روایت یک سرقت که مونالیزا را باارزش کرد

روایت یک سرقت که مونالیزا را باارزش کرد

تابلو مونالیزا یک اثر هنری معمولی در موزه لوور بود تا این که حدود 100 سال قبل دزدیده شد و بعد از آن به گران ترین تابلو نقاشی جهان تبدیل شد!


به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از ایسنا الجزیره در یک گزارش به موضوع سرقت مونالیزا که سبب شهرت بیشتر این تابلو شده است پرداخته. در این گزارش آمده است: «صبح یک روز معمولی گرم تابستانی در ۲۲ آکوست ۱۹۱۱ بود؛ لوئی پرو، نقاش فرانسوی پس از اختتام کارش احیانا قصد پیاده روی در کنار رود سن را داشت که ناپدید شدن تابلو «مونالیزا» در محل کارش در موز لوور، از آن روز، روز متفاوتی ساخت.
پرو نخستین نفری بود که متوجه جای خالی تابلو مونالیزا شد که تا آن زمان ارزش و شهرت فعلی را نداشت. عصر روز ۲۲ آگوست ۱۹۱۱، حدود ۱۱۰ سال قبل، تابلوی مونالیزا از سالنی در لوور دزدیده شد تا بعدها جایگاه و ارزش هنری اش را چندین برابر ارتقاء دهد!
وینچنزو پروجا در تاریخ دست به سرقتی زد که بعنوان بزرگترین سرقت هنری قرن بیستم از آن یاد می شود. او که از کارکنان سابق موزه لوور بود، بعد از دستگیری اعتراف کرده بود که روز ۲۱ آگوست در ساعت ۷ بامداد از دری که دیگر کارکنان وارد موزه می شوند، وارد موزه شده بود. دزد مونالیزا لباسی سفید شبیه به دیگر کارکنان به تن داشت بدین جهت توانست در بین دیگر کارکنان موزه به آسانی وارد موزه شود. پروجا به آسانی تابلو را از میان چهار میخی که آنرا به دیوار چسپانده بود برداشته و به نزدیک ترین اتاق می برد؛ سپس روپوش خودرا درآورده، تابلو را از قاب خارج کرده و لباس را به دور آن می پیچد؛ سپس به سادگی تابلو مونالیزا را زیر بغل گرفته و از همان دری که وارد موزه شده بود خارج می شود!
او تابلوی باارزش داوینچی را به ایتالیا برده و به مدت دو سال آنرا چون گنجی پنهان می کند اما سرانجام برای فروش آن با صاحب یک گالری صحبت کرده و تابلو را به او نشان میدهد اما این کار سبب دستگیری او می شود برای اینکه گالری دار ایتالیایی بعد از مطمئن شدن از اصل بودن تابلو با پلیس تماس گرفته و پروجا را لو می دهد.


بعد از پیدا شدن مونالیزا، این اثر هنری در سراسر ایتالیا به نمایش درمی آید اما وقتی فرانسوی ها خبردار می شوند خواهان بازگرداندن مونالیزا از ایتالیا شده و ایتالیا را به قطع روابط دیپلماتیک تهدید می کنند. سرانجام مونالیزا که ازطریق یک نقاش ایتالیایی کشیده شده و یک اثر ملی فرانسوی به حساب می آید، در سال۱۹۱۳ به موزه لوور فرانسه برمی گردد.
در سال ۲۰۱۴ بیش از ۹ میلیون نفر از موزه لوور بازدید کرده اند که بگفته هنری لویرت، مدیر وقت موزه، ۸۰ درصد از بازدیدکنندگان لوور فقط به قصد تماشای مونالیزا به این موزه آمده بودند. میانگین بازدیدگنندگان موزه لوور سالانه حدود ۵ میلیون نفر است و در ساعات ازدحام هر کدام از بازدیدکننده ها فقط ۳۰ ثانیه فرصت تماشای مونالیزا را از نزدیک دارند.
در سال ۱۹۶۲ ارزش تابلو مونالیزا حدود ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زده شد که با احتساب نرخ تورم در سال ۲۰۱۹ حدودا به ۸۰۰ میلیون دلار رسیده و عملا گرانترین تابلو نقاشی دنیا شده است.


تابلو مونالیزا که در سال ۱۵۰۳ توسط داوینچی ترسیم شد، تا حالا برای جهانیان مرموز و مورد بحث هنرمندان و تاریخ شناسان بوده است. اغلب مورخان و در رأس آنها جورجیو واساری ـ نقاش و مورخ ایتالیایی ـ معتقدند که این تابلو مربوط به لیزا همسر یک تاجر فرانسوی است و کلمه مونا در ایتالیایی به مفهوم «بانوی من» است؛ بدین جهت این اثر «مونا لیزا» نامگذاری شده است. برخی نیز این تصویر را زاده خیال داوینچی دانسته و عده ای نیز آنرا معادلی زنانه از خود نقاش می دانند.
گفته می شود که داوینچی کشیدن این تابلو را در فلورانس ایتالیا آغاز نموده و در فرانسه آنرا به انتها رسانده است.»



1400/06/08
10:02:19
5.0 / 5
599
تگهای خبر: نمایش , هنر , هنرمند , هنرمندان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵