دوسالانه بین المللی هنرهای دیجیتالی جهان اسلام

دوسالانه بین المللی هنرهای دیجیتالی جهان اسلام

گروه تخصصی چندرسانه ای فرهنگستان هنر دوسالانه بین المللی هنرهای دیجیتال در جهان اسلام را در سال ۱۴۰۲ برگزار می نماید.



به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، یکی از برنامه های آتی گروه تخصصی چندرسانه ای برگزاری «دوسالانه بین المللی هنرهای دیجیتالی در جهان اسلام» است که در ۲۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۲، هم زمان با روز جهانی ارتباطات، برگزار می شود.
عبدالحسین لاله رئیس گروه تخصصی چندرسانه ای فرهنگستان هنر درباره اهداف این دوسالانه اظهار نمود: این همایش با هدف گردهمایی پژوهشگران و هنرمندان برجسته دانشگاهی در جغرافیای جهان اسلام برگزار می شود تا تجربیات و نتایج تحقیقات خویش را درباره هنرهای دیجیتال در فضایی میان رشته ای به اشتراک بگذراند.
او درباره این که چرا فرهنگستان هنر تصمیم به برگزاری چنین همایشی در سطح بین الملل دارد، خاطرنشان کرد: یکی از وظایف اساسنامه ای و اصلی فرهنگستان هنر، رصد هنرها در تمامی حوزه ها در داخل و خارج از کشور است و هنرهای دیجیتال، پدیده ای جهانی و جدید و فراگیر است و تأثیرات آن در ابعاد وسیع و مصادیق بسیار قابل مشاهده و ارزیابی است؛ از این روی گروه تخصصی چندرسانه ای پیشنهاد کرد تا این همایش در سطح بین الملل برگزار گردد.
لاله درباره حوزه ها و شاخه های هنر دیجیتال توضیح داد: هنرهای دیجیتال شامل همه شاخه های هنری مانند نقاشی و فیلم برداری و عکاسی است، ولی برخی از هنرها اساساً زاده دیجیتال اند؛ مثل گلیچ آرت، موشن کپچر، گرافیک مدرن دیجیتالی و همه هنرهایی که به صورت مستقل از دل دیجیتال به وجود آمده اند.
او تلاقی دیجیتال و هنر را در محورهای این دوسالانه این گونه ارزیابی کرد و اظهار داشت: آنچه امروزه هنر را به شدت در عرصه های عملی و نظری تحت تاثیر قرار داده دیجیتال است. دیجیتال نه فقط آمده تا کیفیت تولید آثار هنری را بیشتر کند، بلکه بحث بر سر این است که استفاده از فناوری دیجیتال مفاهیمی پایه ای چون زیبایی شناسی و نور و رنگ را تحث تاثیر قرار داده است؛ ازاین رو باید ببینیم تحولاتی که حالا در کشورهای مختلف رخ می دهد، بخصوص در کشورهای اسلامی، چه سمت وسویی پیدا کرده است و اساساً برنامه و چشم انداز این کشورها در زمینه توسعه و بهره گیری از هنرهای دیجیتال چیست؟
رئیس پژوهشکده هنر به شرح ساختار پژوهشی و اجرایی این دوسالانه پرداخت و اظهار داشت: از آنجائیکه جایگاه فرهنگستان هنر جایگاهی پژوهشی است، قاعدتاً باید به وجه پژوهشی مبحث توجه بیشتری شود، ولی طبیعی است که در کنار آن نرم افزارهایی عرضه یا برنامه هایی صوتی تصویری آماده شود، یا حتی امکان دارد بعنوان الگو و نمونه از تحولات دیجیتالی، از چند نمایشگاه دیجیتال از کشور خودمان و یا کشورهای دیگر هم استفاده نماییم.
او به چگونگی بازتاب چالش ها و تقسیم بندی های جغرافیایی جهان اسلام و وضعیت هنر دیجیتال در جهان اشاره و خاطرنشان کرد: به نظر می آید که برخی از کشورهای جهان اسلام، مثل ترکیه و مالزی، پیشرفت های شگرفی در این حوزه دارند؛ ازاین رو امیدواریم پژوهشگران ما از این طریق بتوانند از تجربیات آنها، و آنها هم از تجربیات پژوهشگران ما در این حوزه بهره بگیرند. در مجموع، این دوسالانه فرصتی برای تعاملات بیشتر پژوهشگران مسلمان در این حوزه گسترده و مهم می باشد.
لاله درباره میزان سهم هنرهای دیجیتالی جغرافیای جهان اسلام از اقتصاد و بازتولید ایده و افکار مستقل در جهان اظهار داشت: امروزه استفاده از فناوری دیجیتال بخش مهمی از اقتصاد دنیا را ایجاد کرده است؛ چونکه این فناوری خصوصیت های خاص خویش را دارد. یکی از این خصوصیت ها در عرصه اقتصاد، تولید انبوه به شکل ارزان و آسان و سریع است؛ ازاین رو فناوری دیجیتال نقشی اساسی در حوزه های مختلف در جهان ایفا می کند منتها آنچه در حال اتفاق افتادن است و در کشورهای دیگر و قاعدتاً در جغرافیای جهان اسلام با مشکل مواجه می باشد، این نکته است که تا چه اندازه در تولید فرآورده های دیجیتالی، مؤلفه های فرهنگ بومی آن کشورها نقش دارند؟ به نظر می آید که زبان کشورهای غربی، بیشتر تجاری است. آنها از هر آنچه سبب رونق تجاری بشود استقبال می کنند، ولی طبیعی است که چنین مرامی نمی تواند در کشورهای دیگر مورد توجه قرار بگیرد.
او در انتها در پاسخ به این پرسش که «نقش هنرهای دیجیتالی جهان اسلام در استقلال و آزادی خواهی در روند جهانی شدن چگونه است؟» تصریح کرد: از آنجائیکه هنرهای دیجیتالی و رسانه های ارتباطی امروزی نقش آگاهی بخش خیلی پُررنگی دارند و این آگاهی بخشی و آگاهی دهی را با جذابیت های سمعی و بصری عرضه می دهند، نقشی فوق العاده در مستندسازی وقایع ایفا می کنند؛ حتی می توانند به تقابل با رسانه های رسمی شبکه های بزرگ بپردازند، می توانند آگاهی بخشی را فراگیر کنند، می توانند حوزه هایی را پوشش دهند که شبکه های رسمی از انجام آن عاجزند؛ ازاین رو البته که در آگاهی بخشی جهان اسلام نقش اساسی دارند و نباید فراموش بکنیم که همین آگاهی بخشی مبنا و پایه استقلال و آزادی خواهی است. به نظر می آید که هنوز جهانی شدن معنای خویش را نیافته است، ولی اگر منظور از جهانی شدن سیطره یک قدرت جهانی باشد، طبیعی است که آگاهی بخشی می تواند با این روند به تقابل برخیزد. حالا این سیطره می خواهد از سوی روسیه، چین، انگلیس یا آمریکا باشد، فرقی نمی نماید.
به هر حال سیطره جهانی، سیطره جهانی است و اهدافی جز استثمار و استعمار و هضم فرهنگ های کوچک تر ندارد. طبیعی است که هنرهای دیجیتالی جهان اسلام می توانند نقش آگاهی بخشی فرهنگی و هنری داشته باشند و با مستند کردن تحلیل ها و گزارش های خود مناسبات قدرت را در سطح جهانی تعدیل کنند.


منبع:

1400/03/02
13:00:15
5.0 / 5
264
تگهای خبر: ساز , نمایش , نمایشگاه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو