پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان؛

وقتی تصویر هنرمندان حذف می شود

وقتی تصویر هنرمندان حذف می شود

یکی از داوران بخش نوازندگی قانون پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان از شرایط جدید داوری آثار شرکت کننده بعد از حذف تصویر هنرمندان سخن گفت.



به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از روابط عمومی جشنواره موسیقی جوان، پریچهر خواجه داور ساز قانون براین نظر است که با حذف تصویر شرکت کنندگان و فقط گوش کردن صدای نوازندگی شان، قضاوت هایمان عادلانه تر می شود. ربکا آشوقیان داور ساز پیانو نیز تاکید می کند با وجود محدودیت های ناشی از پاندمی کرونا کیفیت کار شرکت کنندگان در جشنواره عالی یود.
این نوازنده قانون که چندین دوره داوری جشنواره موسیقی جوان را در ساز قانون عهده دار بوده، با اشاره به استمرار جشنواره موسیقی جوان و تاثیر آن در روند موسیقی کشور اظهار داشت: اتفاقات موسیقایی در کشور ما زیاد نیستند. بخصوص این که موسیقی در مدارس تدریس نمی گردد به همین دلیل رقابت هایی مثل جشنواره موسیقی جوان در کشور ما بسیار کم است و معتقدم این جشنواره، یک رخداد هنری و فرهنگی خوب در همه سازهاست که با اشتیاقی که به وجود آورده هر ساله شاهد افزایش نفرات شرکت کننده در جشنواره هستیم. با انگیزه ای که جشنواره موسیقی جوان طی سال های برگزاری اش در جامعه موسیقی تزریق کرده بچه ها انگیزه ها و تلاش شان بیشتر شده به جهت اینکه بتوانند سال های متمادی شرکت نمایند یا جایزه ببرند و یا به آن مقامی که مدنظرشان است، نزدیک شوند.
وی درباره سطح کیفی آثار این دوره از جشنواره بیان کرد: امسال تعداد نوازنده های ساز قانون بالا رفته و رقابت یک مقدار نزدیکتر شده بود. البته ما که فیلم ها را نمی دیدیم و فقط صدا را می شنویم ولی به نظر می رسید که بچه ها رقابت شان به هم دیگر نزدیک شده است.
خواجه با اشاره به شرایط داوری بدون دیدن استایل نوازندگان اظهار داشت: به نظرم خیلی بهتر بود که بدون تصویر فقط صدا را شنیدیم به جهت این که قضاوت عادلانه ای انجام می شود. البته بعضی وقتها اگر شبهه و تردیدی داشته باشیم پس از جمع آرا اهتمام می نماییم یک فیلم کوتاهی از آن نوازنده ببینیم اما باز هم تاکید می کنم که تنها با شنیدن صدای ساز شرکت کنندگان قضاوت درست تری انجام می شود. به هر حال این هم یک راهی است و شاید بعدها اتاق فکر جشنواره به نتیجه دیگری برسد و آنرا تجربه کند.
داور بخش قانون پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در باره نقاط قوت و ضعف شرکت کنندگان در این دوره توضیح داد: من فکر می کنم اتفاق ناخوشایند موضوع آموزش است. چونکه به خاطر کرونا و آموزش آنلاین، تعدادی از معلمین جوان آن دقت لازم را در موضوع آموزش نداشتند و متاسفانه در آثار خیلی از شرکت کنندگان مقوله آموزش بسیار مشهود بود بطوریکه وقتی آثار را بررسی می نماییم متوجه می شویم یک تعداد کثیری از بچه ها، یک بخش از قطعه را بطور مشترک اشتباه می زنند که این خود نشان از آن دارد که آموزش درستی داده نشده و این که عیناً همه با هم اشتباه می زنند یک مقدار عجیب است.
وی درباره شاخصهای داوری ساز قانون در جشنواره پانزدهم اضافه کرد: صحت اجرا، پایبندی به رپرتوار معرفی شده، کوک، بیان درست و همچون ملاک های داوری در ساز قانون بودند اما بیشترین موردی که من و سایر داوران ساز قانون در نظر گرفتیم؛ پایبندی به سرفصل های جشنواره و صحت اجرا بود.
پریچهر خواجه در خاتمه با اشاره به حضور پررنگ استادان موسیقی در مقام داوران جشنواره موسیقی جوان اظهار نمود: حضور استادان پیشکسوت و افرادی که سمبل فرهنگی و هنری کشور هستند، در عین حال که موجب خرسندی است این انگیزه را بوجود آورد که داوطلبان خودشان را در جایگاه بالا ببینند و اهتمام کنند برای جایگاهش تلاش بیشتری کنند.

1400/07/07
23:07:26
5.0 / 5
680
تگهای خبر: آموزش , پیانو , جشنواره , ساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو