بزرگداشت مرتضی ممیز در ایام سخت خانه هنرمندان

بزرگداشت مرتضی ممیز در ایام سخت خانه هنرمندان

سایت رسمی سیامک یزدانجو: خانه هنرمندان ایران جمعه، 26 آذر ماه به مناسبت شانزدهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز، دو نمایشگاه «گزیده آثاری از بهزاد حاتم» و «گزیده آثاری از پوسترها و پروژه های محیطی آتلیه طراحی آر2» از کشور پرتغال را با یاد و خاطره این هنرمند فقید کشورمان افتتاح نمود.


به گزارش خبرنگار تجسمی ایسنا، این مراسم که با حضور هنرمندانی چون امرالله فرهادی آردکپان (طراح گرافیک)، انوشیروان ممیز (فرزند استاد مرتضی ممیز)، مجید رجبی معمار (مدیر عامل خانه هنرمندان ایران)، نیکی کریمی (بازیگر و کارگردان) و تعدادی از علاقمندان این طراح گرافیک، تصویرگر و استاد دانشگاه همراه بود، در ساعت ۱۷ و بعد از پخش فیلم کوتاه «یک روز در کردان...» از نیکی کریمی که در سال ۱۳۷۹ از همراهی با زنده یاد عباس کیارستمی و مرتضی ممیز در کردان تولید شده بود، در سالن استاد شهناز شروع شد.
فرهادی آردکپان که بعنوان مجری در این مراسم حضور داشت، ضمن خوش آمدگویی به حاضران، اشاره کرد: «برای همه ی ما و همه کسانی که دوست دار ممیز بودند، این مراسم غنیمت و نعمت است. قدمتان به روی چشم.»
وی همین طور در ادامه انوشیروان ممیز ـ فرزند مرتضی ممیز و مدیر موسسه فرهنگی هنری ممیز ـ را به روی صحنه دعوت کرد. ممیز نیز ضمن تشکر از بهزاد حاتم، اظهار نمود: « باید از آقای حاتم که امسال دعوت ما را برای برگزاری یک نمایشگاه درجه یک قبول کردند، تشکر ویژه کنم. چیدمان این نمایشگاه توسط ایشان برای من کلاس درسی بود که همه چیز توسط ایشان بصورت دقیق و با برنامه ریزی انجام شد و آخرین باری که این برنامه ریزی را شاهد بودم طراحی یک طراح فرانسوی در سال دوم سالگرد مرتضی ممیز بود که طی سالهای بعد خودمان جانمایی آثار را برعهده گرفتیم. همین طور باید از خانم نیکی کریمی که باوجود درگیری این روزهایشان، فیلم کوتاه خودرا در اختیار ما برای نمایش قرار دادند، تشکر کنم.»
وی درباره علت انتخاب استودیو R2 برای حضور در این دوره از سالگرد ممیز توضیح داد: این استودیو تا حالا جوایز بسیاری دریافت کرده و در سراسر دنیا نمایشگاه هایی برگزار کرده است. همین طور از آتلیه های پیشرو است و طراحی های محیطی زیادی در سابقه فعالیت هایش دارد و بعنوان آتلیه برتر سال اروپا هم انتخاب شده است. از خانه هنرمندان ایران و آقای مجید رجبی معمار نیز کمال تشکر را دارم.


روزهای سخت خانه هنرمندان
بخش بعدی این مراسم به سخنرانی مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران اختصاص یافت.
وی بیان کرد: برگزاری سالگرد مرتضی ممیز در خانه هنرمندان ایران موجب افتخار ماست. این خانه متعلق به همه هنرمندان کشور است و سالگرد مرتضی ممیز جز سرچراغی های خانه هنرمندان ایران است. توفیق این را داشته ایم که تا حالا در خدمتشان باشیم و در آینده نیز خواهیم بود.
وی ادامه داد: زنده یاد ممیز از بانیان اصلی خانه هنرمندان ایران هستند و تاثیرشان از میان دو یا سه نفر بانی، بیش از بقیه است. خاطرات و یادگاری هایی از او به یادگار وجود دارد که موجب شد این ساختمان، به خانه هنرمندان ایران تبدیل گردد. گویی می خواهم به روح بلند او گزارش بدهم که در بین ما اساسا حاضر است. در سالهای اخیر با سختی های بسیاری تلاش نموده ایم خانه هنرمندان ایران پابرجا بماند. بتازگی مطلبی را از ایشان درباره طراحی آرم خانه هنرمندان خواندم که اشاره داشته اند: «کیفیت معنوی اهداف خانه هنرمندان ایران مرا به فکر طراحی نقشی آشنا از خورشید انداخت که نمایشگر کیفیت و اهداف این خانه باشد. نمایش نیروهایی که برآیندشان خورشیدی است در میانه و پره های ستاره هشت پر که آزاد و رها هستند و به شکل مقیدی در هم تنیده نشده اند.»
رجبی معمار افزود: روزهای سختی را به لحاظ مالی در خانه هنرمندان ایران سپری می نماییم. در شرایطی که بودجه های چند صدمیلیاردی به تعدادی از نهادها و سازمان های فرهنگی و هنری اختصاص یافته است و بودجه یک سازمان از ۲۷۰۰ میلیارد تومان یک دفعه به ۵۸۰۰ میلیارد تومان بالا رفته است، هنوز نتوانسته ایم پس از ۶ سال تلاش و به این در و آن در زدن یک ریال از بودجه کشور را به خانه هنرمندان ایران اختصاص بدهیم. متاسفانه در روزهای درگیری با کرونا نیز همان مختصر بودجه خودرا هم از دست داده ایم اما سعی کردیم در فرصت های معدود بهبود نسبی شرایط کرونا درهای خانه را به روی هنرمندان باز و مراسم ها را مثل سابق برگزار نماییم. خرسند و مفتخریم که امسال نیز میزبان سالگرد مرتضی ممیز و آثار هنرمندان بزرگ کشورمان هستیم.
هیچگاه نشد مرتضی ممیز را به نام کوچکش صدا کنم
در ادامه تصویرسازی گیل گمش اثر مرتضی ممیز به همراه کتاب دو جلدی طراحی های وی به رسم یادبود و تقدیر از طرف خانواده ممیز به مجید رجبی معمار اهدا شد.
در ادامه ابراهیم حقیقی درباره بهزاد حاتم صحبت کرد. او به یادداشتی از زنده یاد ممیز که در سال ۵۵ در مجله رودکی چاپ شده و ممیز حاتم را طی آن هنرمندی بااستعداد توصیف کرده است، اشاره و در ادامه عنوان کرد: هیچ وقت نشد مرتضی ممیز را به نام کوچکش صدا کنم برای اینکه معلم بزرگی بود و باید او را آقای ممیز صدا می کردم. از افسانه و انوشیروان که این مراسم را هر ساله برگزار می کنند، تشکر می کنم.
وی درباره بهزاد حاتم نیز اظهار داشت: ۵۰ سال است با بهزاد حاتم دوستی دارم و در دانشگاه هنرهای زیبا با همدیگر درس خواندیم. مرتضی ممیز خیلی ها را به من شناساند و من چشم بسته نام کسانی که او با آنها دوستی داشت، بعنوان دوستان خود می پذیرفتم. معتقدم باید همراه بهزاد حاتم باشیم. او هر کاری که تا حالا کرده، دوست داشته است و برای دل خودش بوده. اگر کار تبلیغاتی بوده دوستش داشته است. او سازه هایی برای بیلبوردها طراحی می کند که بسیار طراحانه است، اگر اثر هنری می خرد آنرا حتما دوست دارد. برای اینکه کلکسیونر نیست حتی اگر تعداد زیادی اثر در اختیار داشته باشد. برای اینکه نقاشی را هنر می بیند و نه کالا و گاهی آثارش را برای این می فروشد که بنیادی بسازد و آنرا به مدرسه ای تبدیل کند.
حقیقی اشاره کرد: امروز می دانیم که او چقدر نگاه درستی در پرورش هنرمندان داشته است و اگر کتابی چاپ می کند به آن اعتقاد دارد و خود نیز با کتاب رشد کرده است. تمام کارهایش را با عشق و دوست داشتن دنبال کرده است و آرزو می کنم فرزندان ما همگی با فرهنگ عجیبن باشند و با عشق.
نخواهید که پوسترتان امضای شما باشد
بهزاد حاتم گرافیست پیشکسوت نیز در این آیین عنوان کرد: خیلی خوشحال هستم که امروز اینجا هستم. سربلندم که کارهایم امروز در گالری به نام مرتضی ممیز که من خیلی به او علاقه داشتم دیده می شود. زمانی که تازه کار خودرا آغاز کرد بودم، برنامه ای قبل از انقلاب در تلویزیون ملی ایران بود که درباره رویدادهای مختلف هنری گزارش می داد، من به این برنامه دعوت شدم، مجری برنامه از من پرسید چرا پوسترها و آثار شما باهم فرق دارند و متفاوت هستند، من در جواب گفتم شاید چون من تازه کار هستم ولی احتمالاً در آینده بهتر شود، وقتی از استودیو بیرون آمدم، آیدین آغداشلو را دیدم که به من گفت چقدر خوب جواب دادی، در صورتیکه من بعداً فهمیدم چه جواب بدی دادم.
وی ادامه داد: پوسترهای من با هم فرق دارند برای اینکه موضوعاتشان با هم فرق دارند و من وظیفه یک طراح می دانم که پوسترش آن چیزی را که می خواهد فریاد بزند، نشان بدهد. اگر پوستر برای یک اپراست یا نمایشگاه نقاشی یا مربوط به کالایی مثل ترمز یک ماشین باید آنرا نشان بدهد. این نکته را مطرح می کنم چون می بینم پوسترهای امروزی گرافیک خوبی دارد و امروز طراحان گرافیک خوبی داریم و خوب است آثار چنین خاصیت داشته باشند. تصور می کنم تعدادی از استادان جوان در تدریس خود به هنرجویانشان سفارش می کنند که طراحی شان باید امضای خودشان را داشته باشد و آنها خود نیز در پوسترشان دیده شوند اما این سفارش نادرست است.
حاتم عنوان کرد: طراحی گرافیک همانندی زیادی با معماری دارد. کسانی که در مدارس معماری درس می خوانند مجموعه اصولی را برای طراحی ها آموزش می بینند تا برمبنای آن کار کنند و به آن پایبند می مانند. من در حقیقت درباره روش کار صحبت می کنم. خاصیت و طبیعت تالار رودکی در سالهای دور این بود که در آن اپرا، تئاتر، موسیقی کلاسیک و… اجرا می شد و طبیعی بود که پوستر برنامه ها باید ارتباطی با موضوع داشته باشد و در طراحی آنها بخش هنرمند وجودم غلبه می یافت چنانچه کارگردانان اپرا نیز با طراحی مدرن فرصت حضور و جذب تماشاگران جدیدی را ایجاد می کردند من نیز برای ویترین تالار رودکی آثاری را طراحی می کردم که شاید افراد جوانی که قبلا پا به آنجا نمی گذاشتند به تالار بیایند و از آثار استقبال کنند.
بعد از اختتام سخنرانی بهزاد حاتم سرانجام از حضار در مراسم برای افتتاح نمایشگاه های «گزیده آثاری از بهزاد حاتم» و «گزیده آثاری از پوسترها و پروژه های محیطی آتلیه طراحی آر۲» دعوت شد تا به گالری های پاییز، زمستان و میرمیران مراجعه کنند.


تهیه آرشیوی مناسب از آثار مرتضی ممیز
انوشیروان ممیز، فرزند مرتضی ممیز در حاشیه افتتاح این نمایشگاه ها ضمن اشاره به این نکته که به سبب شرایط کرونا امکان برگزاری نمایشگاهی از آثار پدرش در خارج از کشور را ندارند، به خبرنگار بخش تجسمی ایسنا اظهار داشت: «بخشی از آثار پدرم که مربوط به نقاشی هستند، در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می شوند اما بیشترشان بصورت دیجیتال هستند و آرشیو خوبی از آنها درست کرده ایم.»
به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از ایسنا، ۱۶ امین مراسم بزرگداشت مرتضی ممیز امروز در خانه هنرمندان ایران و در سالن استاد شهناز با حضور تعدادی از دوستداران این هنرمند انجام شد.
به مناسبت بزرگداشت این هنرمند همین طور دو نمایشگاه «گزیده آثاری از بهزاد حاتم» و «گزیده آثاری از پوسترها و پروژه های محیطی آتلیه طراحی آر۲» از کشور پرتغال افتتاح شدند که تا تاریخ هفتم دی ماه ادامه خواهند داشت.










منبع:

1400/09/28
12:27:04
5.0 / 5
362
تگهای خبر: آموزش , ساز , موسیقی , نمایش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو