گفت وگو با روح الله شمسی زاده ـ رئیس انجمن مجسمه سازان ایران

برای مجسمه های فاخر شهر شناسنامه بگیرید

برای مجسمه های فاخر شهر شناسنامه بگیرید

سایت رسمی سیامک یزدانجو: رییس انجمن مجسمه سازان ایران شناسایی و ایجاد شناسنامه برای آثار فاخر مجسمه تهران را از مواردی برشمرد که سازمان زیباسازی از آن غافل است و تاکید می کند که در این شرایط اتفاقاتی مشابه آنچه برای مجسمه های پرویز تناولی رخ داده، چندان هم عجیب نیست.


چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ خبری در خصوص دزدیده شدن لنگ کفش مجسمه پرویز تناولی در پارک شفق تهران منتشر گردید که باتوجه بگفته های مجید قادری، معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهرداری تهران به ایسنا مقرر است ترمیم این اثر صورت بگیرد.
اما این مجسمه اولین اثری نیست که امسال قسمتی از آن به سرقت رفته و حاشیه ساز شده است؛ همین امسال قسمتی از دیگر آثار تناولی در پارک دانشجو دزدیده شد و حواشی بسیاری را به همراه داشت که البته در همان زمان معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهری وقت توضیحاتی را درباره برنامه های این سازمان برای صیانت از آثار شهری به ایسنا ارائه داد ولی حالا قادری می گوید که مسئولیت نگهداری از این نوع آثار برعهده سازمان زیباسازی شهری نیست و آنها تنها وظیفه نصب این آثار را برعهده دارند.
به همین جهت صحبتی داشتیم با روح الله شمسی زاده ـ رییس انجمن مجسمه سازان ایران ـ که او درباره سرقت مجسمه های شهری توضیح داد: بحث مدیریت هنری شهر یک امر تخصصی است ولی دوستان ما در زمینه مدیریت شهری بطور معمول کسانی هستند که یا از مشاوره های هنرمندان استفاده نمی کنند و یا این که از اهمیت آثار شهری شناخت ندارند و نمی دانند که این آثار سرمایه های شهری هستند.
او افزود: این آشنا نبودن به حدی است که با شروع این سرقت ها در دهه هشتاد، اولین چاره ای که به ذهن آنها خطور کرد متوقف کردن ساخت مجسمه های برنزی و جایگزین کردن برنز با فایبرگلاس بود. گرچه که این امر نامناسب ترین راه حل موجود و همانند این بود که با آتش گرفتن یک پمپ بنزین بقیه پمپ بنزین ها را نیز تعطیل نماییم.
این هنرمند بیان کرد که شناسایی و ایجاد شناسنامه برای آثار فاخر مجسمه تهران، یکی از مواردی است که سازمان زیباسازی از آن غافل است. سازمان زیباسازی در برخورد با مجسمه های شهری وحدت رویه و استاندار ندارد و اساسا برنامه ای هم برای صیانت از این آثار وجود ندارد؛ به همین جهت چنین اتفاقاتی عجیب نیست و رخ می دهد.
در ادامه از شمسی زاده درباره اقدامات انجمن مجسمه سازان از زمان تغییر هیات مدیره در سال ۱۴۰۰ سوال کردیم. پاسخ داد: امسال علاوه بر برگزاری مجمع فرهنگی هنری، نخستین دوره انجمن صنفی را نیز داشتیم که بحث تشکیل مجمع، مراحل ثبت بوسیله وزارت کار و تشکیل کارگروه های ویژه ای که قرار بود برای وضعیت صنفی خود شکل دهیم، دارای مراحل خاصی بود که قسمتی از کار ما را به خود اختصاص داد. در دوره دوازدهم هیات مدیره انجمن هنری، به برنامه های روتین انجمن چون نمایشگاه مجسمه های کوچک، رسیدگی کردیم.
او افزود: کارهای اداری و دفتری انجمن و مجوزهای فعالیت را جلو بردیم. فضای لابراتوار که در بینال هشتم فعال شد و فضای چند منظوره پیدا کرد، حالا محیطی برای گفت و گو است؛ به شکلی که چندین جلسه هیات مدیره را آنجا برگزار کردیم. این محیط به یک فضای گفت و گو برای افرادی که در زمینه مجسمه سازی فعال می باشند، دغدغه دارند و یا عضو انجمن هستند، تبدیل گشته است. در این فضا بجز نشست های تخصصی که در قالب جلسات هیات مدیره داشتیم، جلساتی عمومی را تحت عنوان پرونده نسبت های بینارسانه ای مانند مجسمه و عکاسی، مجسمه و جامعه شناسی، برگزار کردیم. همین طور یکسری مجموعه نمایشگاه های ادواری را بصورت دوره ای با همکاری گالری های تهران و معرفی کیوریتورهایی توسط انجمن، برگزار کردیم.
این هنرمند اشاره کرد: قسمتی از کارمان هم به چاپ کتاب بینال هشتم سپری شد که حالا مکاتبات و کارهای آن انجام شده و درحال ویراستاری کامل کتاب هستیم. در ادامه با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و مرکز توسعه هنرهای تجسمی وارد مکاتبات شروع تشکیل شورای سیاست گذاری بینال نهم و برگزاری بینال نهم، شدیم. همین طور به رایزنی با مراکز و پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان پرداختیم تا بتوانیم در همکاری با آنها، قسمتی از نیازهای جامعه را که مقرر است از جانب مجسمه سازان برطرف شود، به انجام برسانیم. بحث استودیو ویزیت ها و تشکیل کارگاه های ویژه در استودیوهای اساتید مجسمه سازی با تعیین برنامه بوسیله انجمن نیز از دیگر اقدامات ما بود. درصدد این هستیم که با انجمن هایی که اشتراکاتی داریم مانند هفت انجمن تجسمی، جلسات مدون هفتگی داشته باشیم.
در آخر از او درباره برنامه انجمن برای سال آینده پرسیدیم. اظهار داشت: یکی از نهادهایی که انجمن با آن همکاری داشت، سازمان زیباسازی شهری بود. اما امسال رویداد «درختستان» که پروژه مشترک انجمن و سازمان بود را بدون در نظر گرفتن انجمن، فراخوان آنرا به نام خودشان منتشر نمودند. بعد از این مبادرت به گفت و گو با آنها نشستیم و توضیح دادیم که این رویداد، یک همکاری مشترک بوده است و به لحاظ اخلاقی بهتر بود که به ما اطلاع می دادند تا پیشنهاد و نظر خودرا عنوان نماییم که بنا شد سال آینده همکاری مان را گسترش دهیم ولی باید دید در سیاستگذاری آینده آنها چه اتفاقی می افتد؟
شمسی زاده اشاره کرد: برنامه اصلی ما برای سال آینده برگزاری بینال نهم احیانا در پاییز است. همین طور مشخص شدن وضعیت انجمن صنفی و مجوزها و معافیت های ویژه، ارتباط با مراکز در رابطه با پارک های علم و فناوری و گسترش لابراتوار بعنوان مرکز کارهای مجسمه سازی تهران و گسترش آن در مراکز و رویدادهای خارج از تهران، تثبیت جایگاه انجمن بعنوان نهادی که می تواند قسمتی از استاندارها را تعریف کند و بحث تعیین تعرفه های مجسمه سازی از دیگر برنامه های سال آینده است.




منبع:

1400/12/15
11:03:46
5.0 / 5
190
تگهای خبر: ساز , نمایش , نمایشگاه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو