مجمع سالانه صندوق اعتباری هنر برگزار شد؛

وزیر ارشاد واظهاراتش از عملکرد مالی یک مجموعه

وزیر ارشاد واظهاراتش از عملکرد مالی یک مجموعه

مجمع عمومی صندوق اعتباری هنر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد و مدیران عامل خانه سینما، خانه موسیقی و خانه تئاتر برگزارشد.



به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از روابط عمومی صندوق اعتباری هنر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجمع عمومی سالانه صندوق اعتباری هنر (سال ۱۳۹۹) با اعلان اینکه این صندوق در ۴ سال قبل توانست نقطه تماس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باشد اظهار داشت: بوسیله مدیریت با انضباط مالی توسعه گرا و تعامل گرا شاهد رشد قابل توجهی در زمینه های خدمات، مدیریت، تعامل و ارتباط با اعضا و ارتقا جایگاه آن هستیم.
صالحی با قدردانی از زحمات و خدمات مدیرعامل و کارکنان صندوق اعتباری هنر افزود: این صندوق بخش مهمی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می آید و نقطه تماس با زندگی روزمره هنرمندان است. از طرف دیگر باتوجه به شرایط حاکم در ۴ سال قبل همچون بلایای آسمانی، زلزله، کرونا، تحریم این مجموعه توانست نقطه تماس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باشد و در طول این مدت در ۴ محور روند رو به تکامل و قابل قبول و قابل توجهی را طی کرده است.
توجه به انضباط مالی و جمع کردن بدهی ها
وی اشاره کرد: نخستین محور حوزه خدمات است. که خوشبخانه عملکرد صندوق چه بصورت تاسیسی و چه بصورت تکمیلی روند رو به جلو و قابل توجهی داشت و از آن جمله می توان به حوزه های بیمه، خدمات بلا عوض، تسهیلات بلا عوض، کارآفرینی، اقتصاد فرهنگ و هنر اشاره نمود. خروجی این اقدامات هم در قالب هنرکارت نمایان شد. به هر صورت خدمات صندوق اعتباری هنر در قالب هنرکارت در قالب و ساختار روشنی دنبال می شود. در این دوره توسعه کمی و کیفی شکل گرفت و پایه ای برای خدمات بعدی شد.
وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی اظهار داشت: سازمان و مدیریت کار، محور دوم مسیر صندوق اعتباری هنر در این بازه زمانی است. در این بخش در جنبه های مختلف قوام خودرا پیدا کرده و از آن جمله می توان به انضباط مالی و جمع کردن بدهی ها و افزودن به اعتبار صندوق اشاره نمود.
وی تعامل و ارتباط را محور بعدی برشمرد و افزود: مجموعه هایی مانند صندوق اعتباری هنر هر چند دو محور اول را رعایت نمایند ولی اگر محور سوم که تعامل و ارتباط است را رعایت نکنند ضعیف می شوند و به مرور به گل می نشینند. تعامل و ارتباط در صندوق اعتباری هنر به شیوه های مختلف همچون ارتباط چهره به چهره با هنرمندان، سفرهای حمایتی و با سعه صدر و سنگ صبور بودن مدیران این مجموعه شکل گرفت.
توصیه های آقای وزیر به مدیران آینده و نمایشی نبودن «هنرکارت»
صالحی چهارمین محور را ارتقای منزلت صندوق برشمرد و اضافه کرد: یکی از شعارهایی که بر آن تاکید داشتیم این بود که هر مجموعه ای باید مرجعیت خودرا ارتقا بدهد. این مرجعیت در صندوق اعتباری هنر ارتقا یافته و در نزد هنرمندان شناخته شده و محترم است. همین طور نزد دستگاه های اجرائی و مجموعه نظام حکمرانی هم مرجعیت پیدا کرده است. به هر حال این ۴ محور بوسیله کاردانی مجموعه مدیریتی این صندوق و همین طور کارکنان آن به دست آمده و در کنار آن حضور خانه های صنفی هم به کمک آن آمد.
صالحی در آخر اظهار داشت: سفارش هایی وجود دارد که می توان بعنوان تجربه به مدیران آینده این صندوق منتقل کرد. بعنوان مثال وقتی هنرکارت درحال شکل گیری بود تاکید داشتیم که به شکل و قالب یک کار نمایشی نباشد. بدین سبب هنرکارت را باید در فضای توسعه خدمات تقویت کرد برای اینکه توسعه خدمات آن امری مهمست به شکلی که هنرمند حس کند از طرف جامعه حکمران مورد توجه است. همین طور توجه به تعامل با صنوف از اهمیت زیادی برخوردارست و این امر یک تجربه ماندگاری است که مدیران آینده می توانند از آن بهره ببرند. توجه به ایده های توسعه ای سرمایه گذارانه که قابلت اجرائی هم دارد مورد توجه مدیران آینده قرار بگیرد.
گزارش آقای مدیرعامل و وظایف جدید صندوق اعتباری هنر
سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر نیز در بخش دیگری از این برنامه ضمن ارائه گزارشی از مجموعه فعالیت ها و اقدامات دوره ۴ ساله این صندوق، اظهار داشت: صندوق اعتباری هنر در این بازه زمانی وظایف جدیدی را برای خود تعریف کرد و بازسازی همیتی و ماموریتی پیدا کرد و از حالت اداری خارج شد و بازخوردهایی که از جامعه هنری دریافت می کند نشان این مدعا است.
وی با تاکید بر این که کارها و اقدامات کوچک هم دیده می شود، افزود: صندوق اعتباری هنر با هدف پشتیبانی از اصحاب فرهنگ و هنر تأسیس شد. رویکرد حمایتی صندوق در ۵ بخش بیمه تامین اجتماعی، بیمه درمان تکمیلی، طرح تکریم، کمک مستمری و تسهیلات (قرض الحسنه، بلا عوض و کارآفرینی) متمرکز شده است. خوشبختانه با توسعه کمی و کیفی خدمات، شاهد رشد چشم گیر در تمام این حوزه ها هستیم. بطوریکه طی دوره ۴ ساله تعداد اعضای صندوق از ۴۴ هزار ۵۰۰ نفر به بالای ۸۲ هزار نفر رسید.
رشد کمی تعداد تسهیلات به نسبت به سال های قبل
سیدزاده با اشاره به اهمیت ارائه خدمات بیمه ای به جامعه فرهنگ و هنر اظهار داشت: گسترش خدمات بیمه ای یکی از با اهمیت ترین اهداف صندوق اعتباری هنر طی این مدت بود. خوشبختانه در این عرصه دستاوردهای خوبی به دست آوردیم. تعداد اعضای معرفی شده به سازمان تامین اجتماعی در انتهای سال ۹۵، ۱۸ هزار نفر بود که این تعداد با رشد ۱۳۶ درصدی به ۴۲ هزار و ۷۰۰ هزار نفر در انتهای سال ۹۹ رسید. همین طور تعداد اعضای تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی از ۱۳ هزار و ۶۱۱ نفر در سال ۹۵ به بالای ۳۰ هزار نفر در سال ۹۹ رسیده است.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه اضافه کرد: در زمینه تسهیلات قرض الحسنه ضروری طی دوره ۴ ساله با رشد ۴۷۰ درصدی و در بخش تسهیلات بلاعوض رشد بیش از ۱۰۰۰ درصد روبرو می باشیم. در سال ۹۹ تعداد ۱۰۸۴ نفر از هنرمندان از تسهیلات بلا عوض بهره مند شدند که این تعداد در سال ۹۵ اماری نزدیک به ۱۱۰ نفر بود.
تلاش برای انجام سفرهای غیراداری!
وی پروژه هنرکارت را یکی از مهم ترین دستاوردهای صندوق برشمرد و گفت: هنرکارت یک کار هویتی برای اعضای صندوق اعتباری هنر است. طی سفرهای حمایتی یکی از عناوینی که در دیدار با هنرمندان مطرح می شد مطالبه کارتی شناسایی معتبر بود که نشان از فعالیت حرفه ای افراد دارد بود. در طول این مدت هنرکارت به ثمر نشست که به لحاظ جامعه آماری تحت پوشش و قابلیت های آن (کارت شناسایی و بانکی) دستاورد بزرگی است.
سیدزاده با اشاره به شبکه همرسانان صندوق اظهار داشت: ما به ۲۲ استان سفر کردیم کوشیدیم این سفرها جنبه اداری نداشته باشد و در فضای صمیمانه مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر استانها را پیگیری نماییم. طی این سفرها تقریباً ۳۰۰ همرسان در قالب شبکه همرسانان در استانها شکل گرفت که مشکلات و مسائل هنرمندان هر استان بوسیله اطلاع رسانی همرسان ها پیگیری می شود. همرسانان در سفرهای حمایتی کمک بسیاری در شناسایی وخدمت رسانی به هنرمندان مستعد و کمتر شناخته شده در استانها داشتند. ما وظایف کلانی هم در صندوق داشتیم که آنرا دنبال کردیم؛ از آن جمله می توان به عمومی سازی، دسترسی فرهنگی، رونق اقتصاد فرهنگ و هنر و … اشاره نمود که تجربه های خوبی در این بخش به دست آوردیم.
وی اشاره کرد: هم اکنون صندوق اعتباری هنر هیچ بدهی به هیچ مجموعه و نهاد مالی ندارد و همه را تسویه کرده است و پاسداری از اعتمادی که در جامعه هنری برای صندوق به وجود آمده بسیار مهم و باارزش است.
وزیر ارشاد: وقتی هنرکارت درحال شکل گیری بود تاکید داشتیم که به شکل و قالب یک کار نمایشی نباشد. بدین سبب هنرکارت را باید در فضای توسعه خدمات تقویت کرد برای اینکه توسعه خدمات آن امری مهمست به شکلی که هنرمند حس کند از طرف جامعه حکمران مورد توجه است طرح چند نکته از رئیس سازمان سینمایی از عملکرد صندوق اعتباری هنر
در قسمتی از این جلسه حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی و سمعی و بصری اظهار داشت: در دوره حضور آقای سیدزاده در صندوق اعتباری هنر پیشرفت را به خوبی احساس کردیم و من بعنوان عضوی از اعضای هیات امنای آن بر خود می بالیدم.
وی با اشاره به حضور صنوف در این صندوق افزود: در ابتدا برای این حضور مقاومت هایی در همه حوزه ها وجود دارد ولی تجربه حضور صنوف در صندوق اعتباری هنر موفق بود و باید از آن پاسداری نماییم برای اینکه این حضور به هم افزایی و درک متقابل منجر گردید.
انتظامی اضافه کرد: صندوق اعتباری هنر در دو وجه کاری جدیدی را شروع کرد و آن دو شامل انضباط مالی و کرامت انسانی بود که به آن نگاه جدی داشت و این امر در سایه دولت الکترونیک به وجود آمد برای اینکه هر چقدر دولت الکترونیک را مستقر نماییم انضباط مالی هم حاکم می شود.
وی افزود: توجه به شهرستان ها اقدام دیگر صندوق اعتباری هنر در طول این مدت بود و تمرکز بر ارائه خدمات در قالب هنر کارت به هنرمندان از طرف تمامی بخش های وزارتخانه یکی از این اقدامات است که مورد تاکید آقای دکتر صالحی هم هست و این کار قدرت صندوق هنر را بعنوان یک نهاد مرجع اجتماعی و فرهنگی می افزاید و امیدواریم این اقدام تداوم یابد.
در بخش دیگری از این جلسه، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: از حسن خلق و درک درست آقای سیدزاده از شرایط موجود تشکر می کنم و ایشان در مدت حضور خود کارهای مفیدی در زمینه های مختلف همچون کتاب کردند.
وی افزود: لازم است بخش های تخصصی تری در زمینه صندوق اعتباری هنر ایجاد شود و این صندوق می تواند در حوزه ارتقای امور رفاهی خود از ظرفیت های معاونت های دیگر که امکان استفاده از این ظرفیت ها را ندارند نیز بهره ببرد.
دیدگاه مدیران عامل سه نهاد صنفی درباره شیوه های مدیریتی یک مجموعه
در بخش دیگری از این جلسه منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما اظهار داشت: یاد بگیریم که حق گذار باشیم. در مدت ۴ سال قبل ارتباط صندوق اعتباری هنر به جامعه فرهنگی و هنری کشور از یک قاعده متفاوتی برخوردار شد و این امر سبب شد که همه برای همگرایی تلاش کنند و این مساله دستاورد مهمی است که باید به آن توجه داشت.
وی از خدمات سیدحسین سیدزاده تشکر کرد و افزود: همراهی های سیدعباس صالحی هم در طول این مدت بسیار راهگشا بود و ما ایشان را در زمره اصحاب فرهنگ کشور می دانیم و خدا قوت می گویم.
در ادامه حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی اظهار داشت: در هیچ دوره ای تجربه خدمت رسانی به اصحاب فرهنگ و هنر را نداشته ایم و این دوره یک دوره شکوفایی و نورانی بود و آشنایی مجموعه فرهنگ و هنر کشور با صندوق اعتباری هنر و خدمات قابل ارائه آن یکی از این اتفاقات بود.
مدیر عامل خانه موسیقی اضافه کرد: در صندوق اعتباری هنر حس می کردیم در یک اتاق شیشه ای فعالیت می نماییم و همه اقدامات شفاف و روشن بود و هم اکنون فضای آرامی بر عرصه فرهنگ و هنر کشور حاکم است و اعتماد در این عرصه به دست آمده است.
بهره گیری از انرژی های خارج دولت و دریافت وام های خارج از منابع
در ادامه این جلسه شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر اظهار داشت: مدیران و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول این مدت یک مدل را به ثبت رساندند و ادامه حرکت صندوق اعتباری هنر با این مدل به پایایی و پویایی آن کمک می نماید و لازم است این مدل در اسناد بازشناسی شود و در صورتجلسات هم ذکر شود.
وی اضافه کرد: همه می دانیم که شرایط حاکم چقدر سخت بود ولی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با نگاه مردم گرا بودن و نخبگی توانستند این مسیر را پیش ببرند و بهره گیری از انرژی های خارج دولت و دریافت وام های خارج از منابع صندوق اعتباری هنر یکی از این موارد است. به هر حال تاریخ تاریخ از جنای آقای سیدحسین سیدزاده هم به نیکی یاد خواهدنمود و از زحمات ایشان سپاسگزارم.
در ابتدای این جلسه حسابرس صندوق اعتباری هنر گزارشی از عملکرد مالی و مالیاتی این صندوق در سال ۱۳۹۹ ارائه نمود.

1400/05/22
12:36:18
5.0 / 5
425
تگهای خبر: ساز , موسیقی , نمایش , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو