در نشست آنلاین مطرح شد؛

مدیریت كار هنری از جنبه های مغفول در گرافیك است

مدیریت كار هنری از جنبه های مغفول در گرافیك است

سایت رسمی سیامک یزدانجو: رئیس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در لایو خانه هنرمندان ایران، توضیحاتی درباره اهداف و فعالیتهای صنفی این انجمن درباره درهم تنیدگی زندگی روزمره با گرافیک ارائه نمود.



به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، پنجمین گفتگوی برخط خانه هنرمندان ایران درباره ماهیت و کارکرد خانه ها و انجمن های هنری با مبحث «انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران؛ روز گذشته، امروز، فردا» با حضور فاطمه کرکه آبادی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و آسیه مزینانی مجری و کارشناس این بخش یکشنبه ۲۰ تیر در اینستاگرام خانه هنرمندان ایران برگزار گردید.
فاطمه کرکه آبادی ضمن اشاره به این که در انجمن صنفی سه زن حضور دارند و ترکیب این انجمن جوان تر از دوره های قبل شده است، درباره تعریف گرافیک بیان نمود: هنر ارتباط برقرار کردن با عناصر بصری تعریف کلی گرافیک است که مهم ترین عناصر آن رنگ، چیدمان و نوشته و… است. گرافیک هم اکنون از شاخه های دیزاین است که تلاش دارد مسأله ای را حل کند. باآنکه بعنوان یک راه ارتباط بصری است اما در آن با سفارش دهنده ای رو به رو هستیم که می خواهد مسأله ای را حل کند. در تعریف من این حل مسئله با روشی خلاق باید صورت بگیرد و نقطه تمایز هنر در همین نقطه است. چونکه عده ای معتقدند گرافیک هنر-صنعت است. با این وجود امکان دارد هر فرد تعاریف و برداشت های خویش را از این هنر داشته باشد.
وی اضافه کرد: انجمن صنفی طراحان گرافیک قدیمی ترین انجمن صنفی در ایران است. این انجمن صنفی، کارفرمایی هم است. صنفی هم به این معناست که تحت لوای یک مجموعه سبب می شود اعضا اهدافشان را یک دست کنند. جامعه ای بزرگ تر که اگر به آن بها داده شود، در صورت فعالیت گسترده، فعالیت حقوقی هم داشته باشد. همینطور فعالیتهای خویش را هم منسجم تر پیش ببرد.
کرکه آبادی ضمن اشاره به عضویت این انجمن، مجمع جهانی دیزاین اظهار داشت: در ابتدای عضویت انجمن در مجمع جهانی دیزاین که آن زمان مجمع جهانی گرافیک نام داشت، همه تشکل ها می توانستند به عضویت این انجمن دربیایند و یک دست شدن فعالیت ها انجمن های گرافیک، رسیدن به تعرفه های یکسان، فعالیتهای بین المللی و… در ایکو گرادا مطرح بوده است اما از مقطعی به بعد تصمیم گرفته است که خویش را به مجمع ای کودی یا دیزاین تغییر دهد و گستره خویش را به هر آنچه زیرشاخه دیزاین هست از طراحی لباس و… افزایش دهد. چونکه در این صورت میتوان بهتر بر رسیدن به اهداف تمرکز کرد. این مجموعه تلاش می کند تأثیرات گرافیک را بر جهان ارزیابی کند و در عین حال خود هم تأثیرگذار باشد.
وی افزود: به نظرم گرافیک عین زندگی است. از بامداد که بیدار می شویم، از سروکار داشتن با همه مواد غذایی تا موبایلی که در دست می گیریم همه و همه به واسطه گرافیک درحال ارتباط برقرار کردن هستیم. این امر، مسئولیت طراحان را بیشتر می کند و عضو یک مجمع جهانی بودن سبب رشد و ارتقای اهالی این حرفه می شود.
این طراح خاطرنشان کرد: یکی از جنبه های مغفول در حوزه گرافیک مدیریت کار هنری است. هنرمند در ذات خود تنهاست و ترجیح می دهد اثر خود ماحصل کار فردی باشد. حال وقتی نتیجه ای به تیم نسبت داده می شود، میتوان یک اثر را مدیریت کرد و با استفاده از یک گروه آنرا پیش برد. از سویی دیگر ما تعهداتی داریم که باید آموخته های خویش را هم منتقل نماییم. من ۱۵ سال مدیریت یک آتلیه بزرگ را برعهده داشتم و احساس کردم می توانم این تجربه را منتقل کنم و خوشبختانه با استقبال هم رو به رو شد.
کرکه آبادی درباره حضور گسترده زنان در عرصه گرافیک اظهار داشت: خیلی از نامداران گرافیک ایران مردان هستند اما لازم است زنان هم جایگاه بهتری در این حوزه داشته باشند و بر ارتقای جایگاهشان کمک گردد اما این تنها به تصمیم من و شما برنمی گردد. بلکه زیرساخت ها هم باید فراهم باشد. مثلاً ساعات کاری زنان متفاوت از مردان باشد و خود زنان هم در این حوزه تعیین کننده هستند. ضمن این که این ارتقا شاید در دراز مدت تحقق یابد. خوشبختانه در دو سه سال گذشته حضور طراحان خانم در داوری ها گسترده تر شده است و بر مشارکت شان تاکید بیشتری صورت می گیرد. به صورت کلی متأسفانه زنان شرایط کاری و استخدامی متفاوتی از مردان ندارند. حال آنکه در طول زندگی مسئولیت مادری را هم برعهده دارند. برخی کلیشه های جنسیتی و تربیت خانوادگی هم موانعی را در راه پیشرفت و ارتقای حرفه ای شأن بوجود می آورد اما به نظرم زمان آن است که خود زنان هم تلاش کنند و زمان بیشتری بر ارتقای حرفه ای خود صرف کرده و بخواهند که پیشرفت کنند.
وی درباره میزان تحقق اهداف و چشم اندازهای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران از زمان تأسیس تابحال اظهار داشت: انجمن طرحان گرافیک ایران دارای اهداف کوتاه مدت و بلندمدت است. اعتلا و رشد صنف و اساسنامه جز اهداف دراز مدت آن است. مهم ترین هدف از راه اندازی این انجمن شاید معرفی خود در ابتدای کار بوده است اما در مرحله فعلی نیاز داریم جامعه آگاه شود که گرافیک یک تخصص است و فرد شاغل در این عرصه باید دست کم سواد و دانش تجربی آنرا داشته باشد. همینطور باید جا بیفتد که تعرفه های این حرفه در ارتباط با یک عضو نیست بلکه تعیین شده بوسیله ی یک صنف است.
رئیس هیأت مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران درباره شرایط و قواعد عضویت در این انجمن بیان نمود: کسی می تواند عضو انجمن باشد که معیشت او از طریق گرافیک تأمین شود و در واقع شغلش این باشد. او می تواند از راه سه نفر از اعضا مورد تأیید واقع شود. از شروط دیگر، این است اگر کسی شش ماه کار گرافیک نکند، می تواند از عضویت عزل شود. این انجمن هم اکنون ۱۸۰۰ عضو دارد اما این عدد متغیر است. چونکه امکان دارد عده ای از اعضا از ایران بیرون بروند یا مدتی فعالیت نکنند. به صورت میانگین ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ نفر عضو هستند اما تعداد ثبت نام ها بیشتر است.
مزینانی در ادامه به برخورداری این انجمن از یک موزه مجزا به نام «موزه گرافیک» یاد کرد و کرکه آبادی در اینباره اظهار داشت: موزه گرافیک ایران در عمارت ارباب هرمز یا مجیدآباد قرار دارد و زیرمجموعه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است و در دوران هیأت مدیره ششم سال ۹۳ به ریاست علی رشیدی به راه افتاده است. مالکیت ساختمان برای سازمان زیباسازی شهرداری تهران است اما موجودیت مادی و معنوی آن متعلق به انجمن است. از زمان تأسیس انجمن، کمیته ای به نام کمیته موزه تعریف شده است و جمع آوری آثار از همان ابتدا مدنظر بوده و هم اکنون گنجینه ای در اختیار است که در موزه نگهداری می شود. همینطور موزه، یک گالری هم در اختیار دارد و ۷ هزار اثر هم اکنون در آن ثبت شده است. البته امکانات موزه کامل نیست و ما بودجه کافی برای تجهیز و فعالیت بیشتر موزه در اختیار نداریم و حیف است؛ چونکه تاریخ گرافیک ایران به شکلی تاریخ ملت ایران است.
وی درباره تعداد کمیته ها و فعالیتهای انجمن بیان نمود: از زمان کرونا بعضی از فعالیت هایمان متوقف شده است. همینطور بنا داشتیم خیلی از رویدادها را همزمان با تهران در شهرهای دیگر هم برگزار نماییم که به علت شرایط پیش آمده اجرایی نشد. کمیته رفاهی، تعرفه، عضویت، نمایشگاه ها و … هم اکنون فعال می باشند. فعالیت بعضی از کمیته ها هم با عنایت به شرایط فعلی در چارچوب پروژه ها پیش می روند.


منبع:

1400/04/22
10:16:20
5.0 / 5
569
تگهای خبر: ساز , نمایش , نمایشگاه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵