معاون فرهنگی و هنرهای شهری تهران خبر داد:

سردیس های پارك ملت مرمت شدند

سردیس های پارك ملت مرمت شدند

معاون فرهنگی و هنرهای شهری تهران از مرمت سردیس پرتره های پارک ملت و مجسمه امیرکبیر اثر برجسته ابوالحسن خان صدیقی آگاهی داد.



به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، شاپور دیوسالار، معاون فرهنگی و هنرهای شهری تهران از مرمت مجسمه های برنزی پارک ملت آگاهی داد و در این زمینه اظهار داشت: پارک ملت همچون مناطقی است که آثار هنرمندان شاخصی، از گذشته در آن وجود دارد. این آثار علاوه بر وجه هنری، دارای ارزش تاریخی نیز هستند و آثار افراد شاخصی چون مرحوم محمد علی مددی، ابوالحسن خان صدیقی و … در این فضا به معرض نمایش گذاشته شده است. پارک ملت یکی از با اهمیت ترین فضاهای سبز تهران است که می توان به آن لقب قلب پارک های تهران را داد، به همین خاطر، حفظ آثار و زیبایی بصری کارها در این فضا، برای ما بسیار اهمیت داشت.
وی اشاره کرد: در این پارک ۱۵ پرتره به معرض نمایش گذاشته شده که همه از جنس برنز هستند و تنها یک اثر به سبب دزدیده شدن در سالهای قبل، از جنس فایبرگلاس جایگزین شده بود. متأسفانه این آثار با ارزش طی سالهای قبل مرمت و بازسازی نشده بودند به همین خاطر اغلب این کارها، به سبب قرار گرفتن در کنار آب گرفتار رسوبات شده، و حتی لطمه هایی نیز از جانب تعدادی از رهگذران به آنان رسیده بود.
معاون فرهنگی و هنرهای شهری تهران به اثر استاد ابوالحسن خان صدیقی اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از با اهمیت ترین آثاری که در این فضا وجود دارد، مجسمه امیر کبیر است که توسط استاد ابوالحسن خان صدیقی که همچون اولین مجسمه سازان و افراد چیره دست این عرصه است، ساخته و مستقیماً از فلورانس به پارک ملت آورده شده است. این کار یکی از آثار بسیار درجه یک بشمار می رود که ریخته گری بسیار خوبی دارد و از نظر ارزش هنری، قابل تخمین نیست، به همین خاطر، تمرکز ما بر حفظ این گنجینه های ملی قرار گرفت.
وی بیان کرد: کارهای این منطقه، گرفتار شکستی یا ترک جدی نبودند اما در بعضی از نقاط سوراخ های کوچکی روی کار بود که مرمت گر اهتمام کرد با جوشکاری های مختصر آنرا پوشش دهد. در بخش دیگری از کار مرمت، کارها بصورت لایه به لایه و طی یک فرآیند زمان بر، با وسواس خاص، پاکسازی شدند و لایه های اکسیده شده از روی آنان برداشته شد که موجب جلای آثار و جلوه مجدد زیبایی آنان شد.
دیوسالار اضافه کرد: مرمت این آثار، بدون جنجال های خبری و حاشیه انجام شد اما با استقبال بسیار عالی مردم رو به رو شد به نحوی که حتی تصویری از این آثار در یک مجله آلمانی نیز به چاپ رسید.
معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی تهران، آثار هنری را سرمایه ملی خواند و اظهار داشت: آثار هنری، یک شناسنامه برای هویت شهر به شمار می روند به همین خاطر باید بر روی آنها حساس باشیم. با همین دیدگاه نیز ما در این دوره تمرکز جدی خودرا بر مرمت اینطور آثار گذاشته ایم برای اینکه من معتقدم که ارزش اقتصادی و هنری یک کار شاخص، قابل تخمین نیست و این آثار قسمتی از تاریخ ملی ما را تعریف می کنند. بر همین مبنا نیز ما اهتمام داریم که مرمت این آثار را مانند بناهای معتبر در مرکز توجه قرار دهیم و بر روی آنها حساس باشیم برای اینکه همانطور که میدان آزادی، یا باغ ملی یک ارزش هویتی دارد، این آثار نیز دارای چنین اهمیتی هستند.

1400/04/07
23:24:18
5.0 / 5
811
تگهای خبر: ساز , نمایش , هنر , هنرمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴