تواند بعنوان یک پلاتو بلک باکس تمرین برای گروه های تئاتری باشد، با حالت آکوستیکی و نمای دیگری می تواند برای گروه های موسیقی مورد استفاده قرار گیرد. همینطور می تواند محلی برای ضبط نماهنگ ها باشد. شرایطی که دربرگیرنده استاندارها و تجهیزات حرفه ای صدابرداری هم است که می تواند مورد توجه بیشتر فعالان این عرصه قرار گیرد.

1400/02/16
18:02:46
5.0 / 5
760
تگهای خبر: آموزش , ساز , موسیقی , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو