گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو؛

انتخاب نهایی نگارگری فجر به اتمام رسید

انتخاب نهایی نگارگری فجر به اتمام رسید

سایت رسمی سیامک یزدانجو: داوری بخش نگارگری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر برای انتخاب نهایی آثاری که مقرر است در جریان جشنواره روی دیوار بروند، انجام شد و داوران نظرات خودرا درباره آثار مطرح نمودند.



به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از مهر، انتخاب نهایی آثار بخش نگارگری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز دوشنبه ۴ بهمن ماه در مؤسسه صبا انجام شد.
امیر طهماسبی دبیر بخش نگارگری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره آثار رسیده به این بخش به مهر اظهار داشت: از نظر کمیت در این دوره با رشد بسیار خوبی مواجه بودیم و حدود ۶۰۰ اثر به دست ما رسید که تابحال چنین رقمی در این رشته سابقه نداشته است. از نظر کیفیت نیز طبیعتاً تعداد زیادی از آثار حذف شد اما آثار خوب زیادی هم دیدیم که بسیار امیدوارکننده بود. خصوصاً جوان ها با انرژی و کیفیت بهتری کار کرده بودند.
وی با اشاره به آثار در رابطه با بخش ایثار و فداکاری، بیان کرد: در این بخش هم تعدادی شرکت کننده داشتیم. نقاشی ایرانی توانایی این را دارد که با موضوعات روز همراه شده و آنها را در قالب کلاسیک خود قرار دهد. با این وجود هنرهای کلاسیک به ساختارهای گذشته وابسته هستند و باید هنرمند در یک چارچوب مشخص حرکت نماید، بنا بر این کار کمی سخت می شود.
دبیر بخش نگارگری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره آثار در رابطه با بخش نظامی گنجوی نیز توضیح داد: تعداد آثاری که در این بخش به دست ما رسید کمتر است برای اینکه وقتی موضوعی به شکل مشخص مطرح می شود هنرمند باید پیش زمینه ای درباره آن داشته باشد یا این که قبلاً برمبنای سفارش یک مجموعه را کار کرده باشد. با این وجود چون خمسه نظامی موضوعی است که از دوران قدما مورد توجه هنرمندان بوده و داستان های آن تصویرسازی شده است، نمونه هایی به این شکل داشتیم.

برگزیده نشدن به مدلول ضعیف بودن آثار نیست
بهمن شریفی یکی از داوران بخش نگارگری جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اعلان اینکه در این دوره آثار خوبی به جشنواره ارسال شده است، به خبرنگار مهر اظهار داشت: در حوزه نگارگری کارها بسیار قوی بود و بعد از آن آثار تذهیب و بعد گل و مرغ قرار داشت. بطور کلی امسال کارهای خیلی خوبی به جشنواره رسید که داوران را برای انتخاب و داوری آنها به چالش کشید.
وی درباره میزان پایبندی هنرمندان به اصول سنتی یا نوآوری در آثار بیان کرد: در بین آثاری که جهت شرکت در جشنواره انتخاب شدند کوشش های خوبی از این بابت که اهتمام کردند نگاه های جدیدی داشته باشند، دیده می شود. البته برخی از این تلاش ها موفق بوده و بعضی دیگر نه و در انتخاب آثار نیز این مساله مورد توجه قرار داشت که آیا تفاوت هایی که به وجود آمده است به قاعده بوده و به نتیجه رسیده است یا خیر.
شریفی افزود: در انتخاب کارها خاصیت های مختلف مورد توجه قرار گرفت مانند این که حد توانایی اجرائی هنرمند چقدر بوده است، ترکیب بندی، طراحی، رنگ و همه المان هایی که باید در هنرهای تجسمی به کار رود مدنظر قرار گرفت. شاید هنرمندانی باشند که کار آنها خیلی قوی تر است ولی از میان کارهایی که به جشنواره ارسال شده بود ما بهترین ها را انتخاب کردیم.
این هنرمند اضافه کرد: این که هنرمندان نتوانند در جشنواره مقامی کسب کنند ارتباطی با توانایی آنها ندارد، برای اینکه ما محدودیت های زیادی داریم و فقط تعداد اندکی کار را می توانیم بعنوان برگزیده معرفی نماییم. بدین سبب هنرمندانی که با ذوق کار کرده و آثار خودرا به جشنواره ارسال کردند باید این را در نظر داشته باشند که اگر کارشان برگزیده نشد به مدلول ضعیف بودن آنها نیست.
بضاعت نگارگری ما بیش از اینهاست
حسین عصمتی یکی دیگر از داوران این بخش است که درباره کیفیت آثار رسیده به جشنواره چهاردهم به خبرنگار مهر اظهار داشت: این مساله را از چند جنبه می توان بررسی کرد. اگر بخواهیم بدانیم بضاعت نگارگری ما در این حد است و تمام توانایی هنرمندان نگارگر در کل کشور همین است، باید بگویم خیر این طور نیست و بطور قطع کارهای خیلی بهتر و همین طور تعداد آثار بیشتری می توانست به نمایشگاه راه پیدا کند. اما مثل خیلی از رویدادهای هنری دیگر، هنرمندان کارکشته ای که در این حوزه وجود دارند در جشنواره شرکت نکردند. بدین سبب بضاعت نگارگری ما می تواند بیشتر از این باشد اما باتوجه به محدودیت زمانی و مکانی جشنواره می توانم بگویم تعداد و کیفیت آثار قابل قبول است.
عصمتی اضافه کرد: مانند شاخه های هنری دیگر که هنرمندان به شیوه ها و در سبک های مختلف کار می کنند، در نگارگری نیز همچنین است. افرادی هستند که به شیوه نگارگری سنتی و کلاسیک کار می کنند و بعضی افراد به شیوه های جدیدتر و معاصر کار می کنند. افرادی هم هستند که سبک استادان معاصر مانند فرشچیان، آقامیری، تاکستانی، مهرگان و… را انتخاب نموده و برمبنای آن کار خودرا ادامه می دهند.

این هنرمند درباره نوآوری و خلاقیت در این شاخه هنری توضیح داد: نکته ای که دراین زمینه وجود دارد این است که در بسیاری از جشنواره ها و رویدادها از نگارگری استقبال زیادی نمی گردد و می گویند این هنرمندان به شیوه سنتی کار می کنند و هیچ اتفاق جدیدی در کارشان نمی افتد. اما خلاقیت و نوآوری زمانی رخ می دهد که هنرمند فرصت کار داشته باشد، کارش دیده شود و نقد شود. علاوه بر این باید درباره نوآوری و خلاقیت تعریف داشته باشیم. دیدگاهی وجود دارد که اگر نگارگری با نگاه مدرن مخلوط شود به کار نو تبدیل می شود اما به نظر من این، نوآوری نیست. خلاقیت و نوآوری باید در حین کار اتفاق بیفتد. باید شرایط کار فراهم گردد و هنرمندان نگارگر در مجامع هنری حضور داشته باشند و کارهای همدیگر را ببینند و نقد کنند و در این مراودات همراه با حجم کار زیاد و ادامه کاری، مطمئناً خلاقیت نیز اتفاق می افتد.
با توجه به این که در کشور ما یک پیشینه طولانی در حوزه نگارگری وجود دارد طبیعتاً در آثار شرکت کننده نیز سبک و سیاق آثار قدیمی مورد توجه بود اما در بسیاری از کارها ابداع و نوآوری حرف اول را می زند و ساختارشکنی هایی باتوجه به کارهای کلاسیک قدیمی انجام شده است.
توجه به نوآوری از نکات مهم در داوری آثار بود
محمد نباتی یکی دیگر از داوران این بخش با اشاره به این که از میان آثار شرکت کننده فقط تعداد محدودی انتخاب شدند، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این بخش اظهار نمود: با توجه به این که در کشور ما یک پیشینه طولانی در حوزه نگارگری وجود دارد طبیعتاً در آثار شرکت کننده نیز سبک و سیاق آثار قدیمی مورد توجه بود اما در بسیاری از کارها ابداع و نوآوری حرف اول را می زند و ساختارشکنی هایی باتوجه به کارهای کلاسیک قدیمی انجام شده است. ممکنست کاری را انتخاب نموده باشیم که به نظر ساده و کم کار می آید اما نوآوری که در آن وجود داشته سبب شده امتیازاتی را به خود اختصاص دهد. همه آثار از نظر ساختار، تکنیک اجرا و نوآوری مورد بررسی قرار گرفتند و نوآوری هم یکی از موضوعات اساسی بود.
ابراز امیدواری برای شکل گیری دوسالانه نگارگری
وی با اشاره به این که جشنواره هنرهای تجسمی فجر فرصت مناسبی برای حضور نگارگران است، اظهار داشت: امیدوار هستم انجمن نگارگران که چند سال پیش شکل گرفت اما کارهای آن معلق ماند، بصورت جدی شروع به کار کند تا بتواند دوسالانه های نگارگری را اجرا نماید و فضای رقابتی خوب و جدی برای بخش تخصصی نگارگری به وجود آید.
نباتی در آخر با اشاره به این که جشنواره تجسمی فجر هم از نظر کمیت و هم کیفیت رو به رشد بوده است، بیان کرد: امسال کارهای رسیده در بخش نگارگری حدود ۳ برابر سالهای قبل است و این نتیجه عشق و علاقه جوانان به این مساله است. همین طور آموزش های آکادمیک در دانشگاه ها و هنرستان دراین زمینه مؤثر بوده است.
چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز جمعه پانزدهم بهمن ماه در مؤسسه فرهنگی هنری صبا فرهنگستان هنر افتتاح می شود.


منبع:

1400/11/07
23:07:25
5.0 / 5
557
تگهای خبر: آموزش , جشنواره , ساز , نمایش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو