در نشست امروز تشریح شد

جشنواره موسیقی فجر چگونه به جنگ امیکرون می رود؟

جشنواره موسیقی فجر چگونه به جنگ امیکرون می رود؟

در نشست خبری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر توضیحاتی درباره نحوه برگزاری اجراها همزمان با گسترش سویه اُمیکرون در کشور ارائه و تمهدیدات جشنواره برای رعایت پروتکل ها اعلام گردید.


به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از ایسنا، امروز ـ یکشنبه ـ ۱۷ بهمن ماه تالار رودکی میزبان نشست رسانه ای سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر بود.
این جلسه با حضور محمد اله یاری (سرپرست دفتر موسیقی و رئیس جشنواره)، اردوان جعفریان (دبیر بخش بین الملل)، حسن ریاحی (دبیر جشنواره) و امیرعباس ستایشگر (مشاور اجرائی جشنواره و عضو هیات انتخاب آثار) همراه بود.
در ابتدای این نشست محمد الهیاری، رئیس سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر با اشاره به این نکته که برای برگزاری این دوره از جشنواره چند ماهی است که مسئولان برنامه ریزی کرده اند، اظهار نمود: «سال گذشته باتوجه به پاندمی کرونا از پیش مشخص بود که امکان حضور مردم وجود ندارد. برای سال جاری هم باتوجه به گسترده تر شدن روند واکسیناسیون و کاهش پیک های قبلی، این امید به وجود آمد که جشنواره می تواند با حضور مردم اجرا شود.»
الهیاری افزود: «در این ماه های اخیر باتوجه به شیوع سویه جدید اُمیکرون، مشابه اتفاقی که برای تئاتر فجر و همچنین فجر سینما شاهد می باشیم، در جشنواره موسیقی فجر نیز با ظرفیت ۳۰ درصد پذیرای مردم در سالن های اجرای جمعی خواهیم بود.»
او افزود: «روز سه شنبه از مجموعه عوامل و دست اندرکاران جشنواره تست گرفته خواهد شد و هم برای تزریق واکسیناسیون نسبت به عواملی که دُز سوم را تزریق نکرده اند، همکاری خواهد شد. در دو سالن اصلی جشنواره، یعنی تالار وحدت و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تیم های وزارت بهداشت مستقر خواهند شد و اقداماتی را جهت حفظ سلامت افراد از طرف وزارت بهداشت انجام خواهند داد.»
او همین طور در آخر از تلاش جشنواره موسیقی فجر برای برگزاری این مراسم در سطحی که صدمه ای به سلامت مردم وارد نشود، آگاهی داد.


حسن ریاحی، دبیر سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر نیز در ادامه با تشکر از اهالی رسانه برای حضور در نشست، اظهار نمود: «جشنواره امسال همانطور که اشاره شد، از چند ماه قبل برنامه ریزی و مسائل دیگر آن شروع شد؛ البته مدتی هم وقفه ای افتاد چون تحولاتی در وزارت ارشاد داشت ایجاد می شد که در نهایت حل شد. در این شرایط چیزی که برای شخص من مهم بود، این حرکتی بود که بین هنرمندانی که مدت ها در خانه بودند، باردیگر شکل گرفت.»
وی در آخر اظهار نمود: «امیدوارم که جشنواره مورد قبول باشد و مردم هنر دوست ما بیایند و استفاده کنند.»
اطلاعاتی از سیاستگذاری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر امیرعباس ستایشگر، عضو هیات انتخاب آثار در ادامه اطلاعاتی را از نوع نگاه و سیاستگذاری این دوره از جشنواره ارائه داد که به شرح زیر است:
«طبق بخشنامه، هیات انتخاب در تابستان امسال به پیشنهاد دکتر ریاحی و تأیید ریاست محترم جشنواره انتخاب شدند. در چند جلسه ای که هیأت انتخاب داشتند، بر سه محور اصلی بنای ذهنی شان را عنوان کردند و به جمع بندی رسیدند.
یک الگو موسیقی ردیف دستگاهی ایران بود که منجر به شب اساتید موسیقی ایران شد که در جدول جشنواره گذاشته شده است. دوم تنوع از نظر سازبندی در دوره موسیقی کلاسیک بود. سومین موضوع با تاکید دکتر ریاحی جایزه ویژه آهنگ سازی بود که جدا از جایزه بخش رقابتی با پیشنهاد هیأت انتخاب و شورای سیاست گذاری در دو بخش اجرا شد. باتوجه به آثاری که رسیده، داوری ها در دو بخش انجام شده و ان شاءالله در اختتامیه جشنواره معرفی خواهند شد.»


وی در ادامه صحبت هایش به ارائه گزارش آماری از آثار ارسالی و انتخابی پرداخت و اظهار داشت: «از ۱۴۶ اثری که در بخش غیررقابتی، برای اجرای جشنواره در فراخوان شرکت کرده بودند، اجراهایی انتخاب و به جشنواره راه پیدا کردند. ۱۸ گروه از بخش فراخوان، ۳۵ گروه دعوت شده از هیات انتخاب آثار و همین طور ۱۶ اجرا در بخش پاپ و مردمی حضور دارند و در کل جدول اصلی جشنواره در استان تهران با ۶۳ گروه و ۶۹ اجرا طی پنج روز در ۶ سالن کار خودشان را شروع خواهدنمود.
آمار حضور هنرمندان در جدول تهران ۸۱۵ هنرمند، ۵۷۰ هنرمند مرد و ۲۴۵ هنرمند زن ـ چه در بخش نوازندگی و خوانندگی ـ خواهد بود.
۶ اجرای ارکسترال، ۱۷ اجرای موسیقی دستگاهی، ۱۴ اجرا مربوط به حوزه موسیقی نواحی، ۳ اجرا مربوط به حوزه موسیقی بانوان، ۴ اجرا در زمینه بین الملل، ۷ اجرای موسیقی کلاسیک غربی، ۱۶ اجرای موسیقی پاپ و مردمی و ۲ اجرای تلفیقی مربوط به جدول اصلی استان تهران می شوند.»
ستایشگر با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی فجر در استانها، تصریح کرد: هم مقام با جدول منتشرشده در استان تهران تا امروز باتوجه به شرایط کرونا در استانهای مختلف، ۱۱ استان دیگر برگزارکننده همزمان جشنواره موسیقی فجر هستند. کردستان با ۱۶ اجرا، جنوب کرمان ۱۳ اجرا، منطقه آزاد اروند ۱۰ اجرا، استان ایلام ۱۰ اجرا، استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ اجرا، استان بوشهر ۶ اجرا، استان چهارمحال و بختیاری ۳ اجرا، آذربایجان شرقی ۱۱ اجرا، سیستان و بلوچستان ۳ اجرا، استان زنجان ۴ اجرا و استان سمنان ۹ اجرا.
در استانهای کشور ۹۵ اجرا با ۷۰۵ هنرمند راه اندازی که با تقسیم ۵۶۴ هنرمند مرد و ۱۴۱ هنرمند زن هم راه است.
بگفته وی در مجموع در جشنواره موسیقی فجر، ۱۶۹۰ هنرمند در قالب ۱۷۰ اجرا ـ ۱۳۰۴ هنرمند مرد و ۳۸۶ هنرمند زن ـ برنامه های خودرا اجرا می کنند.



اردوان جعفریان، مسئول کمیته امور بین الملل سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر نیز توضیحاتی درباره بخش بین المللی جشنواره ارائه داد و اظهار داشت: «ما در بخش بین الملل از تابستان کار را شروع کردیم و ارزیابی درباره هنرمندان انجام شد. مواردی که مد نظرمان بود توازن بین سبک اجراهای هنرمندان بود که داوری می شد و همین طور اقبال بین المللی.»
او افزود: «به دلیل کرونا مجبور بودیم از گروههای بزرگ تر پرهیز نماییم. نهایتاً هفت گروه را نهایی کردیم که سه گروه به سبب سویه جدید کرونا حدف شدند و نهایتاً ما چهار گروه را در بخش بین المللی جشنواره خواهیم داشت. بواسطه اتفاقاتی که در سطح بین المللی و در زمینه هنر به ویژه در افغانستان اتفاق افتاد، به پاسداشت حرمت و زحمات هنرمندان افغان از قوالی نجم الدین در این دوره از جشنواره دعوت شده است. همین طور از یک هنرمند پیانست هلندی نیز دعوت کرده ایم.»
دبیر بخش بین المللی جشنواره افزود: «در این دوره نخستین باری است که هنرمندی را از کشور مصر در جشنواره داریم. در مجموع ۹ هنرمند را از خارج از ایران داریم که در سالن های فرهنگسرای ارسباران، نیاوران و وحدت اجرا خواهند داشت.»
وی در ادامه جشنواره را درگاه توسعه دیپلماسی فرهنگی دانست و افزود: «امتداد دادن این حوزه موجب شاخص شدن جشنواره موسیقی فجر می شود. امیدوار هستم در زمینه رسانه به این نکته توجه گردد تا اعتبار بین المللی جشنواره بالا برود.»
در ادامه نشست خبری امروز، اطلاعات جنبی سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر به شرح زیر ارائه شد:
بخش سولو با ۶ اجرا برای دومین سال پی در پی آغازگر اجراها در جشنواره سی و هفتم با ۱۷۰ هنرمند است.
دو اجرای ارکستر سمفونیک صداوسیما و گروه نوا در ویژه برنامه شهید سردار قاسم سلیمانی بخش دیگری از اجراهای جشنواره را می سازند.
بزرگداشت سه استاد برجسته موسیقی مرتضی اعیان، آذرنوش صدرسالک و فرج علیپور بخش در مراسم اختتامیه در تالار وحدت برگزار می گردد.
بخش پژوهشی جشنواره که همزمان با خود جشنواره کارش را شروع می کند در چهار روز در خانه هنرمندان ایران انجام می شود. چهار برنامه در بخش پژوهش شامل مقام العراقی مربوط به موسیقی مشترک ایران و عراق، نظامی گنجوی و موسیقی، تفاوت ها و شباهت های موسیقی ایران و افغانستان، تحلیل و تعریف و نگاه موسیقی فیلم در ایران است که تمام این برنامه ها با سه سخنران کارشان را انجام می دهند.
جدا از برگزاری جشنواره موسیقی در استانها، از ۱۰ استان میهمان جشنواره در جدول تهران خواهند بود. از لرستان، خراسان رضوی و کرمانشاه هر کدام دو اجرا و از استان گلستان، اصفهان، خوزستان، هرمزگان، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان هر کدام با یک اجرا در جدول تهران جا دارند.
جایزه های ویژه ترانه و موسیقی و رسانه باردیگر امسال در بخش جنبی برگزار می گردد و همزمان با بخش رقابتی در اختتامیه جشنواره، برگزیدگان آن معرفی می گردند.
در نشست خبری جشنواره موسیقی چه پرسش هایی مطرح شد؟ در ادامه برخی پرسش های خبرنگاران از مسئولان برگزاری جشنواره و پاسخ های آنها را می خوانید.
ـ چرا از پخش مجازی اجراها در کنار کنسرتهای حضوری در این دوره استفاده نشد؟
یکی از سوالاتی که در این جلسه توسط خبرنگار ایسنا عنوان شد، مربوط به سبب استفاده نکردن از پخش مجازی در کنار فروش حداقل ظرفیت سالن های اجرا باتوجه به شرایط جدید کرونا در کشور بود. اله یاری در پاسخ به این پرسش ایسنا اظهار داشت: «سال گذشته ما در وضعیت قرمز کرونا بودیم و هیچ کدام از کارهای تکمیلی برگزار نمی شد. سال قبل طی مکاتبه ای که با ستاد ملی مقابله با کرونا داشتیم، برای سالن های بزرگ ظرفیت ۱۰۰ نفر صادر شده بود؛ ولی با توجه به این که کرونا شدت بیشتری پیدا کرد، ستاد ملی مقابله با کرونا همان را نیز منع کرد.»
او افزود: «ما تابع قوانین ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و باور بفرمایید حتی می خواستیم فروش بلیط را از روز سه شنبه شروع نماییم اما چون این جو به وجود آمده بود که شیوع سویه جدید کرونا شدت پیدا کرده، ما بلیط فروشی را دیرتر و با ظرفیت ۳۰ درصدی شروع کردیم.»
اله یاری افزود: «پیش بینی این را هم کردیم که باتوجه به تصمیماتی که در کشور گرفته می شود، بتوانیم اجراها را به سمت پخش اجراها در فضای مجازی نیز ببریم. پخش مجازی زیرساخت های خودش را نیاز دارد. امسال چون بنای ما بر حضور مردم بود، تغییر گرایش به ظرفیت ۳۰ درصدی دادیم و به این فکر کردیم که اگر ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیماتی اتخاذ نمود، در کنار پخش حضوری، در فضای مجازی نیز پخش داشته باشیم که مردم محروم نشوند.»
ـ باتوجه به کرونا استقبال از جشنواره چگونه بوده است؟
ستایشگر در پاسخ به این پرسش با اشاره به این نکته که در این دوره از جشنواره، ۳۰ درصد ظرفیت سالن ها پر خواهد شد، افزود: «درصدی از مردم ممکنست باتوجه به شیوع سویه اُمیکرون در جشنواره حضور پیدا نکنند. پیش بینی دوستان در بلیط فروشی این است که ظرفیت ۳۰ درصدی زودتر به انتها برسد؛ خصوصا در بخش هایی که در میان مردم محبوب تر هستند. ان شاءالله میزان استقبال را بصورت رسانه ای اعلام خواهیم کرد.»
ـ چقدر سعی شده جشنواره موسیقی فجر در خارج از مرزها تبدیل به بِرند شود؟
دبیرکل جشنواره موسیقی فجر در پاسخ به این پرسش با اشاره به این نکته که هم اکنون موسیقی ایران در سطح جهانی از جایگاه مناسبی برخوردار است، اظهار نمود: «من بیشتر درباره موسیقی کلاسیک ایرانی و موسیقی اقوام صحبت می کنم که به نظر من خیلی پیشرفت کرده است. بسیاری از جوان ها آمده اند و دارند کار می کنند. من خودم خیلی مایل هستم که اولا برندگان این جشنواره بروند و ببینند که کشورهای همسایه در چه وضعی هستند و فکر می کنم این کار مثبت باشد.»
چرا جشنواره موسیقی فجر هنوز به جایگاهی که باید، نرسیده است؟
یکی از اهالی رسانه در این جلسه با مقایسه جشنواره موسیقی فجر با سایر جشنواره ها چنین پرسشی را مطرح کرد: «چرا جشنواره موسیقی فجر به آن جایگاهی که باید، نرسیده است؟»
اله یاری در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: «اولا هر چیزی را باید با خودش مقایسه کرد؛ یعنی باید بپرسیم آیا جشنواره موسیقی فجر در آن نقطه ای که باید ایستاده باشد، الان ایستاده و با وضعیت مطلوب خودش چقدر فاصله دارد؟»
او افزود: «به اندازه سه سالی که در فضای موسیقی حضور داشتم، معتقد هستم که به هر حال یک دوگانگی در فضای جشنواره وجود دارد. جشنواره باید یک دورهمی برای برگزاری اجراها باشد و این که یک بِرند رقابتی و مسابقه ای نیز داشته باشد. ما در جشنواره فیلم فجر برای مثال می دانیم که سودای سیمرغ از ابتدا وجود دارد و اصلا پول داده می شود تا فیلم ها ساخته شوند و در نهایت بهترین ها معرفی شوند.»
اله یاری افزود: «ما در موسیقی این وضعیت را نداشتیم. نگاه دوگانه ای درباره این جشنواره حاکم بوده و افراد مختلفی که در دوره های مختلف مسئولیت داشتند، هر کدام نسبت به تفکرشان به یکی از این دو نگاه برتری می دادند. آن چیزی که من عرض کردم این است که باید نگاه سیستمی داشته باشیم؛ آن هم این که فارغ از دولت ها هویت جشنواره را ثابت نماییم و بدانیم که این جشنواره در حقیقت یک چتر پهنی است که یکی از ستون های این چتر بزرگ بخش رقابتی است.»
او افزود: «در هیات داوران مانیفستی طراحی کردیم که این جایزه بتواند چتر خودش را باز کند.»
چه کسی باید مدیریت کند؟

یکی از سوالات دیگری که در این جلسه عنوان شد، این بود که چرا جشنواره موسیقی فجر آنچنان که باید در بُعد ملی و هم بین المللی، اهمیت چندانی ندارد و چه کسی باید این جشنواره را مدیریت کند؟
اله یاری در پاسخ به این پرسش اظهار نمود: «ما اینجا فکر کردیم که باید نگاه سیستمی حاکم شود و جشنواره باید موقعیت ثابت داشته باشد. ما به قدر سهم خودمان اهتمام بر مدیریت داریم اما فضای موسیقی، فضای گسترده ای است. ما احتیاج به مفاهمه بیشتری داریم. همه داریم تلاش می نماییم تا اتفاق خوبی را برای حوزه موسیقی رقم بزنیم و آنچه را که فکر می کردیم را سعی کردیم که برایش برنامه ریزی نماییم و نمی توانیم انتظار داشته باشیم که خیلی زود نتیجه بگیریم.»
سی وهفتمین جشنواره موسیقی فجر هم زمان و در گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ به دبیری حسن ریاحی در بخش های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزار می گردد و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و نشست های پژوهشی برنامه های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.

* این گزارش از شروع شروع مراسم به روز رسانی شده است.


1400/11/17
22:35:02
5.0 / 5
602
تگهای خبر: آهنگ , پاپ , ترانه , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو