برنامه های هفته گرافیك اعلام شد، تجلیل از ۳ زن اثرگذار

برنامه های هفته گرافیك اعلام شد، تجلیل از ۳ زن اثرگذار

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو هفته گرافیك جمعه (ششم اردیبهشت ماه) ساعت ۱۷ با آغاز به كار سه نمایشگاه در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران شروع به كار می كند.


به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، نشست خبری هفته گرافیك با حضور «فاطمه كركه آبادی» رئیس هیأت مدیره انجمن طراحان گرافیك، «مهردخت دارابی» دبیر و «محسن سلیمانی» نایب رییس انجمن طراحان گرافیك ایران و «زهرا پاشایی» دبیر هفته گرافیك و «میترا شاهسوند» مدیر هنری هفته گرافیك دوشنبه (دوم اردیبهشت ماه) در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار گردید.
در این جلسه همینطور از پوستر این رویداد هنری رونمایی گردید.
فاطمه كركه آبادی، رئیس هیأت مدیره انجمن طراحان گرافیك اظهار داشت: طبق سنت هر ساله، هفتم اردیبهشت همزمان با روز جهانی گرافیك در ایران هم جشن گرفته می شود. انجمن طراحان گرافیك هم با برگزاری هفته گرافیك تلاش می كند تا به گفتمان جهانی گرافیك پایبند باشیم و بتوانیم عرصه های مختلف گرافیك را به نمایش بگذاریم.
او اضافه كرد: امسال با عنایت به رویكرد جهانی سازمان جهانی دیزاین (ایكودی) با مبحث زنان طراح، انجمن صنفی طراحان گرافیك هم می خواهد در هفته گرافیك برای اولین بار به زنان طراح گرافیك و آثارشان نگاه ویژه ای داشته باشد.
به قول او، در جریان برگزاری هفته گرافیك برنامه های متنوعی در شش شهر ایران برگزار می گردد و هفته گرافیك ۹۸ جمعه ششم اردیبهشت ساعت ۱۷ با آغاز به كار سه نمایشگاه در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران شروع به كار می كند.
زهرا پاشایی دبیر هفته گرافیك ۹۸ درباره برنامه های این هفته اظهار داشت: امسال برای اولین بار است كه در برگزاری هفته گرافیك كار گروهی صورت می گیرد و برای هر بخش دبیری مشخصی تعیین شده است.
او اضافه كرد: در طول برگزاری هفته گرافیك برنامه های متنوعی را برگزار می نماییم و در بخش بین الملل، نمایشگاهی با عنوان «ایران و تركیه با زنان طراح» برپا می شود كه این نمایشگاه دربرگیرنده آثار ۸۰ زن ایرانی و تركیه ای از دهه ۵۰ تا ۶۰ سال است.
پاشایی درباره چرایی انتخاب كشور تركیه در بخش بین الملل اظهار داشت: مهمترین دلیل انتخاب هنرمندان تركیه ای برای برگزاری این نمایشگاه فاصله كوتاه زمانی ورود تكنولوژی به تركیه و ایران بوده است. زنان ایرانی و تركیه ای به علت غرابت فرهنگی ایران و تركیه اشتراكات بسیاری با یكدیگر دارند. همینطور زنان دهه ۵۰ و ۶۰ نخستین نسلی از زنان هستند كه با فناوری جدید سروكار داشتند و ما می خواستیم تأثیر تكنولوژی را بر كار آنها مورد نظر قرار دهیم.
وی همینطور از تجلیل سه زن تأثیرگذار گرافیست ایران در هفته گرافیك اطلاع داد و اظهار داشت: در این هفته نكوداشت «مهنوش مشیری» با رویكرد تصویرسازی، «طاهره محبی تابان» با رویكرد آموزش خلاق و «مینو واثقی» با رویكرد دیزاین ۹ اردیبهشت ماه در باغ موزه قصر برگزار می شود. همینطور به پاس فعالیت های پرارزش و تأثیرگذار این هنرمندان پیشكسوت، نمایشگاهی از آثار آنها ششم اریبهشت ماه در گالری زمستان خانه هنرمندان ایران برپا می شود.
پاشایی افزود: نمایشگاه «از گذشته با زنان طراح» دربرگیرنده پوستر، جلد كتاب، لوگو، كاتالوگ و بسته بندی زنان طراح متولد دهه ۲۰ تا سال ۱۳۴۹ است كه ششم اردیبهشت افتتاح می شود. همینطور نمایشگاه «كله اسب» با رویكرد پژوهشی هفته گرافیك روز ۱۰ اردیبهشت ماه در گالری ملك الشعرای بهار باغ موزه قصر افتتاح می شود.
به قول او، این نمایشگاه نقطه عطف هفته گرافیك است و به طرح جلدهای انتشارات فرانكلین و سازمان كتاب های جیبی اختصاص دارد. انتشارات فرانكلین در طول بیشتر از دو دهه فعالیت و انتشار بالغ بر ۱۵۰۰ عنوان كتاب سهم مهمی در ترویج و همگانی تر شدن عادت كتابخوانی در كشور داشته است و از هر نظر سطح كیفی انتشار كتاب را ایران بالا برده است.
او اضافه كرد: نمایشگاه های اعلان وضعیت، خاطرات كاغذی و پیمان ماندگار هم به ترتیب در نگارخانه مترو شهید بهشتی، ایوان انتظار میدان ولیعصر، موزه گرافیك ایران و باغ موزه قصر افتتاح می شوند و با برگزاری این نمایشگاه می خواهیم بگویم كه آثار گرافیكی تنها مخاطب خاص ندارند و اقشار مختلف جامعه مخاطب آثار گرافیكی هستند.
پاشایی افزود: آخر هفته گرافیك ۹۸ با مراسم افتتاحیه نمایشگاه خاطرات كاغذی همراه خواهد بود كه این نمایشگاه بین المللی در حوزه پوسترهای تئاتر برگزار می گردد و میزبان این نمایشگاه موزه گرافیك ایران است. همینطور نمایشگاه پیمان ماندگار؛ تقدیری از حامیان و اسپانسرها خواهد بود چونكه گرافیك بدون حضور و فعالیت اسپانسرها نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد.
دبیر هفته گرافیك همینطور از برگزاری سه نشست تخصصی در جریان برگزاری هفته گرافیك اطلاع داد.
«مهردخت دارابی» دبیر انجمن طراحان گرافیك ایران درباره حضور میهمانان خارجی در هفته گرافیك بیان كرد: ما خیلی دوست داشتیم كه در جریان برگزاری هفته گرافیك میزبان گرافیست های خارجی باشیم؛ اما مشكلات مالی و شرایط خاص ایران به علت تحریم ها باعث شد گرافیست های خارجی زیاد راغب نباشند كه به ایران سفر كنند.
محسن سلیمانی نایب رییس هیأت مدیره انجمن طراحان گرافیك با اشاره به بودجه و هزینه كرد برای هفته گرافیك ۹۸ اظهار داشت: پیش بینی ما هزینه كردی كمتر از ۱۰۰ میلیون تومان بود و در این میان اداره كل مركز هنرهای تجسمی قول حمایت های مالی را به ما داده اما تابحال هیچ مبلغی را دریافت نكرده ایم.
او درباره برگزاری سالانه تجسمی انجمن طراحان گرافیك اظهار داشت: رویداد اصلی ما برگزاری سرو نقره ای است كه جایگزین دو سالانه ها خواهد بود و سالانه بخشی از آن در دل انجمن ها برگزار می گردد. در این میان هفته گرافیك ۹۸ یكی از رویدادهایی است كه انجمن گرافیك هر ساله آنرا برگزار می نماید.
میترا شاهسوند مدیر هنری هفته گرافیك ۹۸ اظهار داشت: زنان طراح استعداد و توانایی های زیادی دارند اما آنگونه كه باید دیده نمی شوند. معتقد هستم زنان طراح به درستی دیده نشده اند از این رو پوسترهایی برای بخش های مختلف هفته گرافیك طراحی نموده ام كه برای درك آن باید دقت زیادی به خرج داد اما متأسفانه به علت مشكلات مالی نتوانستیم كه برای چاپ این پوسترها در ابعاد بزرگ تر هزینه نماییم.
در انتها این مراسم از پوستر هفته گرافیك رونمایی به عمل آمد.






1398/02/03
16:18:30
5.0 / 5
1515
تگهای خبر: آموزش , ساز , شعر , نمایش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳